Estels del Sud. Arnes-Beseit 12 8 11

Photo ofEstels del Sud. Arnes-Beseit 12 8 11 Photo ofEstels del Sud. Arnes-Beseit 12 8 11 Photo ofEstels del Sud. Arnes-Beseit 12 8 11

September 30, 2023
November 2018

near Arnes, Catalunya (España)

12 d'agost de 2011

Segona etapa del cap de setmana que vam dedicar a la Travessa dels Estels del Sud, l'estiu del 2011. Entre Arnes i Beseit, amb les fabuloses vistes del cim del Penyagalera, de 1034m. i les espectaculars parets del riu de les Valls. Acabem l'etapa remullant-nos a la Pesquera, de camí a Beseit.

Itinerari: Deixem enrera, ben d'hora, el Corral d'Arnes i creuant els preciosos carrers plens d'història del poble tornem a enfilar pel Camí de la Creu del Calvari, cap als Ports. A l'alçada del Mas Nou prenem la pista de la dreta, passant després per les restes del Corral Nou, i ja per sender en direcció sud-oest, cap a les Teuleries.
De camí i per la dreta deixem el Mas de Covet i el Coll de la Creu. A la dreta també deixem el Mas de la Creu i ara el sender rogenc enfila per sota de les cingleres del Blau i la Roca Grossa dels Moletans, cap al Riu de les Valls. Passem a tocar de les restes del Mas de Colet i prenem el sender a l'esquerra que remunta cap als Estrets de les Valls i les seves espectaculars parets a l'esquerra, la Roca Dreta de les Valls, paradís de l'escalada.
Riu amunt arribem a l'alçada del Mas del Botzut i aviat creuem el riu, deixant també a l'esquerra més allunyades les restes del Mas de les Valls. A la cruïlla de senders prenem el de la dreta, a l'esquerra pujariem pel barranc de les Tosques, que ens puja fins al Coll de Xertó, una bona pujada, que ara cal baixar per anar a trobar el Riu d'Algars, A la dreta les també espectaculars cingleres de la Moleta del Molló.
Un cop al riu, el creuem i remuntem la pista paral·lels al riu uns metres, per deixar-la aviat encarant la vall que s'obre a la dreta, pel camí de ròssec de la Mulesa, que en fort pendent ens remunta fins al Coll de Pelele on trobarem les restes d'un altre vell maset.
Ara cal trencar per l'empinat i pedregós pujador de la dreta que ens remunta al Penyagalera. Cap al sud la vista es perd pel barranc de l'Ulldemó.
Un cop al cim parem a gaudir de les grans panoràmique que s'obren per tot arreu, especialment cap a l'est, on distingim la Punta de l'Àliga de la Moleta del Molló, les Moles, les Gronses, Roques Benet, Montsagres... un espectacle!
Cal anar baixant. Ara el sender va uns metres en direcció nord-oest fins a la caseta de la Mola i torna a trencar cap al sud-oest, ben revirat per emprendre el baixador cap a la Pesquera de l'Ulldemó que s'obre als nostres peus. Per l'esquerra destaquen els espectaculars penyassegats dels contraforts del Solà del Penyagalera.
Arribats a la Pesquera no deixem passar l'oportunitat de fer un bon cabussonet al toll de Pablet.
Reprenem el camí pujant a la pista i seguint-la fins a l'aparcament 1 de la pesquera. En l'actualitat el traçat de la travessa, trenca en aquest punt pel PR de l'esquerra, que remunta els Comellassos i en resseguix la carena fins a Beseit. Llavors, encara tinc el mapa de la 4a edició de Piolet, el traçat seguia la pista del Camí de la Pesquera fins a Beseit.
Bons records de velles aventures pel Port! Amb ganes de tancar algun dia els Estels del Sud.