Photo ofEstació Cellers/Llimiana - Presa de Terradets - Barranc del Bosc - Roca Regina - Estació Cellers/Llimiana Photo ofEstació Cellers/Llimiana - Presa de Terradets - Barranc del Bosc - Roca Regina - Estació Cellers/Llimiana Photo ofEstació Cellers/Llimiana - Presa de Terradets - Barranc del Bosc - Roca Regina - Estació Cellers/Llimiana

April 20, 2016
April 2016

near Cellers, Catalunya (España)

L’entorn del congost de Terradets, situat al límit entre les comarques de la Noguera i el Pallars Jussà, i format pel riu Noguera Pallaresa en travessar la serra del Montsec, juntament amb la Serra del Montsec i el pantà de Terradets, conformen un dels paratges naturals més interessants per fer-hi alguna excursió.
Precisament, aquesta ruta circular permet descobrir una petita però a la vegada important part del congost de Terradets, la zona natural del barranc del Bosc. Obert d’oest a est, el barranc del Bosc desguassa per la dreta a la Noguera Pallaresa al bell mig del Congost i just al peu de Roca Regina, una espectacular paret vertical de pedra rogenca de més de 300 metres d’altitud.
El nostre punt de sortida és el pàrquing de l'estació de la línia Lleida-Pobla de Segur de Cellers-Llimiana, lloc on trobem les primeres indicacions de la ruta. Malgrat que un pal assenyala iniciar la ruta pel ‘Barranc del Bosc/Senders del Brugal’, com que prèviament hem vist el perfil de l’itinerari, decidim iniciar el recorregut seguint el ‘Camí emb. Terradets’. Experiències anteriors, ens aconsellen procurar afrontar de pujada els trams més costeruts.
Així doncs, deixem enrere el pàrquing de l’estació i baixem cap a creuar la carretera C-13. Prenem, direcció al congost de Terradets, un sender condicionat que permet anar vorejant la riba dreta de l’embassament de Terradets fins a trobar el trencall de la carretera que va a Llimiana (Pont Nou de Monares).
Un cop travessat l'embassament, continuem cap a la dreta per l'antiga carretera de Terradets. Travessem per un túnel amb obertures cap a l'embassament, deixem a l’esquerra l’accés a la ‘Cova dels Muricecs’ i, creuant pel pont de la presa de Terradets, canviem altra vegada cap a la riba dreta de l’embassament per arribar a la cruïlla amb la C-13.
Creuem la C-13, tot dirigint-nos cap al pilar esquerre del pont de la línia Lleida-Pobla de Segur que travessa el barranc del Bosc (pal indicador). Pel costat del pilar arranca un antic camí de ferradura (camí del barranc del Bosc) que, paral·lel al barranc, comença a guanyar alçària a poc a poc. Davant nostre s'aixeca la imponent paret de Roca Regina.
Tot i no trobar cap pal indicador, des de l’inici constatem que es tracta d’un camí força fressat i, per tant, fàcil d’anar seguint.
Continuem barranc endins, seguint pel sender que, després d’haver-nos fet pujar durant una bona estona permetent-nos gaudir d’excel·lents panoràmiques, comença a perdre altura tot baixant cap al llit del barranc del Bosc.
Un cop creuat el Barranc, el sender s’enfila de valent fent ziga-zagues, tot anant a buscar un collet que s’entreveu dalt de la carena, just al costat de roca Regina.
Arribats dalt de la carena del Serrat Pedregós (pal indicador), continuem uns 800 metres a la dreta, per dirigir-nos cap a l’extrem més oriental de la Roca Regina.
Situada al costat de ponent del Congost de Terradets i des dels seus 727 metres d’alçària, la Roca Regina és un magnífic mirador de tota la zona, especialment del pantà i congost de Terradets, cingleres del barranc del Bosc, Montsec de Rúbies (la Torreta, lo Peladet i la Roca de Migjorn). També però, del castell i església de Mur, castell de Guàrdia, Moror, Cellers, Llimiana, Vall de Barcedana, Conca de Tremp, pantà de Camarasa,...
Desfem els 800 metres de sender i tornem a l’encreuament des d’on ens havíem desviat per dirigir-nos cap al cim de Roca Regina.
Arribats a l’encreuament (pal indicador), continuem recte tot planejant, cap a ponent, pel capdamunt del serrat Pedregós.
Gairebé 1 km més endavant, el sender acaba en la cruïlla del Serrat Ample (pal indicador), lloc des d’on surt a la dreta i en baixada, una mena de pista de desembosc per la que seguim endavant.
En uns 200 metres, la pista de desembosc enllaça amb una altra pista en més bon estat. La seguim uns metres a la dreta, per abandonar-la ben aviat i continuar per un sender que surt a l’esquerra i que continua baixant pel mig del bosc (pal indicador).
En poc menys de 400 metres el sender enllaça amb el camí del Bosc (pal indicador) que, seguint-lo a la dreta, enllaça amb la pista que havíem trobat anteriorment.
Seguim aquesta àmplia pista durant uns 600 metres, moment en què observant la propera llaçada que fa la pista, decidim fer drecera tot seguint pel mig del bosc.
De nou sobre la pista, continuem fins arribar a una cruïlla des d’on surt a mà dreta el camí que porta a l’estació de Cellers-Llimiana.
Per arribar a l'estació de la línia Lleida-Pobla de Segur de Cellers-Llimiana, punt d'inici de l'excursió, caldrà seguir la carretera que surt de Balaguer direcció Tremp (C-12 o bé C-13) fins passat el congost de Terradets i arribar al punt quilomètric 73.6, moment en què ens desviarem a l’esquerra per dirigir-nos al pàrquing de l’estació.
......................................................................................
Si desitgeu veure algunes imatges de la sortida, solament heu de clicar en l'enllaç de sota...

Pont Nou de Monares

Pal indicador / Seguir a la dreta

Pal indicador / Seguir recte

Deixar pista / Fer drecera a l'esquerra

Seguir per la pista a l'esquerra