ES-41 Rondwandeling Alcalalí - Sender del Seguili

Photo ofES-41 Rondwandeling Alcalalí - Sender del Seguili Photo ofES-41 Rondwandeling Alcalalí - Sender del Seguili Photo ofES-41 Rondwandeling Alcalalí - Sender del Seguili

March 17, 2024
March 2024

near Alcalalí, Valencia (España)

De wandeling start vanaf camperplaats Heredad de Elias Ferrer (GPS 38.74664, -0.03687).

Bij de camperplaats sla je rechtsaf en wandel je eerst naar het dorp Alcalalí. Vanuit het dorp loop je een klein stuk langs de asfaltweg CV-750 waarna je rechtsaf slaat een onverhard pad in. De route is vanaf hier wit/groen gemarkeerd (de SL-CV). Je loopt omhoog over smalle stenige paadjes door een mooie groene bosrijke omgeving. Op dit deel van de route passeer je diverse klimmuren en rotswanden met prehistorische rotsschilderingen (Art Rupestre, Unesco).

Na bezoek aan de grot, verlaat je even later het pad met de wit/groene markering. De wandeling gaat verder omhoog naar de top. Dit is technisch een moeilijker gedeelte van de wandeling aangezien het pad niet altijd duidelijk te zien is en je soms langs dicht struikgewas, over muurtjes van terrassen en (scherpe) rotsstenen heen moet. Maar als je het spoor volgt, kleine stappen neemt en goede bergschoenen draagt, is de gehele route goed te doen. Ook zijn er af en toe steenmannetjes geplaatst. En dan kom je aan op de top (Tossal Gros) met prachtig uitzicht rondom op de zee in de verte.

De afdaling is technisch ook pittig door de (scherpe) rotsstenen en struikgewas. Wel zijn er meer steenmannetjes aanwezig. Na de afdaling van de piste loop je via een voetpad langs een rustige asfaltweg terug naar het dorp.

Alcalalí is een klein, gemoedelijk dorp. Het heeft een bakker, een aantal restaurants en een kleine supermarkt bij een tankstation.

Wij vonden het een prachtige, afwisselende wandeling waarbij je zowel door een leuk dorp wandelt als over smalle paadjes en pistes een berg beklimt en afdaalt.