ETAPA4. BELLVER DE CERDANYA A PORTA

Photo ofETAPA4. BELLVER DE CERDANYA A PORTA Photo ofETAPA4. BELLVER DE CERDANYA A PORTA Photo ofETAPA4. BELLVER DE CERDANYA A PORTA

January 15, 2021
January 2021

near Bellver de Cerdanya, Catalunya (España)

OBSERVACIONS

* Atenció amb el GR107 a la Creu de Talló , perquè aquí hi ha el GR 150 es desvia a l’esquerra (inici de la ruta dels Segadors).
* S’ha d’anar amb compte perquè el tram de Bellver de Cerdanya a Prullans travessa l’N-260 diverses vegades.

*Aquesta etapa és molt llarga, per això es recomana dividir-la.

Per fer-ho, als 12,4km de l'etapa, hi ha allotjament rural a Viliella, el Molí del Salt que el trobareu desviant-vos 700m del GR107 i 142m de desnivell.
Info: www.molidelsalt.com

Des del GR107 aneu direcció el Vilà, es creua la carretera i s'agafa el camí 33 cap a Viliella.Tot i que lloguen la casa sencera, teniu la possibilitat d'encarregar el sopar i l'esmorzar.

*A la Portella Blanca, de novembre al maig, hi pot haver neu. Cal consultar l’estat del tram i anar preparats.

*A la vall de la Llosa, el GR 107 es creua amb el GR 11 i el GR 7. Cal parar atenció per no desviar-nos.

* A la Portella Blanca no hi ha aigua potable.

DESCRIPCIÓ

0,00 km (1.030 m). Bellver de Cerdanya, oficina d’informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró a la plaça Sant Roc.

Es deixa la plaça Sant Roc seguint l’avinguda de Pere Sicart, que és l’accés a la població dels vehicles provinents de la carretera general N-260 en direcció nord. Un cop allà, es gira a l'esquerra.

0,315km, 04min. RIU SEGRE. E s creua el riu pel pont de la carretera i es continua en direcció nord.

0,475km, 05 min. Carretera N-260. Es creua la carretera i es continua recte per un vial asfaltat; es passa per davant de la caseta dels Bombers de Bellver, es gira a l’esquerra i es passa per darrere d’unes edificacions.

0,835km, 0h 10 min. Carretera N-260. Es travessa la carretera i es segueix a la dreta, oest, direcció Martinet. Cal passar darrera de la viona de la carretera perquè els cotxes van molt de pressa.

1,288km, 0h 16 min. Bifurcació. Es travessa la carretera i es va per una pista asfaltada a la dreta en direcció a la zona industrial de Bellver que s’ha de travessar.

1,849km, 0h 23 min. Zona industrial. Se surt de la zona industrial o es continua recte, paral·lelament a la carretera nacional ( que ens queda a l’esquerra).

Entrem al terme municipal de Prullans.

1,874km, 0h 26 min. Carretera. Tornem a travessar la carretera tot seguint una pista que queda a l’esquerra de la nacional ( direcció Martinet) i d’aquí es segueix una pista forestal que va baixant en direcció al riu.

2,174km, 0h 30min. Bifurcació. Es deixa la pista asfaltada i es segueix una pista de terra que baixa en direcció al riu.

2,989km, 0h 40 min. Cruïlla. Les pistes fan com una mena de triangle, es va recte i a l’esquerra per una pista. A l’esquerra queda una nau agrícola.

3,109km, 0h 42 min. Bifurcació. Es deixa una pista a l’esquerra i es va a la dreta oer una pista paral·lela al riu.

3,529km, 0h 48 min. Bifurcació. Es deixa una pista a l’esquerra que va al riu. Passats uns 100m es deixa una pista a l’esquerra i es passa pel costat de les instal·lacions de l’hípica La Cerdanya a Quatre potes. S’arriba a una pista asfaltada, que és l’accés a l’hípica i s’hi continua recte, nord.

3,889km, 0h 53 min. Carretera N-260. Es creua i es va una mica a la dreta fins una pista asfaltada que es pren a l’equerra, direcció nord, que puja. Hi ha un càmping a l’esquerra, a l’altre costat del torrent del Prat del Vilà.

4,619km, 1h 05min. Prullans ( 1.100m) Al davant del rètol amb el nom de la població, es deixa a la dreta una pista asfaltada que va a Prullans i es continua recte. Als pocs metres es deixa una pista a l’esquerra.

Prullans. Placeta del Colomer, a la dreta hi ha la font Subirana i el carrer Major, pel qual es pot accedir a l’interior de la població. EL GR va a l’esquerra pel camí de la Font Subirana. Aviat se surt de la població i es continua per una pista en direcció nord-oest.

5,169km, 1h 11 min. Torrent del Prat Vilà. Abans d’arribar al torrent es deixa una pallisa a la dreta, es creua el torrent a gual i es continua per la pista.

5,769km, 1h 18 min. Bifurcació. Es deixa una pista a l’esquerra que baixa al costat d’un canal i es continua per la que se seguia, que gira a la dreta. En arribar a la pista d’Ardòvol se segueix un antic camí ramader recuperat, la qual cosa fa que en algun tram encara estigui poc definit.

6,084km, 1h 21 min. Bifurcació. Es deixa una pista a l’esquerra que baixa a la riera, es continua per la que seguia. Passats 40 metres es deixa una pista a la dreta.

6,684km, 1h 28 min. Torrent. Es creua a gual i es continua per la pista a prop del Torrent.

7,034km, 1h 31min. Bifurcació. S’arriba a una pista que segueix a la dreta, tot dent ziga-zagues.

7,284 km, 1h 34 min. Bifurcació. S’arriba a una pista que per l’esquerra davalla a la carretera N-260; se la segueix a la dreta, nord.

7,429km, 1h 36 min. Ardòvol (1.300m) Es deixa una pista a la dreta que va a les cases del llogaret i es continua per la que se seguia. Al costat del camí queda un abeurador i una font.

7,644km, 1h 39 min. Bifurcació. S’arriba a una pista que per la dreta prové de Prullans, se la segueix a l’esquerra. Es deixen dues pistes a la dreta.

8,004km, 1h 44min. Collada d’Ardòvol. Hi ha una pista que per l’esquerra, després de passar al costat d’un repetidor, davalla a la carretera N-260. Es continua per la pista que se seguia. Que fa un revolt molt pronunciat; passats uns 100 metres es deixa una pista a l’esquerra i passats 250 metres, se’n deixa un altra la dreta. A l’altre costat de la vall, a l’esquerra, es veu la població de Lles.

8,854km, 1h 54 min. Bifurcació. Es deixa una pista a l’esquerra que davalla a Ca l’Ambret, es continua per la que se seguia.

9,454km, 2h 01 min. Canal (1.400m). Es creua i es continua per la mateixa pista. Passats uns 180 metres, en una bifurcació, es pren una pista a l’esquerra que davalla.

9,754km, 2h 04 min. Torrent de Coborriu. Es creua a gual i es continua pel vessant oposat tot pujant.

9,984km, 2h 08 min. Carena. Es passa un filat i es va a la dreta pel seu costat. El camí va per dins una espessa vegetació sobretot de boix, en suau pendent de baixada.

12,004 km, 2h 34 min. El Vilar (1.440m) Es creua el canal i el riu de la Llosa per un pont. Un cop a l’altre costat les instal·lacions del Vilar queden al davant i es va a la dreta per una pista que segueix paral·lela al riu de la Llosa.

12,404km, 2h 41 min. Cruïlla. Es travessa una pista que per l’esquerra va a Viliella i per la dreta va a Coborriu de la Llosa; es continua per la pista amb el riu a la dreta.

13,254km, 2h 49 min. Borda del Gasconet (1.460m) Queda a la dreta, a l’altre costat del riu. La pista deixa el fons de la vall i comença a pujar fort a l’esquerra.

13,579km, 2h 55 min. Bifurcació. S’arriba a una pista que fa un revolt i s’hi continua a la dreta tot baixant. Més endavant es deixa a l’esquerra una pista que va al Molí del Salt.

13,789km, 2h 59 min. Riu de la Llosa. Es creua el riu per un pont de fusta, a l’esquerra hi ha una cascada espectacular, que és el Molí del Salt. Es continua per un camí ample que puja pel vessant oposat.

14,069km, 3h 04 min. Bifurcació. S’arriba a una pista que per la dreta prové de Coborriu de la Llosa, es continua per la pista a l’esquerra.

14,869 3h 14 min. Bifurcació. Seguim la pista per on anàvem i en deixem a mà esquerra un altra que porta a dues edificacions de pedra, es tracta de Cal Jan de la Llosa

15,284km, 3h 19 min (pal indicador) ( 1.640m) A l’esquerra una desviació duu a la gran masia de Can Jan de la Llosa. Se segueix pel trencall de la dreta, ara al N/NE. El pendent augmenta per tal de superar el ressalt que duu a una coma plana ocupada per prats (un calm, en termes pirinencs). A l’O, a l’esquerra, pot veure’s sobre la roca les ruïnes del castell de la Llosa.

Al final de la coma, un altre ressalt obliga el camí a fer una ziga-zaga. A dalt, es continua avançant cap al N.

S’és ja a 1.800 m d’altitud i el paisatge canvia ràpidament prenent una fesomia alpina.

19,738km, 4h 42 min. Pontet Riu de la Llosa. Es passa a l’altra banda del riu de la Llosa per un pont. El paisatge ha canviat radicalment i s’és ja en ple ambient d’alta muntanya. Al cap d’un quilòmetre i mig el camí, que a poc a poc s’ha anat fent estret, gira a ponent, a l’esquerra, apuntant cap a Vallcivera, a l’altra banda de la qual hi ha Andorra.

21,563km, 5h 09 min Bifurcació de Vallcivera. Es deixa el trencall que se’n va a l’oest (per on s’esmuny, també, el sender GR 11) i es torça al nord, a la dreta, per passar el riu de Vallcivera per un pontet. S’entra en un terreny on les referències són poc precises i el camí, sovint, poc marcat. En cas de boira, quan els senyals blancs i vermells esdevenen poc visibles, cal alertar el sentit de l’orientació al màxim. 170 m (dos minuts i mig) més enllà es passa pel costat de la cabana dels Esparvers, un precari abric en cas de mal temps. El sender gira fortament al SE, a la dreta, després es dirigeix a l’E i, 100 m després de la cabana, al N/NE, ara a l’esquerra, pujant suaument però de manera constant per la vall d’Engaït i mantenint, de moment, el riuet a mà dreta.

23,763 km, 5h 52min. Es passa a l’altra banda del riuet d’Engaït. El camí continua dirigint-se al N/NE. Durant una estona, fins passada la Portella Blanca, s’és en terra andorrana.

24,543 km, 6h 11 min. El sender comença la pujada final descrivint llaçades i ziga-zagues per guanyar altitud fins al coll de la Portella Blanca, ben visible a l’E d’aquest punt, a mà dreta segons la direcció que es duia fins ara.

25,693km, 6h 37 min. Coll de la Portella Blanca, és el punt més alt -el sostre- del Camí dels Bons Homes. Una gran fita indica el límit entre Andorra, França i Catalunya.

La vista des del Coll és esplèndida, pel cantó del departament de l’Arieja o la Cerdanya Nord, veiem l’àmplia vall de Campcardós que desemboca a Porta, s’estén en direcció a llevant presidida pels altius cims del Puigpedrós, 2.914 m, Roc Colom, 2.686 m, i Peiraforca, 2.647 m.

El coll és just sota del Pic d’Envalira, de 2.825m, al vessant nord del qual hi ha l’estació d’esquí del Pas de la Casa. Cap al sud podem gaudir de les vistes de la Vall de la Llosa, que hem remuntat.

Es baixa en direcció est. El camí va a cercar el fons de la vall per un terreny franc mantenint-se a l’esquerra del riu durant 3 km fins que, per sortejar els estanys Gros i Petit -pràcticament colmatats o plens ja de material d’al·luvió-, passa a l’altra banda del curs de l’aigua per retornar, al cap de poc, a l’altre costat.

31,103 km, 7h 47 min (1.636 m),. Cabana de Campcardós. Aixopluc en cas de necessitat. Es continua baixant mantenint sempre el riu a mà dreta, un riu cada cop més cabalós i brugent que, més avall, forma petites cascades.

35,523 km 8h 46min, (1.511 m), Porta, Cerdanya Nord. Final de les etapes catalanes del Camí dels Bons Homes. A partir d’aquí, el recorregut salta el port de Pimorent i s’endinsa en terres occitanes per arribar en quatre dies a Montsegur passant per Merenç de las Vals (Merens-les-Vals), Acs dels Tèrmes (Ax-les-Termes), Orlú, Montelhó (Montaillou) i Comús. La línia de tren -l’estació és a tocar del poble- pot servir d’enllaç amb la Tor de Querol i Puigcerdà.