Estels del Sud: Beseit - Ulldemó - Penyagalera - Arnes

Photo ofEstels del Sud: Beseit - Ulldemó - Penyagalera - Arnes Photo ofEstels del Sud: Beseit - Ulldemó - Penyagalera - Arnes Photo ofEstels del Sud: Beseit - Ulldemó - Penyagalera - Arnes

October 15, 2023
October 2023

near Beseit / Beceite, Aragón (España)

Estels del Sud: Beseit - Ulldemó - Penyagalera - Arnes
Estels del Sud és una ruta muntanyenca que ofereix la possibilitat de fer una travessa de fins cinc dies pel Massís dels Ports. Pernoctant cada nit en un establiments diferent i de dia seguint el camí marcat pel estel blau, gaudint d’un dels entorns naturals més salvatges i desconeguts.
Estels del Sud al ser una travessa circular es pot començar i finalitzar en qualsevol dels cinc punts que funcionen com a inici-final d’etapa. I naturalment, es pot fer en ambdós sentits de la marxa indistintament. Si no es disposa de cinc dies també es pot acurtar la travessa a quatre com es el nostre cas.
La tercera etapa eixim de l’alberg la Casa de l’Aigua i pugem fins el capdamunt del poble, poc després de les darreres cases surt una senda a la dreta marcada com a PR-TE 151 que haurem d’agafar per arribar al riu Ulldemó.
En arribar a la carrretera seguirem el PR a la dreta que ens durà un tram per l’asfalt fins a un desviament a l’esquerra que ens farà travessar el riu i començarà a pujar la costera d’Arrancapets fins arribar dalt de la mola fins al cim de la Penyagalera que amb 1036 m. serà el punt més elevat de l’etapa, molt a prop del cim surt la senda de baixada marcada amb l’Estels blaus, que passant pel Coll de Pelele ens durà fins el riu Algars, que forma frontera entre Aragó i Catalunya.
Avancem mig kilòmetre pel camí vora el riu per a visitar el Toll del Vidre i després tornem enrere fins al gual on havíem travessat el riu. Ací surt la senda a mà esquerra que ens pujarà en 1,3 km. al Coll de Xertó i després ens baixarà en 1,2 km a les Valls. Seguirem el riuet de les Valls per la bonica zona dels estret fins el lloc on neix una pista (que no hem de seguir) i surt a mà dreta una senda que ens pujarà en pocs metres fins al Mas de Colet i continuarem amunt fins el Coll de la Creu.
Aquí aboquem a una pista que hem se seguir a la dreta uns 700 metres fins una desviació per senda a l’esquerra. Aquesta senda ens acostarà fins a les rodalies del Mas Nou on arribarem a la pista asfaltada que en poca estona ens conduirà fins al poble d’Arnes on donarem per finalitzada aquesta etapa.
Al xicotet poble d’Arnes pernoctarem en la casa rural Lo Corral d’Arnes, ubicada al carrer Lluís Companys, 65, el sopar el férem al bar del Casal Municipal al carrer Antoni Gaudí, 8.