Ermita de Sant Salvador i Montpedró (736 m) des de Santa Anna

Photo ofErmita de Sant Salvador i Montpedró (736 m) des de Santa Anna Photo ofErmita de Sant Salvador i Montpedró (736 m) des de Santa Anna Photo ofErmita de Sant Salvador i Montpedró (736 m) des de Santa Anna

April 26, 2024
April 2024

near Santa Anna, Aragón (España)

Des del turó del cim i l'ermita de Sant Salvador de Montpedró permet albirar unes imatges fantàstiques de la vall de la Noguera Ribagorçana i de la serralada pirinenca.

Accés al punt d'inici: Sortida de Lleida fins a Alfarràs (A-14). D'Alfarràs a Viella (N-230) i en el punt quilomètric 30, prendre direcció Carretera de la central de Santa Ana (Presa).

Itinerari:
La ruta s'inicia en l'explanada que hi ha al voral de la carretera que duu a la presa i abans d'arribar al desvio que duu a la captació d'aigua de Pinyana. Enfilem el tram encimentat i l'arribar a la paret del canal, ens desviem a l'esquerra, pugem per la pista de terra fins a la carretera que duu al xalets de la presa. Travessem la carretera, seguim pel sender que volteja el turó, recorreguts uns cinc-cents metres esn desviem a la dreta, seguim les fites que anem trobant perquè aquest tram de sender que ens portarà al peu de la cinglera es un pel laberíntic, però, les fites ens guien pel millor pas.

Un cop som als peus de la cinglera, ens desviem a la dreta, continuem seguint les fites que anem trobant, ara, arribar un moment que el seu seguiment es més complicat perquè se'n veuen poques, per això, nosaltres ens anem guiant per intuïció. Aquesta intuïció ens porta a enllaçar amb un sender més trepitjat que puja la canal de l'Oigui, bé, jo la conec aixi, si més no, com algú la va batejar. Seguim aquest corriol, el qual, puja força i en algun punt cal emprar les mans arribem a l'ermita i cim del Montpedró. Avui es un dia clar, cosa que permet gaudir d'unes imatges fantàstiques.

Admirat l'entorn i fet un mos, reprenem la marxa, pel sender que duu a Santa Ana, recorreguts uns tres-cents metres ens desviem a la dreta, seguim pel sender que discórrer per la canal, aquesta baixada, és un pel feixuga per la forta inclinació i l'estat del terreny. Un cop som al peu de la cinglera, ens desviem a l'esquerra i la seguim, el sender es segueix be, potser hi ha un parell de punts que està un pel herbat, però, no hi ha cap més dificultat. Aquest tram de sender enllaça un cop s'han baixat els graons del sender principal. Seguim per aquest sender, el qual, desguassa a la pista, la seguim, a la meitat de la pista, trobem l'enllaç del sender SL 3 “Santa Ana”, en seguim un curt tram. Deixem aquest itinerari per continuar pel sender que ens portara al Barranc del Col·lector, passant pel darrera de la cinglera de la ferrada de Rois de Pinyana. Un vegada hem passat aquest tram de sender i arribat vora del barranc del col·lector que discórrer sota de la pista, només cal seguir els senders més visibles i trepitjats, per tant, no hi ha cap més obstacle per retornar al punt de sortida.

Dit això, els trams més dificultosos es poden evitar seguint els itineraris principals, els quals, són força visibles perquè estan molt trepitjats.

Nota: L'ermita de Sant Salvador de Montpedró, està assentada sobre un turó força agrest de gran interes estratègic (Cim del Montpedró, del qual, pren el nom), recorda l'existència d'un antic assentament templari, d'estil romànic i data de la segona meitat del segle XII i principi del XIII, però, les importants reformes i alteracions que presenta el conjunt no permeten establir-ne una filiació precisa.

Dreta (baiixar per la canal)