Estany de Comte per la Vall de Mourguillou (Alta Arieja-Haute Ariège)

Photo ofEstany de Comte per la Vall de Mourguillou (Alta Arieja-Haute Ariège) Photo ofEstany de Comte per la Vall de Mourguillou (Alta Arieja-Haute Ariège) Photo ofEstany de Comte per la Vall de Mourguillou (Alta Arieja-Haute Ariège)

October 12, 2019
October 2019

near Mérens-les-Vals, Occitanie (France)

Estany de Comte per la Vall de Mourguillou (Alta Arieja-Haute Ariège)

Nota inicial: A la tornada pel Bosc de l’Ubac hem tingut algun problema de senyal amb el GPS que s’ha quedat aturat a una alçada de 1.582 metres. Tot plegat, el desnivell real és d’uns assequibles 315 metres.

Itinerari seguit: Aparcament de la Cascade des Escaliers (1.410 m.)-Sender del Bosc comunal de l’Ubac-Torrent de Mourguillou-Pont des Pierres (1.538 m.)-Vall de Mourguillou-Cabana de la Jaça de Mourguillou (1.680 m.)-L’Estanyol (1.652 m.)-Estany de Comte (1.726 m.)-Volta a l’Estany de Comte-Inici de la tornada-L’Estanyol-Bosc de l’Ubac-Aparcament de la Cascade des Escaliers.

La ruta comença a l’aparcament de la Cascade des Escaliers, amb un parell d’espais habilitats per a una vintena llarga de vehicles. Avui només podem utilitzar l’aparcament inferior perquè, a la part alta, estan fent tasques de desemboscar i hi ha màquines pesants ocupant l’espai. Potser per això avui no trobem lloc a l’aparcament i hem de deixar el cotxe en un marge de l’entrada, sense molestar ningú que entri o surti.

Per arribar al punt de partida de la ruta, hem de seguir la carretera (N20 / E9) entre el Coll de Puymorens, L’Ospitalet i Mérens-les-Vals. Tot just passada la Central hidroelèctrica de Mérens, que veurem per la nostra esquerra, tenim una sortida per la dreta en direcció al Càmping municipal de Mérens que hem de seguir. Arribats al càmping, agafarem una pista, primer cimentada i després de terra, que surt per l’esquerra i que remunta la Serra Pelade durant uns 4 quilòmetres. És practicable per a qualsevol vehicle, només tenint una mica de “carinyo” al tram final de terra.

Al fons de l’aparcament trobem unes escales de fusta que pugen a un petit turonet amb bedolls i tres taules de fusta que permeten gaudir de l’entorn amb vistes a la Cascade des Escaliers, que dona nom al lloc.

Després d’algunes fotos, iniciem la marxa per la pista de terra, avui enfangada pels pas de les màquines de desemboscar, on trobem un parell de pals indicadors per la dreta, amb informació de la Vall de Mourguillou i, a la banda esquerra de la pista, un plafó informatiu sobre la pesca a l’Estany de Comte.

Tirem amunt i als 100 metres trobem un nou pal indicador que, per la dreta, ens marca la ruta a l’Estany de Comte pel camí nº 40 amb marques grogues.

Ull, aquest primer tram del camí que travessa el Bosc comunal de l’Ubac és molt bonic, empedrat i fa força pujada durant un 400 metres que, a la tardor i l’hivern, amb la humitat i la fullaraca, pot relliscar molt.

Si per qualsevol raó es vol evitar aquest tram a la pujada o a la baixada, es pot seguir per la pista forestal de terra que va per la part més alta del bosc i acaba trobant-se amb el nostre corriol empedrat. És una mica més llarg, però molt menys costerut. Si no us fan por les pujades-baixades jo us recomano seguir el corriol de la dreta. És molt bonic i paga la pena l’esforç.

Com deia, nosaltres seguim en la direcció del pal indicador per aquest camí empedrat, amb alguns trams molt costeruts, però gaudint del bosc i dels colors de la tardor. Molts bolets pels marges del camí.

A la part més alta d’aquest senda, el camí es fa més planer i desemboca a una cruïlla amb pal indicador. Per l’esquerra veiem arribar la pista forestal que comentàvem abans com alternativa per pujar o baixar. Si seguim rectes farem la circular a la Vall de Mourguillou travessant el Bosc de l’Ubac per la riba orogràfica dreta del riu i, si anem a la dreta, travessarem el riu i remuntarem la vall per la riba orogràfica esquerra del riu.

Qualsevol de les dues alternatives per fer la circular és bona. La de la dreta és més oberta, lluminosa i toca més el sol. En canvi la de l’esquerra travessa el bosc i, per tant, és més ombrívola i humida. Depenent les condicions meteorològiques convé més seguir una o una altra. Al vostre gust.

Nosaltres, en un dia de principis de tardor, amb temperatura molt agradable i inicialment ennuvolat, decidim fer la circular en sentit antihorari, travessant el riu i remuntant la vall per la riba esquerra. La tornada la farem al revés.

Dit i fet, travessem el riu per un pont de pedra (Pont des Pierres) i trobem un pal indicador amb senyals del GR-10 (Camí dels Bons Homes, amb marques blanques i vermelles) que puja de Mérens i segueix en direcció al Refugi de Ruhle, a Andorra.

Seguirem una bona estona per la riba del riu guanyant alçada progressiva per alguns trams empedrats i costeruts, però de bon fer. Poc a poc la vall es va obrint i millorem la visió sobre els cims del sud, que emmurallen l’Estany de Comte.

En alguns trams herbats trobem molts exemplars de Crocus nudiflorus o Safrà bord que, segons diuen, anuncia el final del bon temps i l’arribada del fred.

Després de superar un parell de graonades més empinades i passar al costat d’un nou pal indicador de fusta amb una placa metàl·lica de “Prohibida la pesca amb mort”, el corriol baixa a tocar del riu i d’un petit estany, conegut com l’Estanyol (a 1.652 m.), situat a una planúria coneguda com la Jaça de Mourguillou. Per ponent, sota els cims del Pics de l'Etang Rébenty (2.415 m) i el Pic de la Coumette (2.323 m), podem veure una petita cabana-refugi. És la Cabana de la Jaça de Mourguillou, refugi lliure de dues places per sortir d’una necessitat puntual que es pugui presentar. Just per les rodalies de la cabana veiem vegetació ennegrida per un incendi que, segons he vist a internet, es va produir l’estiu passat i va necessitar l’arribada del bombers per sufocar-lo. Afortunadament va ser per aquest banda i no per llevant, on està el magnífic Bosc de l’Ubac. També veiem el Torrent de la Coumette que baixa per ponent i, malauradament, no porta gens d’aigua.

A l’Estanyol aprofitem per descansar una estona, dinar i gaudir de l’entorn. Les vistes als cims del sud son magnífiques, destacant el Pic de Castille (2.429 m.) i la Tossa de Pédourrés (2.468 m.) que emmarquen la cubeta de l’Estany de Comte.

Després de dinar seguim amunt pel corriol que remunta una graonada final. A la part alta del turó el GR-10 surt a la dreta (no està senyalitzat) per remuntar de forma intensa en direcció al Ruhle. Nosaltres avui seguim pel corriol amb marques grogues i, en un no res, ja som a l’Estany de Comte (1.726 m.)

Quan arribem no hi ha ningú i els núvols han deixat pas a un sol magnífic que il·lumina les aigües de l’estany. En un marge del corriol trobem un plafó que, en francès, angles i castellà, informa d’una campanya sobre “Una foto per una planta amenaçada”. És el projecte POEMS que demana enviar fotos d’unes roques del llac per avaluar el nivell de l’aigua i la presència d’una planta aquàtica anomenada Subularia aquàtica. Si teniu oportunitat participeu-hi. Jo vaig enviar algunes fotos i, mirant la pàgina web, t’adones de la pèrdua progressiva del nivell freàtic.

Fem una volta a l’estany i ens entretenim una estona a la capçalera, on arriben les aigües del Torrent de Mourguillou fent petits salts d’aigua i creant una petita platja.

Acabem la volta al llac i iniciem la tornada pel mateix corriol de l’anada.

Un cop retornats a l’Estanyol, deixem el camí, travessem el riu i remuntem el corriol en direcció al bosc de la dreta. Ara només cal gaudir del descens pel camí que travessa l’espectacular fageda, vigilant de no perdre les marques grogues que anirem trobant als troncs dels arbres.

Poc a poc anem perdent alçada fins retrobar la bifurcació amb el pal indicador on al matí vam decidir el sentit de la circular que faríem.

Aquí torneu a tenir l’alternativa de baixar pel camí empedrat i força inclinat de l’anada o remuntar la pista forestal que veiem a la part alta i que també ens baixaria a l’aparcament.

Nosaltres decidim tornar a baixar pel camí empedrat de l’anada i, amb compte i vigilant de no ensopegar, fem el descens fins la pista forestal i, poc després, l’aparcament inicial. Final de la ruta d’avui.

Curta i assequible ruta per un entorn brutalment espectacular. M’han dit que a l’estiu està molt concorregut. Ho desconec, però al menys fora de temporada, és molt i molt recomanable.

Salut i bona caminada !

Photo ofAparcament de la Cascada des Escaliers. Primer aparcament, taules de pícnic i mirada al salt d'aigua des Escaliers Photo ofAparcament de la Cascada des Escaliers. Primer aparcament, taules de pícnic i mirada al salt d'aigua des Escaliers Photo ofAparcament de la Cascada des Escaliers. Primer aparcament, taules de pícnic i mirada al salt d'aigua des Escaliers

Aparcament de la Cascada des Escaliers. Primer aparcament, taules de pícnic i mirada al salt d'aigua des Escaliers.

PictographPicnic Altitude 4,708 ft
Photo ofTaules de pícnic i segon aparcament Photo ofTaules de pícnic i segon aparcament Photo ofTaules de pícnic i segon aparcament

Taules de pícnic i segon aparcament

Taules de pícnic i segon aparcament.

Photo ofPista forestal amb tanca i pals indicadors. Seguim sender nº 40 amb marques grogues i que en el primer tram també és el GR-10 Photo ofPista forestal amb tanca i pals indicadors. Seguim sender nº 40 amb marques grogues i que en el primer tram també és el GR-10 Photo ofPista forestal amb tanca i pals indicadors. Seguim sender nº 40 amb marques grogues i que en el primer tram també és el GR-10

Pista forestal amb tanca i pals indicadors. Seguim sender nº 40 amb marques grogues i que en el primer tram també és el GR-10 o Camí dels Bons Homes.

Photo ofCruïlla amb pal indicador. Deixem la pista forestal i seguim a la dreta pel corriol empedrat i en forta pujada Photo ofCruïlla amb pal indicador. Deixem la pista forestal i seguim a la dreta pel corriol empedrat i en forta pujada Photo ofCruïlla amb pal indicador. Deixem la pista forestal i seguim a la dreta pel corriol empedrat i en forta pujada

Cruïlla amb pal indicador. Deixem la pista forestal i seguim a la dreta pel corriol empedrat i en forta pujada.

Photo ofCorriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofCorriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofCorriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac

Corriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac

Corriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac.

Photo ofTram del corriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofTram del corriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofTram del corriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac

Tram del corriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac

Tram del corriol empedrat, amb marques grogues, que travessa el Bosc de l'Ubac.

Photo ofTram del corriol que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofTram del corriol que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofTram del corriol que travessa el Bosc de l'Ubac

Tram del corriol que travessa el Bosc de l'Ubac

Tram del corriol que travessa el Bosc de l'Ubac.

Photo ofTram de corriol més inclinat. Al fons ja es veu la sortida Photo ofTram de corriol més inclinat. Al fons ja es veu la sortida Photo ofTram de corriol més inclinat. Al fons ja es veu la sortida

Tram de corriol més inclinat. Al fons ja es veu la sortida

Tram de corriol més inclinat. Al fons ja es veu la sortida.

Photo ofPart alta de corriol empedrat. Tram més planer Photo ofPart alta de corriol empedrat. Tram més planer Photo ofPart alta de corriol empedrat. Tram més planer

Part alta de corriol empedrat. Tram més planer

Part alta de corriol empedrat. Tram més planer. Trobem alguns exemplars de Crocus nudiflorus, "Safrà bord", en català i "Azafrán de otoño, Azafrán silvestre, Azafrán desteñido, Azafrán sin olor o Pierdemeriendas", en castellà.

Photo ofCruïlla amb pal indicador. Ara seguirem per la dreta, travessant el torrent, i després tornarem per l'esquerra, pel bosc Photo ofCruïlla amb pal indicador. Ara seguirem per la dreta, travessant el torrent, i després tornarem per l'esquerra, pel bosc Photo ofCruïlla amb pal indicador. Ara seguirem per la dreta, travessant el torrent, i després tornarem per l'esquerra, pel bosc

Cruïlla amb pal indicador. Ara seguirem per la dreta, travessant el torrent, i després tornarem per l'esquerra, pel bosc de l'Ubac.

PictographBridge Altitude 5,046 ft
Photo ofPont de pedra (Pont des Pierres) sobre el Torrent de Mourguillou. El travessem per remuntar per la riba esquerra del riu Photo ofPont de pedra (Pont des Pierres) sobre el Torrent de Mourguillou. El travessem per remuntar per la riba esquerra del riu Photo ofPont de pedra (Pont des Pierres) sobre el Torrent de Mourguillou. El travessem per remuntar per la riba esquerra del riu

Pont de pedra (Pont des Pierres, a 1.538 metres) sobre el Torrent de Mourguillou. El travessem per remuntar la Vall de Mouguillou per la riba esquerra del riu. A l'altra banda trobem un pal indicador amb senyals del GR10, blanques i vermelles, que puja de Mérens-les-Vals i es dirigeix al refugi de Rulhe, a Andorra.

Photo ofRemuntem la Vall de Mourguillou per la riba esquerra del torrent Photo ofRemuntem la Vall de Mourguillou per la riba esquerra del torrent Photo ofRemuntem la Vall de Mourguillou per la riba esquerra del torrent

Remuntem la Vall de Mourguillou per la riba esquerra del torrent

Remuntem la Vall de Mourguillou per la riba esquerra del torrent.

PictographRiver Altitude 5,052 ft
Photo ofSeguim remuntant la Vall de Mourguillou Photo ofSeguim remuntant la Vall de Mourguillou Photo ofSeguim remuntant la Vall de Mourguillou

Seguim remuntant la Vall de Mourguillou

Seguim remuntant la Vall de Mourguillou.

Photo ofMirada al sud, des del camí a l'Estany de Mourguillou Photo ofMirada al sud, des del camí a l'Estany de Mourguillou Photo ofMirada al sud, des del camí a l'Estany de Mourguillou

Mirada al sud, des del camí a l'Estany de Mourguillou

Mirada al sud, des del camí a l'Estany de Mourguillou.

Tram de pujada pel corriol

Tram de pujada pel corriol. Trobem mols exemplars de Crocus nudiflorus, "Safrà bord", en català i "Azafrán de otoño, Azafrán silvestre, Azafrán desteñido, Azafrán sin olor o Pierdemeriendas", en castellà.

Photo ofSeguim pel corriol amunt. Pujada per una graonada de pedres Photo ofSeguim pel corriol amunt. Pujada per una graonada de pedres Photo ofSeguim pel corriol amunt. Pujada per una graonada de pedres

Seguim pel corriol amunt. Pujada per una graonada de pedres

Seguim pel corriol amunt. Pujada per una graonada de pedres. Trobem molts exemplars de Crocus nudiflorus, "Safrà bord", en català i "Azafrán de otoño, Azafrán silvestre, Azafrán desteñido, Azafrán sin olor o Pierdemeriendas", en castellà. També trobem alguns exemplars de Succisa pratensis, "Mossegada del diable, Escabiosa mossegada o herba del mos del diable", en català i "Escabiosa mordida, Bocado del diablo, Hierba del pulmón, Mordisco del diablo o Viuda silvestre", en castellà.

Photo ofA la part alta de la graonada de roques. Tram herbat més planer. Vistes als cims del sud Photo ofA la part alta de la graonada de roques. Tram herbat més planer. Vistes als cims del sud Photo ofA la part alta de la graonada de roques. Tram herbat més planer. Vistes als cims del sud

A la part alta de la graonada de roques. Tram herbat més planer. Vistes als cims del sud. Al fons tenim magnifiques vistes als cims que emmurallen la vall. Per la dreta, el Pic de Castille, de 2.429 metres, que està sobre l'Estany de Comte. Per l'esquerra el cordal que formen el Cap de Place Roubert (2.161 m), el Cap de Tos (2.113 m), el Pic Vailette d'Esteil (2.404 m) i el Pic de Pedourrés (2.468 m)

Tram planer

Tram planer.

Part alta del corriol empedrat

Part alta del corriol empedrat.

PictographRiver Altitude 5,423 ft

Tram de corriol a tocar del riu

Tram de corriol a tocar del riu.

Photo ofPal indicador al corriol. Seguim en direcció a l'Estanyol Photo ofPal indicador al corriol. Seguim en direcció a l'Estanyol Photo ofPal indicador al corriol. Seguim en direcció a l'Estanyol

Pal indicador al corriol. Seguim en direcció a l'Estanyol

Pal indicador al corriol. Seguim en direcció a l'Estanyol.

PictographWilderness hut Altitude 5,400 ft
Photo ofCabana de la Jaça de Mourguillou. Restes d'un incendi del passat estiu, tot just a les rodalies de la cabana Photo ofCabana de la Jaça de Mourguillou. Restes d'un incendi del passat estiu, tot just a les rodalies de la cabana Photo ofCabana de la Jaça de Mourguillou. Restes d'un incendi del passat estiu, tot just a les rodalies de la cabana

Cabana de la Jaça de Mourguillou. Refugi lliure de dues places per una urgència. Es veuen molt bé les restes d'un incendi del passat estiu, tot just a les rodalies de la cabana. A sobre hi ha el Pic de l'Etang Rébenty (2.415 m) i el Pic de la Coumette (2.323 m). Mirant al nord veiem el Pic de Savis, de 1.958 metres, que forma part de l'estació d'esquí de Ax 3 Domaines.

PictographLake Altitude 5,413 ft
Photo ofL'Estanyol i la Jaça de Mourguillou Photo ofL'Estanyol i la Jaça de Mourguillou Photo ofL'Estanyol i la Jaça de Mourguillou

L'Estanyol i la Jaça de Mourguillou

L'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. És un petit estany, situat a 1.652 metres, amb 0,3 ha de superfície i 2 metres de profunditat en l'època de major nivell d'aigua.

PictographLake Altitude 5,427 ft
Photo ofL'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. Descans per dinar Photo ofL'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. Descans per dinar Photo ofL'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. Descans per dinar

L'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. Descans per dinar

L'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. Descans per dinar. És un petit estany, situat a 1.652 metres, amb 0,3 ha de superfície i 2 metres de profunditat en l'època de major nivell d'aigua.

PictographLake Altitude 5,427 ft

L'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. Descans per dinar

L'Estanyol i la Jaça de Mourguillou. Descans per dinar.

Photo ofSeguim amunt pel corriol fressat que puja a la collada del fons Photo ofSeguim amunt pel corriol fressat que puja a la collada del fons Photo ofSeguim amunt pel corriol fressat que puja a la collada del fons

Seguim amunt pel corriol fressat que puja a la collada del fons

Seguim amunt pel corriol fressat que puja a la collada del fons.

Photo ofCruïlla al Pic de Rhule pel GR-10, no senyalitzat. Nosaltres seguim rectes Photo ofCruïlla al Pic de Rhule pel GR-10, no senyalitzat. Nosaltres seguim rectes Photo ofCruïlla al Pic de Rhule pel GR-10, no senyalitzat. Nosaltres seguim rectes

Cruïlla al Pic de Rhule pel GR-10, no senyalitzat. Nosaltres seguim rectes

Cruïlla al Pic de Rhule pel GR-10, no senyalitzat. Nosaltres seguim rectes.

PictographLake Altitude 5,656 ft

Primera mirada a l'Estany de Comte

Primera mirada a l'Estany de Comte. És un estany situat a 1.726 metres, amb 3,4 ha de superficie i una profunditat máxima de 14 metres en la seva millor època.

PictographLake Altitude 5,650 ft

Estany de Comte

Estany de Comte.

PictographLake Altitude 5,666 ft
Photo ofVolta a l'Estany de Comte en sentit anti-horari Photo ofVolta a l'Estany de Comte en sentit anti-horari Photo ofVolta a l'Estany de Comte en sentit anti-horari

Volta a l'Estany de Comte en sentit anti-horari

Volta a l'Estany de Comte en sentit anti-horari.

PictographLake Altitude 5,673 ft

Capçalera de l'Estany de Comte

Capçalera de l'Estany de Comte.

Photo ofA la capçalera de l'Estany de Comte Photo ofA la capçalera de l'Estany de Comte Photo ofA la capçalera de l'Estany de Comte

A la capçalera de l'Estany de Comte

A la capçalera de l'Estany de Comte.

PictographRiver Altitude 5,666 ft
Photo ofEspai per pícnic amb taula de pedra i petit salt d'aigua del Torrent de Mourguillou Photo ofEspai per pícnic amb taula de pedra i petit salt d'aigua del Torrent de Mourguillou Photo ofEspai per pícnic amb taula de pedra i petit salt d'aigua del Torrent de Mourguillou

Espai per pícnic amb taula de pedra i petit salt d'aigua del Torrent de Mourguillou.

PictographLake Altitude 5,663 ft
Photo ofSeguim fent la volta a l'Estany de Mourguillou Photo ofSeguim fent la volta a l'Estany de Mourguillou Photo ofSeguim fent la volta a l'Estany de Mourguillou

PictographLake Altitude 5,659 ft

PictographLake Altitude 5,656 ft

Seguim fent la volta a l'Estany de Mourguillou

Seguim fent la volta a l'Estany de Mourguillou. Trobem alguns exemplars de Rosa canina, "Roser bord, Gavarrera, Roser silvestre, Roser d'hivern, Roser de pastor, Rosa de ruc o Roser de muntanya", en català i "Escaramujo o rosal silvestre" en castellà.

PictographLake Altitude 5,663 ft
Photo ofPlafó informatiu sobre una campanya per enviar fotos de l'estany i valorar la vitalitat de la Subularia aquatica Photo ofPlafó informatiu sobre una campanya per enviar fotos de l'estany i valorar la vitalitat de la Subularia aquatica Photo ofPlafó informatiu sobre una campanya per enviar fotos de l'estany i valorar la vitalitat de la Subularia aquatica

Plafó informatiu sobre una campanya per enviar fotos de l'estany i valorar la vitalitat de la Subularia aquatica, una planta anfibia en perill pel descens progressiu del nivel de l'aigua. Es tracta del projecte científic POEMS. Envio algunes de les fotos d'avui. Si voleu aportar les vostres imatges ho podeu fer al mail: poems,cnrs@gmail.com

PictographLake Altitude 5,620 ft
Photo ofÚltimes fotos de l'estany i inici de la tornada Photo ofÚltimes fotos de l'estany i inici de la tornada Photo ofÚltimes fotos de l'estany i inici de la tornada

Últimes fotos de l'estany i inici de la tornada

Últimes fotos de l’estany i inici de la tornada.

Tram de tornada cap a l'Estanyol

Tram de tornada cap a l'Estanyol.

PictographRiver Altitude 5,423 ft
Photo ofTravessem el riu i seguim el corriol per tornar per la riba dreta del torrent, pel mig del Bosc d'Ubac Photo ofTravessem el riu i seguim el corriol per tornar per la riba dreta del torrent, pel mig del Bosc d'Ubac Photo ofTravessem el riu i seguim el corriol per tornar per la riba dreta del torrent, pel mig del Bosc d'Ubac

Travessem el riu i seguim el corriol per tornar per la riba dreta del torrent, pel mig del Bosc d'Ubac. Cal seguir les marques groges dels arbres.

PictographTree Altitude 5,476 ft
Photo ofSeguim corriol amb marques grogues que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofSeguim corriol amb marques grogues que travessa el Bosc de l'Ubac Photo ofSeguim corriol amb marques grogues que travessa el Bosc de l'Ubac

Seguim corriol amb marques grogues que travessa el Bosc de l'Ubac

Seguim corriol amb marques grogues que travessa el Bosc de l'Ubac. Cal vigilar per no perdre el camí, principalment a la tardor amb tota la fullaraca entapissant el terra o a l'hivern amb la neu. Es poden seguir molt bé les marques grogues als troncs dels arbres.

PictographTree Altitude 5,436 ft
Photo ofTravessem la fageda del Bosc de l'Ubac, amb intensos colors de principis de tardor Photo ofTravessem la fageda del Bosc de l'Ubac, amb intensos colors de principis de tardor Photo ofTravessem la fageda del Bosc de l'Ubac, amb intensos colors de principis de tardor

Travessem la fageda del Bosc de l'Ubac, amb intensos colors de principis de tardor.

PictographTree Altitude 5,354 ft
Photo ofTram de tornada per la fageda del Bosc de l'Ubac Photo ofTram de tornada per la fageda del Bosc de l'Ubac Photo ofTram de tornada per la fageda del Bosc de l'Ubac

Tram de tornada per la fageda del Bosc de l'Ubac

Tram de tornada per la fageda del Bosc de l'Ubac.

PictographTree Altitude 5,295 ft

Tram de tornada per la fageda del Bosc de l'Ubac

Tram de tornada per la fageda del Bosc de l'Ubac.

PictographBridge Altitude 5,233 ft
Photo ofPalanca sobre el rierol en una clariana del Bosc de l'Ubac Photo ofPalanca sobre el rierol en una clariana del Bosc de l'Ubac Photo ofPalanca sobre el rierol en una clariana del Bosc de l'Ubac

Palanca sobre el rierol en una clariana del Bosc de l'Ubac

Palanca sobre el rierol en una clariana del Bosc de l'Ubac.

PictographTree Altitude 5,105 ft

Tram de tornada pel Bosc de l'Ubac

Tram de tornada pel Bosc de l'Ubac. Trobem alguns exemplars de Rosa canina, "Roser bord, Gavarrera, Roser silvestre, Roser d'hivern, Roser de pastor, Rosa de ruc o Roser de muntanya", en català i "Escaramujo o rosal silvestre" en castellà.

Photo ofDe tornada a la bifurcació amb pal indicador. Seguim rectes per baixar pel corriol empedrat per on hem pujat Photo ofDe tornada a la bifurcació amb pal indicador. Seguim rectes per baixar pel corriol empedrat per on hem pujat Photo ofDe tornada a la bifurcació amb pal indicador. Seguim rectes per baixar pel corriol empedrat per on hem pujat

De tornada a la bifurcació amb pal indicador. Seguim rectes per baixar pel corriol empedrat per on hem pujat.

Photo ofAparcament i final de la ruta d'avui. Ja han marxat gairebé tots els cotxes que omplien el pàrquing aquest matí Photo ofAparcament i final de la ruta d'avui. Ja han marxat gairebé tots els cotxes que omplien el pàrquing aquest matí Photo ofAparcament i final de la ruta d'avui. Ja han marxat gairebé tots els cotxes que omplien el pàrquing aquest matí

Aparcament i final de la ruta d'avui. Ja han marxat gairebé tots els cotxes que omplien el pàrquing aquest matí.

• Photo of Campcardós
    Campcardós Oct 15, 2019

Una vall desconeguda, solitària i encisadora. Una bona descoberta.