Estret de la Canaleta

October 21, 2021
October 2021

near Paüls, Catalunya (España)

Una gorja del Barranc dels Estrets

El Barranc dels Estrets és un dels que peix la capçalera del Riu d’en Piqué (o d’en Piquer) que, més enllà del Salt de Sotorres, pren el nom de Canaletes. El nom li és ben escaient dons s’engorja en un parell de trams als estrets de la Canaleta i del Boter.
Lògicament desaconsellable seguir-lo en èpoques de pluja recent o en previsió. Però generalment és sec i, la única dificultat que presenta, és la d’estar ben atents a la sovintejades fites que marquen el camí.
Tenia interès en conèixer aquests paratges en vistes a itineraris cap al Joan Gran (Punta del Vacarissal) i la Moleta de les Canals per aquest vessant. Així que vaig fer una matinal mixta apropant-m’hi en bicicleta.

Accés
A la pista que mena a les àrees de Mas de Lliberós i de la Franqueta, prenem la de les Eres, que s’enfila al peu de les Roques de Bages fins al coll de Membrado per davallar cap a les Eres.
Cal anar-hi en vehicle 4x4 o, com a mínim, força alt. O en bicicleta. Tot i que hi hem trobat algun turisme. https://ca.wikiloc.com/rutes-bicicleta-electrica/pista-de-les-eres-87161942

Mas de les Eres (800m)
Ruïnes d’un mas, un dels tants que s’alçaven per aquestes contrades. La pista continua però en pitjor estat. Fem drecera per esquivar un parell de llaçades fins sortir al costat de barranc. Poc més enllà marxa una sendera que, pel marge dret, mena a la font de la Canaleta. No l’aconsellem perquè és molt perduda i envaïda de maleses. Continuem pel marge esquerre. Més endavant trobem un abeurador i la font de la Carrasca. Quan la pista fa un gir de 180º per creuar el barranc, tenim a pocs metres la font de la Canaleta.

Font de la Canaleta (690m)
Si seguíssim la sendera que ve pel marge dret uns pocs metres, trobaríem la que puja al Pinar Ample faldejant al peu dels cingles de la Moleta de les Canals. A partir d’aquí la pista torna al marge dret i el seu l’estat empitjora considerablement: ja no és transitable en cap mena de vehicle. La seguim en baixada fins que, just abans d’un repetjó, surt a mà dreta la sendera que mena al Vacarissal. Passat el repetjó l’abandonem per una altra a mà dreta que, ben propera a la llera, ens encamina a l’estret.

Estret de la Canaleta (627m)
D’uns dos-cents cinquanta metres. Habitualment sec, solament hi trobarem alguns tolls fàcils d’esquivar. Caminem majorment per la llera i, quan hi ha algun pas alternatiu, fites sovintejades ens ho indiquen.
A la sortida de la gorja el camí és poc evident, però hi ha moltes fites. Solament cal estar atent per no embolicar-nos entre el sotabosc. Unes parets de pedra seca ens adverteixen que estem a prop d’algun mas.

Masos de Fandos i del Capellà (607m)
Ruïnes d’un parell de masos. Atenyem el camí que baixa de les Crevetes de Lloà pel que discorre l’itinerari «Estels del Sud» que aquí es divideix entre el tram que creua el proper Estret del Boter o el que l’esquiva fins al Pas de la Barca.

Cartografia: Editorial Piolet: El Port (nord) (1:30000)