Photo ofPuig d'Esquers, des del Coll de la Serra i passant per Sant Miquel de Colera [28/05/2023] Photo ofPuig d'Esquers, des del Coll de la Serra i passant per Sant Miquel de Colera [28/05/2023] Photo ofPuig d'Esquers, des del Coll de la Serra i passant per Sant Miquel de Colera [28/05/2023]

1981
May 28, 2023
May 2023

near Raval de la Font, Catalunya (España)

Ruta. Mas de Baix, Sant Martí de Vallmala, Dolmen de Puig d'Esquers, Puig d'Esquers, Coll de Sant Miquel, Sant Miquel de Colera, Font de Sant Miquel, Coll de Tres Camins, Font d'en Grimau, Mas Patiràs, Mas Guanter.

Accés. Accés fàcil per carretera fins a Vilamaniscle, d'on cal marxar-ne en direcció nord-est cap al Coll de la Serra pel Carrer Mas Guanter, seguint les marques vermelles i blanques de GR (GR 11, Sender dels Pirineus). Un cop al Coll de la Serra (es pot identificar fàcilment perquè compta amb un dipòsit d'aigua), es pot girar a l'esquerra seguint encara les marques del GR per trobar un petit aparcament uns 250 metres després.

Senyalització. Tot i que el recorregut coincideix amb alguns dels itineraris d'Itinerànnia i alguns altres de l'Ajuntament de Colera (itinerari dels monuments megalítics, per exemple), no hi ha una senyalització específica. De totes maneres, els senders normalment són evidents. Els punts on cal anar més amb compte són just al principi, al Mas de Baix, on cal pujar corriol amunt en direcció a Sant Martí de Vallmala (i no pas anar per cap de les altres pistes); el darrer ascens al Puig d'Esquers, on es passa per la carena seguint els pals amb marques grogues; i al Coll de Sant Miquel, baixant del Puig d'Esquers, on cal continuar recte i no pas seguir els cartells (i recordar-se de girar a la dreta més endavant per anar a Sant Miquel de Colera).

Tipus de terreny. Corriols fins al Puig d'Esquers i, a partir d'aquí, pista fins arribar de nou al punt d'inici.

Trams complicats. Cap tram en particular. Com a molt, tenir paciència amb el tram de pujada que s'inicia força de cop en direcció a Sant Martí de Vallmala, i que ja no cessa fins al Puig d'Esquers; pot ser força exigent, però després ja gairebé no quedarà més pujada.

Ombra. No és una ruta ombrívola. L'únic que tram que s'hi pot considerar una mica és el que va des del punt més septentrional de la ruta (allà on es deixa de carenar la Serra de la Balmeta) fins gairebé al Coll de Tres Camins.

General. És una ruta molt bonica pels paratges de l'Albera que combina corriols i pista, i que fa gairebé tota la pujada a l'inici, deixant les tres quartes parts finals per anar baixant plàcidament. Al llarg del recorregut es visiten les precioses esglésies de Sant Martí de Vallmala (amb diversos treballs de restauració) i Sant Miquel de Colera, i també es poden observar diferents masos en ruïnes que foren importants i dominaren bona part d'aquest territori. A part d'algunes fonts per refrescar-se i diversos monuments megalítics, la ruta també ofereix vistes singulars, sobretot des de dalt del Puig d'Esquers, que és un cim més aviat arrodonit, ample i molt espaiós, i que fins i tot compta amb un dolmen. Des d'aquest punt es pot veure clarament Colera i el Cap de Creus, la plana de l'Empordà, i el massís de l'Albera, amb el Querroig despuntant.

PictographCar park Altitude 948 ft

Aparcament poc després del Coll de la Serra

PictographIntersection Altitude 593 ft
Photo ofDesviament (corriol amunt) en direcció a Sant Martí de Vallmala Photo ofDesviament (corriol amunt) en direcció a Sant Martí de Vallmala Photo ofDesviament (corriol amunt) en direcció a Sant Martí de Vallmala

Desviament (corriol amunt) en direcció a Sant Martí de Vallmala

Desviament a la dreta

Sant Miquel de Colera

Font de Sant Miquel

Vista del Castell de Molinàs i del Massís de l'Albera (destacant-ne el Querroig)

Coll de Tres Camins

Mas de Baix

• Photo of joannunez458
    joannunez458 May 19, 2024

Bona ruta fácil i ben indicada gracies per compartir