Evoramonte, Percurso Sobreiro vanaf camping 'Alentejo'

Photo ofEvoramonte, Percurso Sobreiro vanaf camping 'Alentejo' Photo ofEvoramonte, Percurso Sobreiro vanaf camping 'Alentejo' Photo ofEvoramonte, Percurso Sobreiro vanaf camping 'Alentejo'

1996
January 31, 2022
January 2022

near Bajolo, Évora (Portugal)

Ofwel: de kurkeiken-route vanaf camping "Alentejo". Deze zelf ontworpen wandeling is een leuke variatie op bestaande routes zoals de rode pijltjes-wandeling of het honden-uitlaat-rondje.

De door een Nederlandse eigenaar en Portugese eigenaresse gerunde camping is voorzien van ruime plaatsen, schoon sanitair, receptie met barretje en broodservice.
Voor de warme dagen is er een zwembad voorhanden.

Wij staan boven op de heuvel met de sleurhut en hier is ook de achteruitgang het koeienveld in. Over dit veld met smal paadje lopen we naar de gravelweg die we linksaf opgaan en naar het tunneltje onder de snelweg door gaan.
Tunneltje door en verder naar de boerderij naast het irrigatiemeertje.
Hier staat een heilig kruisje op een betonnen sokkel en slaan we rechtsaf om nu over een landweggetje tussen duizenden kurkeiken door omhoog de berg op te lopen.

Alle kurkeiken zijn geschild echter wel in verschillende jaren.
Dit is te zien aan het nummer dat op de stam is geschilderd. Iedere 9 a 10 jaar wordt de kurkbast eraf gestoken en schilderd men het huidige jaartal minus de eerste drie nummers op de nu kale stam. Dit nummer bv 1 als hij in 2021 is geschild blijft zichtbaar want de kurk groeit weer van binnenuit naar buiten.
Tot zover kurkles van dummies.

Naast de duizenden bomen lopen er ook honderden schapen rond. Om deze nog een beetje te kunnen sturen zijn de percelen afgezet met gaaswerk en de weggetjes en paden zijn ook met mobiele gaashekken afgesloten. Het is de bedoeling om als je erdoor bent gegaan het hek weer dicht te knopen zodat de beesten niet op andere percelen terecht komen.

Het is hier zo rustig dat de schapen soms niet in de gaten hebben dat wij over het pad lopen.
Om ze niet te laten schrikken roepen we even van te voren zodat ze een veilig heenkomen kunnen zoeken. Grappig om te zien hoe verbaast ze dan opkijken.
Saartje bekijkt het allemaal rustig en heeft totaal geen behoefte om achter de schapen aan te gaan. Wel zo lekker.

In een prachtige lus door deze natuur beklimmen we de berg en dalen deze ook weer af om uit te komen bij het ons bekende irrigatiemeertje bij de grote boerderij.
Saartje kent het ook en rent alvast vooruit om als eerste in het water te staan.

In het weilandje tussen boerderij en het water staan een paar olijfbomen waaraan de werkhonden van de schaapsherder vastgebonden zijn. Niks zieligs aan want de herder zorgt goed voor de dieren en we hebben ze aan het werk gezien wat ze met plezier doen.

Na de zwempartij begeven we ons op pad om terug te lopen naar de camping. Deze route volgt weer de gravelweg langs het kruisbeeld en door het tunneltje. Uiteindelijk komen we dan weer uit bij de koeienwei van de camping en zien we onze hut weer staan op de heuvel.