Photo ofLekunberri. Etxeberri - Aixita - menhir de Apeztxoleta- Senda pescadores - Etxeberri Photo ofLekunberri. Etxeberri - Aixita - menhir de Apeztxoleta- Senda pescadores - Etxeberri Photo ofLekunberri. Etxeberri - Aixita - menhir de Apeztxoleta- Senda pescadores - Etxeberri

August 4, 2019
August 2019

near Etxeberri, Navarra (España)

Circular que surt d'Etxeberri i combina 2 rutes, la volta i pujada al castell d'Aixita ( cim de la hermana mayor de las 2 hermanas) i la senda de los pescadores.

Deixem el cotxe a la plaça del poble i enfilem la pista de ciment. A l'inici hi ha panels explicatius de les rutes.

Comencem pujant la pista encimentada, per de seguida trobar un petit cementiri quasi buit i una porta que dona inici al camí. Aviat trobem pal indicador. Nosaltres seguim el GR que marca la volta a Aralar.
Pugem per una roureda molt maca.
A la dreta trobem senyal gran que ens marca Aixita, per pujar al cim on hi ha les runes del castell.
Inicialment el corriol planeja i passem per 3 o 4 palomeres, anem pujant, inicialment per la cara nord, per passar a l'altre banda (cara sud), des d'on anirem pujant cada cop mes, fins trobar unes escales que ens ajuden a superar trams mes rectes.
Des del cim, les runes del castell i vista 360° sobre el Larraun i les 2 hermanas, Irurzun, la serra d'Urbasa....... Molt bonic.
Al baixar s'ha d'estar atent x tornar x on hem vingut. Hi ha marques grogues.
S'ha de refer el camí fet x tornar al GR i seguir caminant, x de seguida tombar a l'esquerra, x seguir el GR i anar a buscar el Menhir d'Apeztxoleta.
Nosaltres no sabíem que hi era, ha estat gràcies al track de Julio Asuncion que hem seguit. (Toda la información de la ruta en: https://senderismonavarra.blogspot.com/2019/02/ruta-castillo-de-aixita-penas-de-dos.html )
Queda al cantó de la pista, pujant a ma esquerra. Està tombat a terra, però val la pena veure-ho, es molt gran. Ara està molt tapada x branques i fulles, però es veu be.
Tornem a refer camí x tornar al GR i deixar-lo per seguir el PR de la volta a Aixita. Comencem a baixar x un corriol pel mig del bosc, per trobar un camí que seguim a l'esquerra i que aviat es torna a fer corriol i que segueix baixant per dins del bosc, faig predominant, però també roure i alguns pins. Arribem quasi al riu on a l'esquerra fas "la senda de los pescadores" i a la dreta segueixes la volta a Aixita.
Nosaltres seguim a l'esquerra x fer la senda de los pescadores, corriol que va seguint el riu Larraun fins enllaçar amb la via verda del Plazaola. Es un corriol obac, primordialment fageda, que passa per la presa, i per una mina de ferro. Fa aprox 2,5 km. Nosaltres hem anat fins la mina, ens ha faltat fer uns 500m fins l'enllaç amb el plazaola, però se'ns feia tard.
Hem refet de nou camí per acabar la volta a Aixita.
Hi ha uns 300m, que ja t'avisen que el corriol es mes complicat. Baixa amb forta pendent i es molt solei. Es tot.
Passem x un pont que creua el Larraun cap el mirador dels voltors i "hermana menor", que no hem agafat i hem seguit cap a Etxeberri. Aquest tros li toca molt el sol, però aviat es va ficant pel bosc, pins sobre tot, molt alts i va pujant progresivament, passem x una font que raja i ens refresquem, el sol apreta i es un quart de dues. Ja nomes falta el darrer tros que puja mes fort x anar a sortir al punt 3 i tornar al cotxe.
Triguem, fent parades 3h,30h aprox.

PictographInformation point Altitude 1,611 ft

PictographDoor Altitude 1,692 ft

4. Esquerra. GR

Photo of5. Dreta. Cap a castell aixita. Palomera Photo of5. Dreta. Cap a castell aixita. Palomera Photo of5. Dreta. Cap a castell aixita. Palomera