Ermitage Saint-Thibaut: Door het bos, de velden en dorpjes.

Photo ofErmitage Saint-Thibaut: Door het bos, de velden en dorpjes. Photo ofErmitage Saint-Thibaut: Door het bos, de velden en dorpjes. Photo ofErmitage Saint-Thibaut: Door het bos, de velden en dorpjes.

May 31, 2023
May 2023

near Marcourt, Wallonia (Belgique)

Parkeren: parkeerplaats tussen Pont de Marcourt nr. 1 en nr. 3, 6987 Rendeux.

De wandeling naar de kapel Ermitage Saint-Thibaut begint in de Ourthe vallei in Marcourt. De wandeling is meer dan de moeite waard. Bij deze wandeling van ongeveer 7 km kom je vele eigenschappen van de Ardennen tegen. Bos, water, klimmen, vergezichten velden, weilanden en mooie dorpjes. Het is een wandeling waar je maximaal kunt genieten. Let wel op in het begin van de wandeling kan het bij nat weer glad zijn.

Rechts van het restaurant Momo begint het wandelpad en hier staat tevens het bordje naar Ermitage Saint-Thibaut. De weg gaat al snel omhoog. Vervolgens links afslaan het bos in en daar begint de echte maar ook enige flinke klim naar Ermitage Saint-Thibaut.

Bij de kapel staan bankjes waar je lekker kan bijkomen van de klim. Hier is het heerlijk genieten van het prachtige uitzicht op de Ourthevallei. Leuk om te weten is dat de Ermitage Saint-Thibaut werd gebouwd in 1639.

Rond de 11e tot 17e eeuw ontwikkelde hier zich een cultus rondom de heilige Theobaldus van Provins. Daarom werd hier, op een hoogte van 380 meter, deze kapel gebouwd. Het is een bijzondere plek met een rijke geschiedenis.

Wil je meer weten over de kapel zoek dan in: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kluizenarij_en_kapel_van_Sint-Thibaut

Achter de kapel loopt de route verder. Een mooie tocht door het bos met prachtige vergezichten op de vallei.

De afdaling wordt ingezet naar het dorpje Warisy en loopt daarna via een een mooie verharde weg. Let op. In Warisy gaat de route over in een prachtig verborgen bospad. Volg gewoon de route en laat je niet afschrikken door de eerste begroeing. Uit het bos gekomen zie je de kapel weer in de verte liggen. Pas op bij het oversteken van de hoofdweg. Ze rijden hard en het kan druk zijn. Al snel gaat de route weer over in zijn pracht en gaat via de vallei waar de rust weer terugkeert.

De route gaat langs het water en de mogelijkheid bestaat bij warm weer even de dikke enkels af te laten koelen:).

Marcourt is in zicht en de kapel houdt ons lang in de gaten. In Marcourt loopt de route langs een karakteristiek Ardens huis wat geheel is begroeid wat het nog karalteristieker maakt.

Uiteindelijk na de brug over de Ourthe is het eindpunt weer in zicht.

Ik wens jullie veel wandelplezier en laat maar weten wat je er van vond.