Esneux

May 13, 2021
May 2021

near Esneux, Wallonia (Belgique)

De originele wandeling in en rond Esneux, -zonder de steile klim.
Alle krediet aan de auteur van deze mooie wandeling.

Behalve de steile klim, volgt deze wandeling de rest van de voorgeschreven wandeling zo goed als mogelijk. Het alternatieve pad is zeker niet zo steil, maar is langer en zeker steil genoeg om het hart sneller te laten slaan.

Op enkele plaatsen is er geen pad te volgen en zal je meer een richting moeten aanhouden.

Rond km 11.5, verlaat je het pad en kom je in een zone waar er amper een pad zichtbaar is (als er al een pad ligt). Deze strook kan je ook vermijden door gewoon het pad verder te volgen en rechts aan te houden, dan heb je wel een klein strookje asfalt. Na het veld voor de delta vliegers is er ook niet echt een pad te vinden. De afdaling die volgt is redelijk steil!

Wil je wandeling inkorten, kan je na de oversteek van de Ourthe rechtdoor i.p.v. rechtsaf, maar dan mis je veel van de schoonheid die deze wandeling te bieden heeft.

Na km 16 verlaat je ook het pad, hier heb ik niet meteen een alternatief, maar die moeten er zijn want op de rots waarvoor we deze omweg maken, kwam er iemand van rechts. Ik vermoed dus, dat je het pad kan blijven volgen en zo ook op dit punt kan uitkomen. Iets voor de volgende keer.

Het aandachtspunt van deze wandeling is de uitgedroogde stroom die je door moet vanaf km 6. Je kan deze bijna volgen tot op enkele 100 meters van het einde, enkele omgevallen bomen versperren de weg bijna volledig. Eenvoudiger is om rechts naar boven te klauteren en het pad verder te volgen. Onbegrijpelijk dat de bomen die de weg versperren, omgezaagd zijn en niet zomaar zijn omgevallen. Iemand vond het dus "leuk" om wandelaars het leven moeilijk te maken. Het wordt nog gekker als je weet dat het pad op het einde afgesloten is met touw en prikkeldraad. De logica van dit ontgaat mij volledig.

Deze wandeling zou ik afraden bij regen of winterweer.