Eski Eşme-Yukarıdereköy

April 30, 2023
April 2023

near Eski Eşme, Kocaeli (Türkiye)

Rota Üzerindeki Yerleşimler: Eski Eşme, Kırmalar Mevkii, Madendere Mevkii, Sarıçiçek Mevkii, Sarıçökek Mevkii, Bağlarbaşı Mevkii, Çınarlık Mevkii, Kokak Pınarı Mevkii, Dedepınarı Mevkii, Yukarıdereköy, Dayama Mevkii, Kayalar Mevkii, Elmayatağı Mevkii, Hüsref Mevkii, Soğukpınar Mevkii, Bodur Yeri Mevkii, Eşme

Bir pazar günü, günlük güneşlik bir havada, İzmit'in Sakarya il sınırında yapılan doğa yürüyüşünün kaydıdır. Rota, her ne kadar aynı yerleşim biriminde başlayıp sonlansa da, parkurun Eski Eşme-Yukarıdereköy olarak isimlendirilmesinin nedeni, rotanın doğa yürüyüşü olarak geçen bölümünün bu iki köy arasında kalan kısım olmasından kaynaklanmaktadır.

Parkuru, iki kişi birlikte yürüdük. Aslında planımız, Eşme'den başlayıp Barrington Atlas'ına göre ismi "Prindea" olarak geçen küçük bir antik yerleşimin yer aldığı (ya da antik bir yerleşim bulunma ihtimalinin olduğu diyelim) bir tepeden geçerek Avluburun'a ulaşmaktı. Fakat bu yürüyüş, bir sene önce dizinden ameliyat geçiren ekip arkadaşımın ilk ciddi doğa yürüyüşü olduğundan ve planladığımız rotanın güzergahı Avluburun'a geçmek için derin bir vadiyi aşmayı gerektirdirdiğini yürürken gözlemlediğimizden, ekip arkadaşımı zorlamayacak bir eğime sahip Yukarıdereköy'e varacak şekilde planlarımızı değiştirdik. Böylece, gerek Avluburun'da yer aldığını internetten öğrendiğimiz bir kilise kalıntısını, gerekse eski haritalarda "Prindea" olarak geçen bir bölgeyi pas geçerek sıradan bir doğa yürüyüşü gerçekleştirdik. Kısacası, parkurun Eski Eşme-Yukarıdereköy arası son derece rahattir ve yürüyüş grupları için uygundur. Fakat bu bölümün günübirlik bir doğa yürüyüşü için, biraz kısa olabileceğini ekleyelim.

ULAŞIM: Daha önce İzmit'te yapılan doğa yürüyüş rotaları bu sitede yer almaktadır. Bu rotaların özellikle ilk kayıtlarında İzmit'e hızlı ve seri bir şekilde ulaşılmasını sağlayan çeşitli bilgiler yer almaktadır Bu sebeple, bu açıklama kısmında özet geçelim ve program kısmında yer verelim.

PROGRAM:
07.15: Kartal metrosundan çıktım ve Kartal İETT otobüs garajının 200 hat numaralı İzmit-Kartal otobüsünün kalktığı peronda ekip arkadaşımla buluştum.
07.30: 200 numaralı otobüs hareket etti.
08.43: Cumartesi sabahı seri bir yolculuktan sonra, otobusün son durağından bir önceki durağında (Kandıra Sapağı durağı) otobüsten indik.
08.47: 08.40 da kalkan 287 hat numaralı İzmit-Eşme aracı durağa geldi ve araca bindik. Aracın hareket saatleri yaklaşık yarım saatte birdir ve İzmit içindeki tüm toplu taşıma araçları gibi bu aracın da anlık konumu ve hareket saatleri Ekomobil isimli uygulamadan takip edilebilmektedir.
Bu araca, 200 numaralı hattın bir önceki durağı olan Yeni Cuma Doğu isimli durakta inerek de binebilirdik. Fakat, 200 numaralı hat ekpress bir hat olduğu ve bu yüzden bazı duraklarda durmadığı için, 287 numaralı araca binebileceğimiz bir diğer durak olan Kandıra Sapağı isimli durakta araçtan inmeyi uygun gördük.
09.25: 287 numaralı hattın son durağında indik ve yürüyüşe başladık.
13:30: Yaklaşık bu saatlerde Yukarı Dereköy'e varmıştık. Marketten alışveriş yapıp caminin tam karşısında yer alan kahvenin dışardaki masalarında oturup yemek yedik ve uzun bir süre keyif yaptık.
14.50: Ekip arkadaşımın yanından ayrıldım ve asfalt yolu kullanarak Eşme'ye doğru yürüyüşe geçtim. BU ROTAYI TAKİP EDENLERİN, YÜRÜYÜŞÜ BURADA BIRAKMALARINI; DEVAM EDECEKLERİN İSE, ORMAN İÇİ FARKLI BİR GÜZERGAH BELİRLEMELERİNİ TAVSİYE EDERİM. Çünkü rotanın bundan sonraki kısmını yalnız yürüdüğüm ve bu bölgeye gelecekte tekrar gelerek daha önce belirlediğim asıl rotayı yürümeyi kafama koyduğum için, asfalttan devam ettim. Nitekim kalan güzergahın bir bölümünde, İzmit-Sakarya karayolunun kenarından devam ettim.
15.05: Ekip arkadaşım Sakarya Belediyesi'ne bağlı olarak işletilen (mor renkli) Sakarya-Yukarıdereköy aracına binmiştir. Bu araçla ilgili bilgiler, "Meydan / Kavşak" isimli izde (waypoint) yer almaktadır.
17.30: Eşme'de beni bekleyen ekip arkadaşımın yanına gelerek yürüyüşü bitirdik ve 17.30 da kalkan 287 numaralı aracı durakta beklemeye koyulduk.
17.36: Eşme Merkez Camii önündeki duraktan 15.30 da kalkan 287 numaralı araca bindik.

İyi faaliyetler...

PictographReligious site Altitude 176 ft

Eski Eşme Camii

Kültür envanterine kayıtlı olmayan bu cami, internetten edindiğim bilgilere göre, yakın zamanda restore edilmiş tarihi bir camidir. Cami bahçesi son derece sakindi. Bahçede oturacak çardaklar vardı. Hatta bir çay evi de bulunmakta, fakat pazar erken saatlerde geldiğimiz için kapalıydı. Fakat iyi akşamlarda da çok açık olduğu izlenimi vermemekteydi, çünkü belde merkezine oldukça yakın olan bu muhitten insanlar, merkezdeki kahvelere giderek onları kullandıkları düşünüyorum.

Çocuk Parkı ve Halı Saha

Eşme ve Sapanca Gölü Manzarası

Madendere Mevkii'ndeki Erik Ağaçları

Aslında buraya gelene kadar yol kenarlarında da birkaç erik ağacıyla karşılaşmıştık ve en sonunda burada bir erik ağacı olduğunu kayıt ederek bu bilgiyi paylaşmak istedim. Fakat ağaçların çoğunun özel mülkiyet sınırları içinde kalan tarlalarda olduğunu da eklemek gerekir.

Toprak Yol

Sarı Çiçek Mevkiindeki Tarlalar

Sarıçökek Mevkii

Burası adeta yayla gibiydi ve oldukça güzeldi. Burada piknik yapılabiliceğini ya da mola verilebileceğini düşünüyorum. Fakat özel araçla buraya gelmenin zor olacağını, toprak yolun ancak ve ancak traktör ya da 4x4 bir araçla katedilebileceğini eklemek yerinde olur.

Bağlarbaşı Mevkii'nden Eşmeahmediye Köyü

Burası, Sakarya ilinin Serdivan ilçesinin Yukarı Dereköy isimli köyüne bağlı bir mevkidir.

Bu noktadan birkaç metre önce, bize doğru gelen bir traktörle karşılaştık. Traktörü kullanan gençten bilgiler almıştık; rotanın Yukarıdereköy'e kadar olan kısmının zeminin rahat olduğunu, bulunduğumuz sırt hattından Eşmeahmediye'ye gitmenin -derin bir vadiyi geçmeyi gerektirdiğinden- zor olduğunu, köyden Eşme'ye giden Sakarya Belediyesi'ne bağlı bir köy aracının bulunduğunu ve bu aracın 15.00 sularında bir seferinin olduğunu ögrendik.

Kokak Pınarı Mevkii'nden Manzara

Aynı zamanda bu izden birkaç metre önce bağlandığımız yol asfalttı. Ayrıca izi attığımız noktanın 15-20 metre ilerisinde bir ev bulunuyordu ki, bu da köy yerleşiminin yavaş yavaş başladığı anlamına geliyordu.

Çocuk Parkı ve Top Sahası

Tarihi Taş

Tam iz attığım bu noktada karşılaştığım ve eski dönemden kalma bir taş olduğunu düşündüğü antik eser...

Cami, tarihi değildir. Sadece aşağıdaki notları almak adına, iz atılmıştır. Caminin tam karşısında muhtarlık ve çay ocağı yer almaktadır. Öğle yemeğimizi burada yedik, fakat çay ocağı o sırada kapalıydı. Keza buraya gelmeden birkaç metre geride yer alan köy bakkalından alışveriş etmiştik ve çay ocağının öğle vakitlerinde insanlar bağ ve bahçelerinde olduğu için kapalı olabileceğini, fakat çay ocağının önündeki masaları kullanabileceğimizi öğrenmiştik.

Meydan / Kavşak

Tam bu noktada bakkal yer almaktadır. Köy bakkalında oldukça geniş yelpazede ürünler bulunmaktadır. Nitekim biraz önce, caminin önünde verdiğimiz mola sırasında yediklerimizin çoğunu buradan temin etmiştik, ki -bilgilendirme amaçlı yazarsak- küçük bir market denebilecek bu bakkalda, şarküteri ürünleri ve meyve de bulunmaktadir. Ayrıca, tam bu noktadan Eşme'ye giden köy aracının yolcu aldığını ve yürüyüş yaptığımız tarihte, aracın 15:05 sularında bu noktadan hareket edeceğini öğrendik. Bunun üzerine 14.50'de ekip arkadaşıma çantamı teslim ederek ayrıldım ve aşağı doğru asfalttan Eşme'ye doğru yürüyüşe başladım. Köy aracının Sapanca Gölü kıyısına indikten sonra İzmit il sınırları içinde kalan Eşme'ye yöneldiğini ve Eşme'den geri dönerek Sakarya'ya kadar sahilden devam ettiğini eklemek yerinde olur.

Dayama Mevkii - Sapak

Aslında Eşme'ye gitmek için bu sapaktan sağa dönülebilir. Fakat ben düz devam ettim, çünkü sağa döndüğümde Eşme'ye yaklaşırken daha önce çizdiğim ve bugün takip etmediğim yürüyüş rotasına girmek istemedim. Bu rotayı ileride bir gün tekrar yapmayı planlıyorum. Her iki yolun da asfalt yol olduğunu ekleyeyim. Ayrıca tam bu sokakta otobüs durağı bulunmaktadır. Son olarak bu izi attıktan ve 10-15 metre yürüdükten sonra, köye doğru çıkmakta olan otobüs yanımdan geçti. Otobüs, köyden yolcuları alıp aşağı inecekti. İnternette kalkış saati olarak 15:05 yazıyordu. Ekip arkadaşım bu otobüse binerek aşağıya, yani Eşme'ye inecekti. Çantamı kendisine bırakmış, yanıma sadece suyumu alıp tek başıma aşağı doğru yürüyordum.

Bu fotoğrafı çektikten 15-20 metre sonra, 15.10 sularında, içinde ekip arkadaşımın da olduğu Yukarıdereköy-Sakarya aracı yanımdan geçmiştir.

Kocaeli il Sınırı (Elmayatağı Mevkii)

İkinci fotoğraf, tabeladan 5-10 metre sonra çekilmiştir ve sağ tarafta kalan Hüsref Mevkii'ne ait bir alanı göstermektedir.

Sahilden Giden Yolun Sonu (Hüsref Mevkii)

Haritadan da görülen ve sonunu merak ettiğim bu toprak yol, araçlar için oldukça bozuk ve kötü bir yoldur ve bu yüzden ancak yürüyerek yolun sonuna gelinebilir. Fakat Eşme sahiline indiğim noktadan, geldiğim yere kadar herhangi bir ilgi çekici görüntü yoktur. Hatta buralarda piknik yapıp atıklarını buraya bırakan insanların tek tük çöpleriyle karşılaşılmıştır.

Bir İskeleden Manzara

Bostanlar Cafe

Özel bir işletme tarafından kullanılan yerin tam göl kenarında ağaçlık bir alanı bulunmaktadır. Bu kafeyi geçtikten sonra, yol kenarına aracı park edip göl kenarındaki çimlerin üzerinde de piknik yapabilirsiniz. Fakat çim alan ile göl arasında sazlıklar olduğu için, göl manzarasının tadını çıkarmak pek de mümkün değildir. Ayrıca, belki bir pazar günü buradan geçtiğim için olabilir, çimler kalabalık sayılabilir.

Burası da, özel mangal ve piknik alanıdır... Bu işletmede, çocuk parkı da bulunmaktadır.

PictographPark Altitude 101 ft

Parkın hemen yanında, üstü kapalı bir alan bulunmaktaydı. Muhtemelen bu alan pazar yeri olarak kullanılmaktadır.

PictographPark Altitude 105 ft

Kocaeli Belediyesi Eşme Sahil Parkı

Çocuk parkının, mescidin ve "Sahil Büfe" isimli bir işletmenin de yer aldığı bu park, yürünen güzergaha göre geride kalan sahil kesimine göre daha kalabalıktı. Parkta piknik yapılabilecek masalar -sayıları az da olsa- mevcuttu. Belediyenin parkı oldukça geniş, ağaçlık ve derli topluydu. Hatta az ileride kum zeminli voleybol sahası da yer almaktaydı. Fakat pazar günü olması sebebiyle, park epeyce bir kalabalıktı. Ayrıca park girişinde mangal yakmanın yasak olduğunu belirtilen tabelalar bulunsa da, bu kural pek dinlenmiyordu. Son fotoğraf, parkın batı ucundaki sahil kenarından çekilmiştir.

Sahilden Devam Edilmiyor

Bu noktadan sahil boyunca devam etmek mümkün değildi, çünkü yol, "Doğa Aile Çay Bahçesi ve Piknik Alanı" isimli bir işletmede sona eriyordu.