Esneux - Ourthe - Roche aux Faucons - Ham - Belle Vue !!

Photo ofEsneux - Ourthe - Roche aux Faucons - Ham - Belle Vue !! Photo ofEsneux - Ourthe - Roche aux Faucons - Ham - Belle Vue !! Photo ofEsneux - Ourthe - Roche aux Faucons - Ham - Belle Vue !!

June 26, 2020
June 2020

near Esneux, Wallonia (Belgique)

Een van de mijn favoriete Ardennenwandelingen, bij Esneux iets onder Luik.

De Grand Site de la Boucle d'Ourthe zoals de Walen dit prachtige natuurgebied noemen, biedt spectaculaire vergezichten en indrukwekkende rotspartijen. Het panorama vanaf La Roche aux Faucons, hoog boven de meanderende Ourthe is adembenemend mooi.

Het gebied is ook historisch zeer interessant. Al in de steentijd werd het bewoond . Er zijn sporen van Romeinse nederzettingen gevonden. En uit de vorige eeuw dateren oude kalksteenovens en de resten van een kanaal dat in de tijd van Willem 1 de Ourthe met de Moezel zou moeten gaan verbinden.

Alles bij elkaar een pittige, maar prachtige en afwisselende wandeling. In de zomer kun je op het eind van de wandeling nog een verfrissende duik in de Ourthe nemen.

Praktisch.

Gewone wandelschoenen voldoen, zeker als het droog is. Bij gladheid is een stok (of twee) wel handig. Na heftige regenval kan de oever van de Ourthe hier en daar drassig worden en bij hoog water mogelijk zelfs onbegaanbaar.

Startpunt is de parkeerplaats aan de Ourthe langs de Rue de Féchereux vlakbij het stationnetje van Esneux, bij het gehucht Hony. Je kunt hier dus ook met de trein komen.

Vandaar gaat de route over de verharde weg een stukje langs de Ourthe tot het gehucht Fêchereux waar bij nr 12 rechts een bospad stijl omhoog gaat. Dit is meteen het zwaarste deel van de route, in korte tijd ruim 100 meter omhoog. Bij de y-splitsing het pad links volgen. Eenmaal boven links af en volg het smalle pad, dat dan weer wat omhoog en dan weer wat omlaag gaat. Het pad voert uiteindelijk naar de kam van de Roche aux Faucons oftewel de Valkenrots. Het uitzicht is echt fenomenaal, met de Ourthe ver beneden ons.

We volgen het pad tot we bij een omheining komen en gaan daar rechts omheen.
We blijven het pad volgen. Bij de kruising met een villa aan de rechterkant slaan we het pad links in. Hier begint een lange afdaling, door het bos langzaam terug naar de Ourthe., Beneden kom het pad uit bij een monumentale 17de eeuwse boerderij. Aan begin van de vorige eeuw was dit nog een populaire uitspanning, waar op zondag dagjesmensen naar toe flaneerden om te eten en te ontspannen.

Via een smal pad naar rechts gaat de wandeling langs de Ourthe in de richtig van Esneux. Aangekomen bij de grote weg slaan we links af en lopen we Esneux in. Hoewel de route hier een stukje langs de grote weg voert is het toch interessant, vanwege de oude Belgische villa's in cottage-stijl langs de weg. Je hebt ook een mooi uitzicht op het hooggelegen gerestaureerde kasteel van Esneux. We zijn nu ongeveer op twee derde van de wandeling, dus misschien wel tijd om wat te eten of drinken. Loop de brug over, sla meteen rechtsaf en maak een keuze.

Voor het vervolg lopen we terug naar de grote weg, steken over en volgen de verharde weg parallel aan de Ourthe. Na de bebouwing achter ons te hebben gelaten passeren we een kleine waterzuivering . Iets verder, na een informatiebord, gaat een pad rechts omhoog. Een paar honderd meter langzaam klimmen en we komen uit bij het pitoreske en eeuwenoude gehucht Ham. Meer dan twee straten zijn het niet. Beschermd dorpsgezicht sinds 1991, vermeldt Wikipedia.

In Ham gaat de weg meteen links verder Het weggetje door Ham komt na enkele honderden meters uit op een kruispunt. Maak zelf de keuze om links ( kwartiertje langer, maar interessanter) of rechts af te slaan. Beide paden komen uit bij de Ourthe. Vandaar is het nog een stukje naar rechts naar het begin en eindpunt.

Net als op al mijn wandelingen geef ik ook op deze 100% tevredenheidsgarantie ! Ik hoor graag wat je er van vond .

• Photo of Limone_44
    Limone_44 Sep 13, 2020

Schöne Route, am Anfang ist die Straße nicht weit und deshalb der Autoverkehr gut zu hören, trotzdem aber eine sehr schöne Strecke die empfehlenswert ist. In Esneux kann man gut eine Pause machen und etwas essen und trinken

• Photo of WouterN
    WouterN Oct 17, 2020

Scenic hike in a charming environnement.
    Two steep climbs and some rocky paths make this hike fairly challenging.
    Views are stunning!
    We started in Esneux centre, loads of (free) parking spaces around the bridge there.
    Only downside? You're never as far away from civilization as you might think. Standing on top of Roche des Faucons, taking in the breathtaking view and then there's a truck thundering down the road some 100 meters behind :-)

Recommended!

marcuszz Oct 17, 2020

Normaal daarboven toch vrij rustig:)

• Photo of Timcon
    Timcon Nov 7, 2020

Wat een fantastisch mooie route. Vandaag gelopen, heerlijk weer en prachtige herfstkleuren. Langs pittoreske gehuchten en schitterende uitzichten op de meanderende Ourthe, die dan dichtbij danweer ver in de diepte ligt. Was wel blij dat ik m’n wandelstokken had meegenomen en stevige wandelschoenen, want het is af en toe erg glibberig. En ja, de eerste klim is pittig, maar daarna valt het goed te doen (ik ben 63).

marcuszz Nov 8, 2020

Maar mooi dat je er van genoten hebt!!

• trekels Jan 22, 2021

Prachtige wandeling wel modderig met af en toe moeilijke doorgang langs de ourthe bij hoog water. Met vele moeie vergezichten
    .. Echt de moeite waard

marcuszz Jan 23, 2021

Blij dat je de wandeling ook zo mooi vond. Het is een van mijn favorieten!

• dannyvaes1963 Jan 23, 2021

zeer mooie route ,gedeelte versperd door hoog water ourthe.
    zeer mooie route met op de bergkam mooie vergezichtenWel pittige!
    zeer tof parcour!

• Photo of matriskie
    matriskie Mar 27, 2021

Prachtig! Mooie afwisseling. Parking bij startpunt

• Gematthy Apr 14, 2021

Zeer mooie wandeling ...
    Jammer dat er geen terrasjes open waren in Esneux ...

marcuszz Apr 14, 2021

Ja zal blij zijn als de corona weer voorbij is !

• Photo of cressato
    cressato May 30, 2021

Zéér mooie wandeling! Waarvoor dank!

Het was een plezier deze regio te mogen ontdekken dankzij uw gpx.
    De Cretes waren een topper alsook de fijne paadjes door de bossen.

Groeten,

André

marcuszz May 30, 2021

Met dit weer natuurlijk helemaal:)

• forinek Jun 2, 2021

leuk rondje

• Peterfransoo May 24, 2022

I 9th by

• Photo of Dhaese Rudi
    Dhaese Rudi Jul 18, 2022

Het stuk naast het water is niet meer te doen omwille van netels die twee meter hoog staan. Verder een mooie wandeling.

marcuszz Jul 18, 2022

Heb hem vorige week nog gelopen, toen was het niet echt een probleem. Pad wordt volgens mij ook regelmatig vrijgemaakt. En anders de machete meenemen😁

• Photo of NoëlR
    NoëlR Jul 27, 2022

Deze wandeling op 24/07/2022 volbracht, wel omgekeerd afgelopen. Het vermelden waard: Neupré, Ancienne exploitation de pierres à moudre. Men kan hier (mits verlichting) de grot gaan verkennen. Een soort mijn met gangen.

marcuszz Jul 27, 2022

Ga ik ook een keer omgekeerd doen, zie je alles van de andere kant. Andere route eigenlijk😁

• Ludicrous Oct 28, 2022

Wat een ontzettend fijne wandeling! Heerlijke afwisseling tussen bos, weilanden, opvallend kleine groepjes huizen af en toe. Heerlijk genoten! Trek wel goede schoenen aan, want ook al was het de warmste oktobermaand ooit gemeten, was het toch nog ooit wat glad met modder en was menig keienpad een avontuurtje. Aanrader!

marcuszz Oct 29, 2022

Ja het is echt een avontuurlijke wandeling en met nat weer is het echt oppassen geblazen😁ik heb hem zelf vorige week nog eens gelopen. Prachtig met dit herfstweer.