Estany Passet Puig de Font Viva (100 cims)

Photo ofEstany Passet Puig de Font Viva (100 cims) Photo ofEstany Passet Puig de Font Viva (100 cims) Photo ofEstany Passet Puig de Font Viva (100 cims)

8 hours one minute
1912
September 6, 2022
September 2022

•   4.3 1 review

near Porté-Puymorens, Occitanie (France)

El Puig de Font Viva es una muntanya de la Cerdanya Nord, a la banda esquerra del Rec de Lanós, la vall situada darrera el poble de Porté-Puymorens a l’extrem de la qual es troba l’estany de Lanós, el més gran del Pirineu Francès. A la banda dreta hi ha el majestuós Carlit.
Anirem a l’aparcament de l’estany Passet, on hi ha una tironina. Per arribar-hi agafeu la indicació “Route des Lacs”, abans d’entrar al poble. Juliol, Agost i caps de setmana cal pagar 5 euros per aparcar.
Sortim del camí de darrera el cartell “Massif du Carlit”. Tot seguit trobem un pal indicador, amunt cap a estany de Lanós, nosaltres a la dreta cap a l’Estany de Font Viva. Es un camí fressat, que va planejant i pujant suaument direcció est. Abans d’arribar a l’estany, girem amunt a l’esquerra. Forta pujada per un sender fins ajuntar-nos amb el GR-7 Tour du Carlit. Mantenim la direcció per un camí planer i de bon caminar. L’estany Font Viva queda sota nostre. Anem trobant unes boques de mines, algunes amb runes de vagoneta, segurament de la construcció de la gran presa (barrage de Lanoux) que veiem aviat. Pel fons de la vall baixa el riu de Carol.
Quan ja som a tocar de la presa, deixem el GR abans de travessar un pont de fusta per girar cap a la nostra esquerra, cal estar atent doncs hi ha poques fites.
Anem entrant a la vall que du a la Portella de Lanós, un coll que ja veiem a ponent, ara el Puig de la Font Viva es a la nostra esquerra. Darrera nostre vista del estany de Lanós, avui molt buit. La referencia visuales el puig de la Grava, al extrem del llac des on estem.
La pujada fins el coll es sostinguda, tenim un rierol molta estona a la vora, on podem carregar aigua.Ja som a la Portella de Lanós, a la dreta queda el pic Coma d’Or, al davant aniríem cap a la carretera (coll dePuymorens) i a la esquerra el Puig Font Viva.
Fem una petita marrada exploratòria endavant, reculem al coll i veiem a la nostra esquerra, en el llom una FITA. Les anem seguint en forta pujada en direcció S/SE fins que les perdem en arribar a una pedrera de pissarra. Amunt, mantenint la direcció fins trobar un altra fita. Deixem el pedregar i trobem mes fites fins arribar a la carena de la serra de Font Viva. Hi ha diversos cims, 2 a la dreta i el que sembla principal cap a l’esquerra.
Deixem les motxilles i els bastons doncs cal grimpar amb cura, algun cop molt a la vora del precipici, sempre direcció SE fins arribar a l’extrem on en una gran fita una pedra te escrit “Puig de Font Viva 2673 metres”. Esplèndides vistes, cap a llevant, el Carlit on amb el Zoom veiem gent, al NE el gran estany de Lanoux amb el puig de la Grava al fons, al nord, al altre costat del coll el pic Coma d’Or. Cap a ponent, pics d’Andorra, sobre el Pas de la Casa. Em resulta curiós veure el llom herbat del Puigpedròs al SW amb el penya-segat de la cara nord.
Tornem pel mateix camí fins al centre de la carena on fem un mos ben arrecerats. La baixada cap a la Portella resulta més senzilla, doncs endevinem el camí pel mig de la pedrera. Tornem pel GR-7 (Tour du Carlit), baixem més directes a l’aparcament de l’estany Passet passant pel pal indicador que hem vist a la sortida.
Una excursió molt maca de Pirineu, no exempta de dificultat, per aconseguir un “100 cim”

B00 Aparcament

Parquing vora l'estany Passet. Es el primer parking que es troba

B01-Creuament

Deixem el camí al estany Font Viva. Per la nostra dreta puja un sender de l'aparcament que es al final de la carretera asfaltada. Seguim amunt per per un corriol a enllaçar GR-7

B06 Trobem camí a la Portella

Anem girant cap a l'esquerra i amunt fins trobar un camí clar

B07-Portella de Lanos

Collada entre puig Font Viva i pic Coma d'Or. Camí al port de Puymorens

B09- Puig de Font Viva '100 cims'

Extrem oriental de la serra. Un bon penya-segat als peus. Fantástiques vistes de 360º

B10 Baixem del GR

Deixem el GR-7, agafem un corriol avall. Cap al aparcament de l'estany Passet

• Photo of Mau
    Mau Sep 12, 2023

La millor ruta per pujar al cim de la Font Viva, amb unes vistes espectculars.Ruta dura per la seva llargaria.