Elslooërbos Hemelbeek en Armsterveld 5.2 km

Photo ofElslooërbos Hemelbeek en Armsterveld 5.2 km Photo ofElslooërbos Hemelbeek en Armsterveld 5.2 km Photo ofElslooërbos Hemelbeek en Armsterveld 5.2 km

April 3, 2021
March 2021

near Terhagen, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling door het mooie Elslooërbos, een helling- en bronbos, langs de Hemelbeek en terug over het Armsterveld. Langs de route geen horeca. Bij de start in Terhagen is langs de weg voldoende parkeergelegenheid. Is hier en daar steil, en kan ook op plekken wat blubberig zijn.
Je loopt door Terhagen naar het Elslooërbos. Hier bevindt zich een bronnetje, het Terhagerpötje, waar je een kijkje neemt. Vervolgens loop je de helling af naar waar het beekje uit het Terhagerpötje de Hemelbeek in stroomt voor het volgende kijkje. Langs de Hemelbeek loop je naar het zuiden waarbij je door een klaphekje het Limburgs Landschap verlaat. Kort daarna bevindt zich rechts een grote beverburcht (een hoop takken en modder aan het water). Je loopt een metalen brug op over een moerassig gebied tot aan de kruising met de Hemelbeek. Dit is een mooi nat natuurgebied. Na wat rondgekeken te hebben loop je terug naar het klaphekje en beklim je de helling naar een uitzichtpunt. Daarna neem je een voetpad boven langs de rand van het hellingbos naar het zuiden. Een eindje verder daal je weer af naar de Hemelbeek waarna je nog een kijkje neemt op de dijk van het Julianakanaal, met mooi uitzicht richting België en de Maas. Je loopt dan terug naar de Hemelbeek en volgt die stroomopwaarts naar een duiker onder het spoor (dit deel kan vrij behoorlijk blubberig zijn). Je loopt door de duiker en volgt aan de andere kant een pad parallel aan de Hemelbeek omhoog langs de helling, door hellingbos en langs akkers, waarbij ik ook over een aantal gevallen bomen moest heen klauteren. Boven bij de Hoogteveldweg heb je een uitzicht richting over het plateau en Chemelot. Over het Amsterveld loop je terug naar de start, via een pad, een weg, en een veldweg. Op het laatst kom je nog over het spoorviaduct.

Afdaling naar Hemelbeek

Je daalt hier af naar de Hemelbeek door het hellingbos

Beekje mondt uit in Hemelbeek

Het beekje van het Terhagerpötje mondt hier uit in de Hemelbeek

Beverburcht

Hier bevindt zich een grote beverburcht aan de Hemelbeek

Bokkerijdersvoetpad

Voetpad omhoog door en langs het hellingbos

Brug over de Hemelbeek

Brug over de Hemelbeek. Mooi nat natuurgebied waar je een kijkje neemt. Daarna loop je terug langs de beverburcht.

Dijk Julianakanaal

Je neemt een kijkje bij het Julianakanaal waar je een mooi uitzicht hebt richting Maas en België

Grote Duiker

Grote duiker van de Hemelbeek onder het spoor Sittard-Maastricht

Hemelbeek

Hier kruis je de Hemelbeek en loop je er na je kijkje bij het Julianakanaal langs.

Hoogteveldweg

Pad langs het bos en het plateau met zicht op Chemelot in de verte

Metalen brug

Metalen brug over nat gebied richting Hemelbeek

Pad langs Hemelbeek

Pad langs de Hemelbeek

Pad langs Hemelbeek en bosrand

Een smal pad waar hier en daar bomen over waren gevallen voert langs de bosrand en vlak langs de jonge Hemelbeek

Spoorviaduct

Viaduct van de spoorweg Sittard-Maastricht

Terhagen

Gehucht bij het Elslooërbos

Terhagerpötje

Bronnetje van een beekje wat kort daarna in de Hemelbeek uitstroomt

Uitzicht Armsterveld

Uitzicht over het Amsterveld

Uitzichtpunt

Uitzichtpunt in het hellingbos richting Hemelbeek

Veldweg Armsterveld

Veldweg met bomen omgeven

Voetpad boven langs hellingbos

Voetpad boven door het hellingbos.