Photo ofEtapa 64 Camí de St. Jaume - Camino francés (Camino de Santiago) Cacabelos - Ambasmestas Photo ofEtapa 64 Camí de St. Jaume - Camino francés (Camino de Santiago) Cacabelos - Ambasmestas Photo ofEtapa 64 Camí de St. Jaume - Camino francés (Camino de Santiago) Cacabelos - Ambasmestas

December 9, 2022
December 2022

near Cacabelos, Castilla y León (España)

ITINERARI:
CAT: iniciem aquesta etapa a Cacabelos vila travesada pel carrer de Santa María, on trobem la ermita de Sant Roque del segle XVIII i l'església de Santa María del segle XVI, amb torre neoromanica del 1904 i absis d'estil romànic. Deixem la vila havent creuat el riu Cua i caminem per un voral al costat de la carretera LE-713 uns 4,5 quilòmetres, travessant la petita població de Pieros i agafar un camí de terra a la nostra dreta que ens porta en menys de tres quilòmetres a Villafranca del Bierzo, població que desde el seu inici a estat lligada a camí de Sant Jaume. La vila és monumental, destaquen l'església de Santiago, temple del segle XII i coneguda popularment per la seva Puerta del Perdón. El Papa Calixt III, va promulgar una bula en la que tots els peregrins malalts o exhaustes i que veiessin que els resultaria difícil arribar al final del Camí, al entrar a Villafranca i atravesar per aquesta porta gaudiren del mateixos beneficis que els que acabaven a Compostela. Altres monuments destacats són l'església de San Nicolás del segle XVI, el convent de San Francisco fundat el segle XVIII per Doña Urraca, el castell de los Marqueses del segle XVI, l'església de la Anunciada del XVII i la colegiata de Santa María de Cluny del segle XVI.
Recomanable caminar per la Calle del Aigua amb l'encant d'èpoques passades amb antigues cases i palaus amb els seus escuts nobiliaris.
Sortim de Villafranca pel pont sobre el riu Burbia i caminem per un callís en paral·lel a la N-6 i el riu Valcarce, passant per sota de grans viaductes de l'autovia A-6 i frondosos boscos de roures, alzines, nogals i castanyers.
El primer poble que trobem és Perejo que es troba a uns quatre quilòmetres de la sortida de Villafranca, per arribar-hi tenim que deixar el callís, creuar la N-6 i continuar per una carretereta local. El següent poble que ens trobem després de caminar uns quatre quilòmetres, tornar a creuar la N-6 i continuar també per una carretera és Tradabelo, on destaca l'església de San Nicolás de Bari del segle XVIII.
Una cop deixem el poble tornem a caminar quatre quilòmetres més per l'asfalt s'arriba a la Portela de Valcarce, amb la seva església de San Juan Bautista dels segles XVII-XVIII. Totes les esglésies de la vall són d'estil barroc amb una sola nau i espadanya. És segueix novament, per l'asfalt i al cap d'uns quatre-cents metres apareix el desviament que en un quilòmetre ens porta a Ambasmestas, punt final d'aquesta etapa i lloc on conflueixen els rius Balboa i Valcarce.

CAST: iniciamos esta etapa en Cacabelos villa que traviesa la calle Santa María, donde se encuentra la ermita de San Roque del siglo XVIII y la iglesia de Santa María del siglo XVI, con torre neorrománica del 1904 y ábside de estilo románico. Dejamos la villa habiendo cruzado el río Cua y caminamos por un arcén junto a la carretera LE-713 unos 4,5 kilómetros, atravesando la pequeña población de Pieros para tomar un camino de tierra a nuestra derecha que nos lleva en menos de tres kilómetros a Villafranca del Bierzo, población que desde su inicio ha estado ligada al Camino de Santiago. La villa es monumental, destacan la iglesia de Santiago, templo del siglo XII y conocida popularmente por su Puerta del Perdón. El Papa Calixto III, promulgó una bula por la que todos los peregrinos enfermos o exhaustos y que vieran que les resultaría difícil llegar al final del Camino, al entrar en Villafranca y atravesar por esta puerta gozarian de los mismos beneficios que los que terminaban en Compostela . Otros monumentos destacados son la iglesia de San Nicolás del siglo XVI, el convento de San Francisco fundado en el siglo XVIII por Doña Urraca, el castillo de los Marqueses del siglo XVI, la iglesia de la Anunciada del XVII y la colegiata de Santa María de Cluny del siglo XVI. Recomendable andar por la Calle del Agua con el encanto de épocas pasadas con antiguas casas y palacios con sus escudos nobiliarios. Salimos de Villafranca por el puente sobre el río Burbia y caminamos por un andadero en paralelo a la N-6 y al río Valcarce, pasando por debajo de grandes viaductos de la autovía A-6 y frondosos bosques de robles, encinas, nogales y castaños. El primer pueblo que encontramos es Perejo que se encuentra a unos cuatro kilómetros de la salida de Villafranca, para llegar a el, tenemos que dejar el andadero, cruzar la N-6 y continuar por una carreterita local. El siguiente pueblo que nos encontramos después de andar unos cuatro kilómetros, volver a cruzar la N-6 y continuar también por una carretera local es Tradabelo, donde destaca la iglesia de San Nicolás de Bari del siglo XVIII. Una vez dejamos el pueblo volvemos a andar cuatro kilómetros más por el asfalto y llegamos a la Portela de Valcarce, con su iglesia de San Juan Bautista de los siglos XVII-XVIII. Todas las iglesias del valle son de estilo barroco con una sola nave y espadaña. Se sigue de nuevo, por el asfalto y al cabo de unos cuatrocientos metros aparece el desvío que en un kilómetro nos lleva a Ambasmestas, punto final de esta etapa y lugar donde confluyen los ríos Balboa y Valcarce.