Eşme-Avluburun

December 31, 2023
December 2023

near Eşme, Kocaeli (Türkiye)

Rota üzerindeki Yerleşimler/Mevkiler: EŞME, ESKİ EŞME, Kırmalar Mevkii, Hüsref Mevkii, Harmanlar Mevkii, Dayama Mevkii, Bağlarbaşı Mevkii, Kokak Pınarı, Süleyman Pınarı, Köykarşısı Mevkii, DAĞYONCALI, Eğripalamut Mevkii, Fasulyalık Mevkii, EŞMEAHMEDİYE, Çırçırtepesi Mevkii, Gürgenlik Mevkii, Kırmızılar Mevkii, AVLUBURUN, Tahtacı Mevkii, Tahtacı Geçidi Mevkii, Gübreli Yatak Mevkii, UZUNTARLA

Bu yürüyüş, 2023 yılının son pazar gününe denk gelen bir günde, ılık ve parçalı bulutlu bir havada, iki kişi beraber yürünmüştür.

Daha önce Eşme'den Avluburun'a yürümek istemiş; fakat o yürüyüşte ekip arkadaşımın yaşadığı diz problemi yüzünden rotayı Sakarya'ya bağlı Yukarıdereköy'e çevirmiştik (Bkz. Eşme-Yukarıdereköy doğa yürüyüş kaydı). Bu sefer, yakın zamanda tanıştığım ve ilk defa bu yürüyüşle bir araya geldiğimiz, kocaelitarihi.com sitesinin kurucusu olan, Kocaeli'yi araştıran, arşınlayan, gezen ve şehrin kültürel varlıklarını ve doğal güzelliklerini belgeleyen Serkan ile beraber yürüdük.

Yürüyüşün Eşme-Dağyoncalı arasındaki bölümü, tamamen ormanlarla kaplı bir bölgede geçmektedir. Aslında planımız Dağyoncalı Köyü'ne uğramadan Eşmeahmediye Köyü'ne gitmekti, fakat ne kadar engebeli olduğunu bilmediğimiz aradaki sarp vadiyi aşmak için özel çaba sarf etmek yerine, bu iki vadinin neredeyse birbirine kavuştuğu kuzeyde yer alan Dağyoncalı Köyü'ne kadar devam ettik. Bu köyün bittiği yerden biraz dik bir inişle, küçük bir dereden geçtik ve kısa mesafeli dik bir çıkışla Eşmeahmediye'ye giden toprak yola ulaştık.

Eşmeahmediye Köyü'nden parkuru bitirdiğimiz noktaya kadar tamamen asfalttan ilerledik. Bunun iki nedeni vardı: birincisi, Eşmeahmediye'den Avluburun'a ulaşıp Avluburun'da yer alan olası kilise kalıntısını görmek (ki böyle bir kalıntının dahi, kalmadığını yerel halktan öğrenecektik) ve ikincisi, yaklaşık 15.00 sularında Avluburun'a geldiğimizde, Eşmeahmediye'den 19.00'da kalkacak ve köyden geçecek aracın vaktine oldukça uzun bir süre olmasıydı. Özellikle bu ikinci nedenden dolayı, ortalama yarım saatte bir aracın olduğu Uzuntarla'ya kadar asfalttan devam etmeye, bu sırada geçen araçlara binmeye karar verdik. İlk olarak Avluburun Köyü'nün çıkışında traktöre bindik ve sağolsun Tahtacı Mevki'nde bırakıldık (Traktöre bindiğimiz ve indiğimiz noktalar işaretlenmiştir). Traktörden indikten sonra yürümeye devam ettik ve birkaç kilometre sonra da bir kamyonete binerek Uzuntarla merkezde, Ali Güner İlkokulu Durağı önünde indik, sonrasında da buradaki çeşme ve camiyi fotoğraflayıp kaydı kapattık. Bu iki bölümde araç kullandığımızı düşünerek buradaki mesafeleri düşersek, toplamda yaklaşık 22 Km yürüdüğümüzü ekleyebilirim. Bu paylaşımlardan anlaşılacağı üzere, dileyenler yürüyüşü Eşmeahmediye'de ya da Avluburun'da sonlandırabilir ve bu iki köyden geçen KM20 hat numaralı Eşmeahmediye-Avluburun-İzmit araçlarını kullanabilir.

Uygulama tarafından otomatik olarak, Eşme - Uzuntarla şeklinde bir isim verilmiştir. Bu isimlendirme olağandır; çünkü rota Eşme'de başlamakta, Uzuntarla'da son bulmaktadır. Fakat rotanın Avluburun-Uzuntarla arasındaki bölümü daha çok otostop çekilerek katedildiği için, yürünen kısım olan Eşme - Avluburun şeklindeki isimlendirme daha doğru olacaktır.

ULAŞIM: Daha önceki Kocaeli'nde yapılan yürüyüşlerin kayıtlarına ait açıklamalarda, kent içi ulaşım ile ilgili detaylı bilgiler (Kentkart temini ve kullanımı, E-komobil isimli toplu taşıma uygulaması, hatlar vb.) yer almaktadır. Burada, kısaca parkur başına hangi hatları kullanarak geçildiğine ve parkurun bittiği noktadan nasıl dönüldüğüne değinelim.

İstanbul'da ikamet eden biri olarak Kartal otobüs duraklarından kalkan 200 hat numaralı İzmit-Kartal aracına binilmiş ve Yeni Cuma Doğu isimli durakta inilmiştir. Bu durakta bir süre bekledikten sonra 287 hat numaralı İzmit-Eşme aracına binilmiş ve Eşme'de inilerek parkur başına ulaşılmıştır.

Parkur kaydını kapattığımız, Uzuntarla yerleşiminden ise, 281 Uzuntarla-İzmit aracına binilmiş ve Akçakocabey isimli durakta inilerek 200 hat numaralı araca geçilmiştir.

PROGRAM:
06.44: Bostancı Metro İstasyonu'ndan metroya biniş
07.02: Kartal Metro İstasyonu'na varış
07.09: Kartal Otobüs Durakları'na varış
07.20: 220 numaralı Kartal-İzmit aracı hareket etti.
08.35: Yeni Cuma Doğu Durağı'nda inildi. (Ekip arkadaşım Serkan ile bu durukta buluştuk.)
08.47: 281 İzmit-Eşme aracına bindik.
09.26: Eşme'de araçtan indik ve kaydı açarak yürüyüşe başladık.

16.50: Yürüyüşü bitirdik ve kaydı kapattık.
16.57: 287 numaralı Uzuntarla-İzmit aracına bindik.
17.40: Akcakocabey Durağı'na vardım.
17.46: 200 numaralı 17.40 kalkışlı İzmit-Kartal aracına bindim.
19.12: Pendik Metro İstasyonu'na varış
19.16: Pendik'ten Metro İstasyonu'na giriş
19.38: Bostancı Metro İstasyonu'na varış

(31 Ara 2023 09:26:23)

PictographLake Altitude 547 ft

Gölet

Eşme Ahmediye ve Dağyoncalı Köyleri Manzarası

PictographRiver Altitude 656 ft

Birkaç gündür yağmur yağmadığından, dere yatağından sorunsuz geçebildik, fakat yağışlı bir günde, buradan geçmek biraz daha yorucu ve zorlu olabilir. Fakat dere yatağının genişliğine bakılırsa, buradan geçişin her daim mümkün olduğu söylenebilir.

Bir Evin Bahçesinden Geçildi

Bu noktada, muhtemelen gerideki tarlalara gelindiğinde kullanılan derme çatma bir ev ve bahçesi yer alıyordu. Alanın yola bakan cephesi tel örgüyle çevriliydi ve tahta bir kapı bulunuyordu. Fakat dereye ve vadiye bakan kısmı açık olduğu için, herhangi bir engelle karşılaşmamıştık. Biz buradan geçerken kimse yoktu, fakat birileri ordayken köpek olabileceği için, buradan geçerken dikkatli olmak gerektiğini hatırlatalım.

PictographReligious site Altitude 1,051 ft

Eşmeahmediye Cami

Aslında 14.20 sularında buradaydık. 14.30 da, caminin tam önünden kalkan KM20 Eşmeahmediye-Avluburun-İzmit aracın binmedik. Çünkü biraz dinlenmek ve en önemlisi de kilise kalıntısının yerini bulup görmek istiyorduk.

Asfalt yolun yanında, biraz eski, suyu içilebilen bir çeşmeydi.

Tabelalardan biri olan "Eşme (Yankilise) Km" tabelası dikkatimizi çekmişti.

Bu çeşmenin suyunu tatmadık, fakat bunun da içilebilir olduğunu düşündüğümüzü ekleyelim.

Traktöre Bindik

Uzuntarla'ya kadar asfalttan yürümemek adına kavşaktan yola katılan traktördeki sürücüye işaret edip traktöre bindik.

Traktörden İndik

Bu noktaya kadar sağolsun bizi getiren kişiye teşekkür ettik ve yürüyüşe devam ettik.

Araca Bindik

Kamyonete bindik.

Düzceli Hüseyin Çeşmesi

Bu noktada kamyonetten indik ve çeşmeyi fotoğrafladık. http://kocaelitarihi.com/places/duzceli-huseyin-cesmesi/