Photo ofEtapa 1 Andorra (Vall de Madriu-Perafita-Claror) Escaldes Engordany-Refugi de l'Illa Photo ofEtapa 1 Andorra (Vall de Madriu-Perafita-Claror) Escaldes Engordany-Refugi de l'Illa Photo ofEtapa 1 Andorra (Vall de Madriu-Perafita-Claror) Escaldes Engordany-Refugi de l'Illa

2032
August 11, 2022
August 2022

near Urbanització Can Noguer, Escaldes-Engordany (Andorra)

1-SITUACIÓ GEOGRÀFICA
La vall del Madriu-Perafita-Claror va ser declarada
patrimoni de la humanitat per la UNESCO l’any 2004
atenent al seu valor paisatgístic.
Està situada al sud-est d’Andorra i ocupa una
superfície de 4.247 ha. Aquest territori coincideix
amb la conca hidrogràfica del riu Madriu, representa
prop d’un 10 % de la superfície d’Andorra, i es
reparteix entre terrenys de les parròquies d’Encamp,
Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-
Engordany.La propietat de la terra de la vall del Madriu-Perafita-
Claror és comunal aproximadament en un 99 % de la
seva superfície. La resta, al voltant d’un 1 %, pertany
a gairebé una trentena de propietaris particulars, i
cobreix poc més de 42 ha de terreny de fons de vall,
situat a la parròquia d’Escaldes-Engordany.
2-RUTA-ORIENTACIÓ-SEGURETAT
El recorregut no presenta especial dificultat tècnica ni d'orientació, més enllà del desnivell i del pas per alguna que altra zona de roques on cal anar atents per les possibles relliscades. El camí és gairebé sempre força evident i les marques dels GR (7 i 11) ens faciliten l'orientació. Les poques cruïlles que trobem es discriminen fàcilment seguint el track.
3-FLORA
Ens movem entre 1.200 i 2.500 metres, per tant anem de l'estatge montà a l'alpí passant pel subalpí. A les cotes més altes hi trobem els clàssics prats de gespa d'alta muntanya, acompanyats de pèl caní, clavells de pastor, peu de Crist i neret. Més avall ens trobem amb pi negre, ginebró, genciana, falgueres i líquens en aquelles zones més rocoses.També epilobi de fulla estreta, molt vistós a l'estiu amb la seva flor lila característica. I menció especial per la tora blava a les zones humides, tan bonica com metzinosa. A l'estatge montà ens trobem amb pi roig, avet, i espècies típiques dels boscos de ribera com el boix, el vern, l'avellaner, la maduixera, el freixe i el bedoll.
4-FAUNA
Sovint amagadissa i fugissera, costa de veure, però hi podem intuir la presència d'isards, marmotes, erminis, talpons, escurçó pirinenc, varietat d'ocells, grans com l'àliga marcenca, el trencalòs, el voltor o el xoriguer comú, o més petits com el blavet, el pela-roques, la merla roquera o la perdiu blanca, a més dels animals típics de pastura a cotes més baixes: ovelles, vaques, cabres i cavalls.
5-ELEMENTS SINGULARS
Els petits refugis, cabanes i barraques de pastor li donen un caràcter especial a la vall, senyal de gran activitat ramadera en el passat. La presència de l'aigua dóna vida i aixopluc a espècies animals i vegetals de tota mena, que troben un hàbitat adaptat a les seves necessitats.
La bellesa de les vistes ja és de per sí una singularitat i justifica l'excursió.
6-VALORACIÓ
Bonica ruta tot i la seva relativa duresa per la llargada i el desnivell acumulat. Cal anar ben provisionats d'aigua i deixar-se captivar per les vistes i els sorolls de la natura. Malgrat la sequera d'enguany encara es pot sentir la remor de l'aigua en bona part del recorregut.
Espectacular el Refugi de l'Illa, punt d'inici de moltes excursions i ideal com a camp base per a fer diverses rutes per la zona. Bons sopars i esmorzars més discrets. Les habitacions molt àmplies i confortables, amb espais sobrats per a les motxilles.
Molt recomanable tota l'excursió.