ENTORN DE SANT BENET CECB -

September 25, 2019
September 2019

•   3.7 1 review

near Navarcles, Catalunya (España)

Itinerari per seguir i observar el riu Llobregat a l’entorn del Monestir de Sant Benet de Bages. Primer seguint el curs del riu tant pel costat Navarcles com pel costat Sant Fruitós de Bages i després enfilar-nos i poder observar-lo dins el conjunt que l’envolta.

L’excursió comença al mateix pàrquing de Sant Benet de Bages pel camí arranjat al costat del riu batejat amb el nom de Passeig del riu en direcció Nord fins al pont de Sant Benet. Pont construït l’any 1931 per la fàbrica de Sant Benet per substituir l’antiga palanca i que durant molts anys el pas de vehicles va ser d’ús exclusiu per la fàbrica. Passem el pont tot observant la resclosa que porta l’aigua a la turbina de la fàbrica de Sant Benet amb la rampa per salvar la discontinuïtat que crea la presa per al desplaçament i la mobilitat de la fauna del riu.

Un cop creuat el pont i a la dreta. trobem l’entrada del nostre sender al costat d’una imatge metàl•lica de Sant Valentí. Pugem els quatre graons i anem a la dreta uns 200 metres on baixarem per enfilar el petit sender que anirà transcorrent entre el riu i la cinglera fins a la font dels Burjons. El primer tram d’aquest camí està molt descuidat, però a mesura que anem avançant anem trobant indrets bonics i curiosos que el fan molt interessant. Aquests indrets són: el Pas Estret, paret d’uns cinc metres que passem per una petita lleixa sense cap dificultat però on cal anar en compte; passem diverses balmes que fan de l’indret un lloc fantasmagòric; el Sot Gran, torrent actiu els dies de pluja i l’únic lloc on hi ha una cruïlla que ens pot fer dubtar; el Pi Gros, paratge amb diversos pins pinyers on en destaca un de grans dimensions; la palanca, indret amb una gran llosa de roca on queden restes d’una palanca de pedra sobre el riu i que els dies amb poc cabal es possible travessar-lo.

Arribem a la font dels Burjons coneguda per les seves qualitats terapèutiques, molt aprop ja hi tenim el pont de les Generes, abans però passarem pel costat d’un Freixa de grans dimensions. Travessem el pont i ara seguim a l’esquerra. En aquesta pista hi coincideixen diverses rutes de GR, camí de Sant Jaume o ruta del terme, per tant a més de la senyalització vertical hi trobarem pintades les marques del GR (vermell i blanc). El camí que seguim ens portaria cap a la resclosa de la Mina, la zona dels tres Salts, Viladordis i Montserrat. Anem seguint la pista, deixem el sender que s’enfila a la dreta cap al pla dels rovellons i quan comencem a sentir el brogit del salt de l’aigua de la resclosa i en un revolt del camí molt marcat hem d’estar atents al corriol que puja de sobte a la dreta.

Ens enfilem i aviat trobem un fort graó d’un metre i mig que se supera fàcilment, a partir d’aquí el camí va pujant cap a la cinglera de la Tolega. En aquest trajecte podem veure entre grans canyers el riu d’Or just a l’Aiguabarreig amb el Llobregat. El camí ens porta de dret a les pintures rupestres de Sant Fruitós de Bages. Les pintures estan situades en una balma de 6 metres de llarg per 2 metres d’alçada, declarades Bé Cultural d’Interès Nacional des de el febrer del 2019 estan protegides amb un tancat metàl•lic amb rètols informatius.

Després d’observar les pintures per continuem la ruta anem a trobar el sender que passa per sobre mateix de la balma, més endavant trobem el sender que hem obviat quan caminàvem per la pista senyalitzada com a GR, el seguim cap a l’esquerra i quan trobem la primera edificació comença el camí de ronda. Ara aquest tram de camí va seguint la cinglera i ens ofereix un magnífic paisatge amb el riu Llobregat a sota i a l’horitzó Montserrat i el Montcau entre altres. Passem la passarel•la metàl•lica que salva un tram de cingle, la font de la Tolega punt d’abastament d’aigua de quan les Brucardes era una masia i ara restaurat per alumnes de secundària de Sant Fruitós. Arribem a un carrer asfaltat de la urbanització el seguim uns 50 metres i girem a la dreta per la pista que ens portarà a Sant Benet.

Quan portem uns 50 metres de pista i després d’un marcat revolt enmig d’un gran canyer hi ha la font de Sant Onofre, sense aigua i sense senyalització. Al cap de poc hem d’estar atents, enmig de la bardissa hi ha la drecera que hem de prendre a la dreta. Aquest corriol ens portarà directament al monestir de Sant Benet, sols hem d’estar atents al final de la baixada de seguir el sender a costat d’un camp de cereals.

PictographPhoto Altitude 725 ft

PictographPhoto Altitude 771 ft

• Photo of Rasmatan
    Rasmatan Oct 24, 2019

Molt bé,només hem tingut algun petit problema en tram del pont de Sant Benet fins al pont de les Gèneres.
    Per culpa de les pluges ens hem trobat petites esllavissades que dificultaven una mica el pas. 👍

• Photo of e@legre
    e@legre Oct 24, 2019

Gràcies pel comentari i contents de que la ressenya us hagi resultat útil. Si, teniu raó el tram entre el pont de Sant Benet i el Sot Gran (davant de la fàbrica) està molt abandonat, nosaltres hi vam dedicar tres hores a tallar canyes per poder passar. Esperem i desitgem que alguna entitat del municipi hi faci alguna actuació i es pugui seguir el riu pels dos costats sense dificultats.