Εrganos gorge- skala Savva-Peratostrata

Photo ofΕrganos gorge- skala Savva-Peratostrata Photo ofΕrganos gorge- skala Savva-Peratostrata Photo ofΕrganos gorge- skala Savva-Peratostrata

Very difficult
6 hours
July 20, 2020
July 2020

near Katofíyion, Crete (Greece)

Η διαδρομή έγινε και γράφτηκε από το φίλο μου Μιχάλη Καργιωτάκη με garmin gps τη Παρασκευή 16/7/20. εγώ ανέλαβα να τη περιγράψω και να τη μεταφέρω εδώ.
Ξεκίνημα από το πανέμορφο μικρό οροπέδιο της Εργάνου με τα πολλά αμπέλια και σε 5 λεπτά είμασταν στην αρχή του φαραγγιού ,η πρώτη εικόνα της 'μπούκας' είναι καθηλωτική,σε προιδεάζει για το τι έρχεται.
Κατέβασμα με τη κοίτη ,αριστερά σου τα 'κακά σπαθιά' όπως λέγονται οι απότομοι βράχοι της πλατιάς χαλασάς και σε περίπου 10 λεπτά έχεις μπει πια για τα καλά στο φαράγγι όπου αρχίζεις και αισθάνεσαι ότι εδώ ο τόπος είναι άγριος και αστεία δεν σηκώνει.
Στά 20 λεπτά πια φτάνεις στο τέλος του περιπατητικού κομματιού για εμάς τους απλούς πεζοπόρους που δεν χρησιμοποιούμε τεχνικά μέσα και από δώ υπάρχουν 2 επιλογές,η μία γυρίζεις πίσω αφού μπροστά σου είναι οι καταράκτες , η άλλη είναι να είσαι τυχερός και νάναι μαζί σου ένας άνθρωπος που ξέρει όπως στη περίπτωση μας ο Μιχάλης.
Θα πάμε από τη σκάλα του Σάββα λέει ,εντάξει Μιχάλη.
Αριστερά και ανοδικά ,παράλληλα με το γκρεμό βρεθήκαμε σε ένα σκαλάκι από οπου μετά αρχίζουν τα διαδοχικά (3-4 ) εκτεθειμένα περάσματα πάνω απ το γκρεμό του πέτρινου πανέμορφου και επίσης αδιαπέρατου ρέματος που μάλλον πρέπει να είναι το γνωστό Ραί που λένε οι ντόπιοι αλλά επιφυλάσομαι σχετικά με το όνομα.
Αυτό το σκέλος της διαδρομής είναι που τη καθιστά και 'πολύ δύσκολη',(υψοφοβικοί ακροφοβικοί ούτε να το σκεφτούν) κατά τ άλλα η διαδρομή είναι υπέροχη και σχεδόν για όλους με άλλη μια εξαίρεση την άνοδο από τη κοίτη για τη στράτα που το πρώτο κομμάτι της είναι χαλάσμένο και έχει μια μέτρια δυσκολία.
Παρ'ολο λοιπόν που είχαν περάσει καμιά 15ρια χρόνια από όταν είχε ξαναπάει ο Μιχάλης βρήκε τα πολύ δύσκολα περάσματα(*) με ελάχιστο κόπο σχετικά με τη πολυπλοκότητα τους και με επιτυχία περάσαμε στο επάνω βατό σκέλος του υπέροχου ρέματος και από εκεί όλο ρέμα μ'εχρι το δρομάκι από πάνω απ όπου κατηφορίσαμε εώς το Καψίλι όπως έμαθα ότι λέγεται το σημείο απ όπου βρήκαμε τη Περατόστρατα και όλο κάτω αρχίσαμε να μπαίνουμε στη φαράγγι ξανά με τη στράτα πιά.
Στην αρχή της φαίνεται αχνά η στράτα στη συνέχεια όμως αρχίζεις και αναρωτιέσαι ποιός στο καλό σχεδίασε αλλά και κατασκέυασε ένα τέτοιο δρόμο μέσα στο γκρεμό, πράγμα που συμβαίνει πάντα με όλα τα πέτρινα μονοπάτια που βρίσκονται πάνω στο νησί τουλάχιστον από τη Μινωική εποχή.
Αυτή λοιπόν η στράτα που ήταν τμήμα της ευρύτερης Περατόστρατας και ξεκινούσε από το χωριό της Παναγιάς περνούσε στην Έμπαρό ανέβαινε στην αρχαία Έργανο και μετά ένα τμήμα της κατευθυνόταν στο Λασίθι και το Δικταίον άντρον ενώ το άλλο ,αυτό δλδ που περπατάμε εμείς,κατέβαινε μέσω του φαραγγιού ,περνούσε Βιάννο και στη συνέχεια ανατολικά και το άλλο σπουδαίο ιερό της εποχής στη Σύμη του Ερμή και της Αφροδίτης και είναι τουλάχιστον 3.000 ετών κατεβαίναμε εμείς τώρα πρός τη κοίτη του Μπαρίτη ποταμού που διαπερνά και δημιουργεί το φάραγγα.
Όσο κατεβαίνει τόσο πληθαίνουν τα κυπαρίσσια οι πρίνοι και τα ασφεντάμια ,πολύ όμορφη διαδρομή.
Σε περίπου 30λ. είχαμε βρεθεί στη κοίτη πια και είμασταν έτοιμοι να περάσουμε στο απέναντι κομμάτι ,το βόρειο της στράτας.
Εδώ τώρα είναι το δέυτερο σκέλος που θέλει κάποια προσοχή (καμία σχέση με σκάλα και το ρέμα) αφού δυστυχώς τα πρώτα 100 μέτρα του μονοπατιού έχουν καταστραφεί από το χρόνο και πας αναγκαστικά όπως μπορείς πάνω για να ξαναπιάσεις το καθαρό μονοπάτι.
Από δω και πάνω εκδρομή ,άλλα 30λ σε καθαρό μονοπάτι μέχρι την άσφαλτο και σε 5 λεπτά στο αυτοκίνητο.
Η διαδρομή είναι συγκλονιστική,είναι 2 κομμάτια διαφορετικά εντελώς το ένα απ το άλλο,το πρώτο εώς να βγείς απ το ρέμα άγριο και μοναδικό θάλεγα σε όλη τη Δίκτη ,το δέυτερο ήπιο και πολιτισμένο.
Δυστυχώς η διαδρομή δεν έχει waypoints για να ανέβουν πολλές φώτο αλλά μπορείτε να πάρετε μια επιπλέον γέυση εδώ https://www.facebook.com/Diktimountain/
*από τη σκάλα εώς το βατό μέρος του ρέματος,περίπου 700μ., περνάς 4 περάσματα εντελώς εκτεθειμένα, απο κάτω δλδ ο γκρεμός,δεν υπάρχει σκόνταψα παραπάτησα κλπ.
Νερό στο ρέμα μετά τους γκρεμούς αλλά και στο τέλος του στο δρόμο στη μάντρα που συναντάμε τρεχούμενο από πηγή σε ποτίστρα.

Μιχάλη τι βαθμό δυσκολίας να τη βάλω? Μόνο για έμπειρους! και το λέει ένας άνθρωπος που έχει περάσει ότι περνιέται και δε περνιέται πάνω στο νησί. έκανα ένα σκόντο και την έβαλα πολύ δύσκολη. καλή διασκέδαση !