Elslooërbos Bunderbos en Kasteel Stein 29 km

Photo ofElslooërbos Bunderbos en Kasteel Stein 29 km Photo ofElslooërbos Bunderbos en Kasteel Stein 29 km Photo ofElslooërbos Bunderbos en Kasteel Stein 29 km

18 mi
June 6, 2021
May 2021

near Terhagen, Limburg (Nederland)

Lange en mooie wandeling door het gehele Bunder- en Elslooërbos, het hellingbos direct aan de Maas bij Elsloo en rond het kasteel van Stein. Het beschermde gebied Bunder- en Elslooërbos wordt gevormd door het Bunderbos, het Geullerbos, het Armenbos, en het Elslooërbos, en is een aaneengesloten hellingbos vol met beekjes, bijzondere flora en fauna. In het voorjaar is het bos vol met voorjaarsbloemen zoals daslook, grote muur, sleutelbloem, robertskruid, look-zonder-look, gewone salomonszegel, bosanemoon, viooltjes en lelietjes-van-dalen. In het bos zijn ook kikkers en salamanders te vinden. De wandeling gaat ook door het hellingbos direct aan de Maas ten westen van Elsloo en maakt een lus langs Julianakanaal, het riviertje de Ur en kasteel Stein. Er zitten een aantal vrij steile, maar korte klimmetjes in de wandeling. Als je de lus naar kasteel Stein niet wandelt, scheelt dat 8.5 km. Op sommige plekken kun je natte voeten krijgen zonder wandelschoenen, met name in het winterseizoen. Horeca bij Kasteel Elsloo, hoeve de Peerdstael, en Bierbrouwerij Fontein nabij Kasteel Stein. Bij de start zijn er parkeerplaatsen.
Vanaf de start loop je langs Kasteel Elsloo, en daarna langs de Hemelbeek, die hier ook kasteelvijver is. Je passeert een beverburcht en loopt dan over een brug over de Hemelbeek, die hier een mooi natuurgebied vormt. Langs de Hemelbeek vallei gaat het verder naar het zuiden, niet ver van de weg. Je loopt weer terug naar de Hemelbeek en vervolgens er langs tot deze door een tunnel onder de spoorweg gaat. Direct na de tunnel ga je rechts en volg je het Bokkerijdersvoetpad heuvelop richting Geulle op de heuvel. In Geulle aangekomen, bovenaan de Slingerberg, loop je de weg een stukje af om vervolgens steil langs de Hussebeek af te dalen. Beneden klim je weer richting Snijdersberg, vlak waarvoor er een mooi uitzichtspunt is (Penderjansknub). Vanaf Snijdersberg daal je af via een steil pad en een trap naar de voet van de Snijdersberg. Je loopt een eindje langs de weg, en blijft de weg en het pad langs de spoorweg volgen tot je bij de tunnel van de Berghorstbeek komt onder het spoor. Hier ga je door en vervolgens volg je paden door het lage deel van Bunderbos richting Bunde. In Bunde kruis je het spoor en loop je omhoog op de Kloosterberg, en even verder neem je de Kloosterweg naar de voet van de Kruisberg. Je beklimt de Kruisberg, langs een meertje in een oude groeve en langs een struinboomgaard. Boven volg je de veldweg Trentelenweg langs boomgaarden naar het gehucht Kasen, waar een smal voetpad je naar een paardenboerderij voert (Peerdstael). Hier voert een pad dwars door een paardenweide terug naar het Bunderbos. In het Bunderbos daal je weer af richting spoor loopt er een stukje langs, en klimt dan weer naar de bosrand. Je loopt een stukje langs bosrand, en twee keer neer en op door het bos tot je bij Moorveld komt. Hier loop je een stukje langs de weg naar het Bospad, waar je het Molenvoetpad naar beneden volgt. Je volgt de Molenbeek niet helemaal, maar maakt een uitstapje via het Hazenvoetpad en Moerveld, en een smal pad waar veel daslook groeit. Terug op het Molenvoetpad kruis je de Waalsenbeek en loopt dan een weide op gelegen om de Molenbeek. Je maakt een rondje hierom, en loopt het bos weer in. Via onder meer het Beukepad loop je omhoog terug naar de Snijdersberg, waar je voor de tweede keer langskomt. Je houdt nu rechts naar het Steegske, en vervolgens het Weidevoetpad naar Geulle-Hussenberg. Je loopt een stukje langs de weg tot je bij het smalle Eijkskensvoetpad komt dat je om een boerderij heen naar de rand van Elslooërbos voert. Door dit bos daal je af naar de tunnel onder het spoor waar de Hemelsbeek doorstroomt, en je al eens eerder langsgekomen bent. Nu ga je na de tunnel links de grote ijzeren trap op. Boven langs de rand van de helling loop je door het bos richting het kasteelpark van kasteel Elsloo. Hier heb je nog een uitzichtpunt, en neem je een kijkje bij het Terhagerpötje, een bronnetje waar vroeger de was werd gedaan. Door het kasteelpark loop je naar het mooie oude centrum van Elsloo, waar je ook nog een mooi uitzicht over Julianakanaal en België hebt. Je loopt dan naar en over de brug over het Julianakanaal. Aan de Maas ligt hier een hellingbos waar je doorheen loopt richting de Scharbergbrug. Je komt nog langs een bunker. Onder de Scharbergbrug (snelweg naar België) gaat het langs de Maas naar Meers. Je loopt hier een stukje langs het kanaal en over de Boerenveldweg naar de Brug Stein. Na de brug te hebben afgedaald loop je over een pad langs de heldere Ur en Reebeek richting kasteel Stein. Je maakt een rondje om het kasteel, langs het kloosterkerkhof en langs de burchtvijver. Langs de kasteelsloot Stein (meer een beekje) loop je naar het jaagpad langs het Julianakanaal. Via dit jaagpad loop je helemaal terug naar Kasteel Elsloo.

Afdaling naar Hemelbeek tunnel

Je daalt door het bos af naar de Hemelbeek en stuit vlak daarvoor op het beekje Poortlossing

Bokkerijdersvoetpad

Dit voetpad en de opvolgende Commendalweg (ook een pad) brengen je boven in Geulle-Hussenberg

Boschstraatje

Pad door het lager gelegen deel van het Bunderbos

Brug Elsloo

Brug Elsloo over het Julianakanaal

Brug Stein

Brug Stein over het Julianakanaal

Bunker

Eijkskensvoetpad

Soms erg smal voetpad om een boerderij heen

Elsloo

Het oude Elsloo met kasseien en de Maasberg ziet er goed uit

Hemelbeek brug

Brug over de Hemelbeek die hier breed stroomt in een mooi natuurgebied waar ook bevers voor komen

PictographTunnel Altitude 218 ft

Hemelbeek tunnel

Tunnel onder het spoorwegtalud waar de Hemelbeek onderdoor stroomt en je ook te voet door kan

Hemelbeek vallei

Mooi nat natuurgebied aan de voet van het Elslooërbos

Jaagpad Julianakanaal

Jaagpad Julianakanaal. Eindigt bij de Maasberg bij het wielermonument

Kapelvoetpad

Eerst een smal voetpad, daarna over weiden

PictographCastle Altitude 160 ft

Kasteel Elsloo

Bij kasteel Elsloo kun je eten. Er is ook een hotel.

PictographCastle Altitude 156 ft

Kasteel Stein

Kasteel Stein bestaat uit een oude toren en een recenter gebouw

Kasteelpark Elsloo

Kasteelpark Stein

Klim Kruisberg

Klim de Kruisberg op via het Kruisbergvoetpad. Je komt langs een meertje in een oude groeve

Kloosterberg

Pad vanuit Bunde

Kloosterkerkhof Stein

Kloosterweg

Bospad aan de voet van de Kruisberg

Langs bosrand Bunderbos

Langs bosrand Bunderbos, tussen akker en bos, boven aan de heuvel

Langs Hemelbeek

Pad langs Hemelbeek

Langs Hussebeek

Smal pad langs de steil omlaag lopende Hussebeek

Langs Julianakanaal

Je loopt eerst over het jaagpad en daarna over de Boerenveldweg naar Brug Stein

Langs Kanaalsloot Stein

Een pad voert langs deze heldere beek aan de voet van de Julianakanaaldijk

Langs spoor

Je loopt over wegen en paden direct langs het spoor

Langs Ur

Voetpad langs de smalle Ur, waar helder en best veel water doorstroomt

Leukdervoetpad

Voetpad dat omhoog voert naar Moorveld. Door regen deels weggeslagen

Molenbeek veldje

Grasland rond de Molenbeek

Molenvoetpad

Voetpad langs de Molenbeek

Naar Leukdervoetpad

Pad eerst langs bosrand en dan afdalend naar Leukdervoetpad

Naar Meers

Van de Scharbergbrug loop je langs de Maas naar Meers

Naar Snijdersberg

Je volgt hier voetpaden omhoog naar Snijdersberg

Paadje met veel daslook

Zeer smal paadje waarbij je af en toe over omgevallen boomstammen klautert, met veel daslook

Pad door hellingbos langs Maas

Pad door hellingbos direct aan de Maas, uniek voor Nederland

Pad door paardenweide

Pad door paardenweide. Toegang op eigen risico.

Pad naar Boschweg

Pad door Bunderbos omlaag naar Boschweg. De Boschweg loopt langs het spoor

Penderjansknub uitzichtpunt

Uitkijkpunt bij een zeldzaam punt waar je over de bomen uit kunt kijken

Scharbergbrug

Brug van de snelweg A76/E314 over het Julianakanaal en de Maas

Terhagerpötje

Bronnetje waar je onder een bruggetje door naar kunt afdalen. Vroeger werd hier de was gedaan.

Trap en pad naar Terhagen

Trap omhoog van de Hemelbeek naar een pad wat parallel aan het spoor door het bos bovenlangs de helling richting Terhagen voert

Trentelenweg

Veldweg door boomgaarden

PictographTunnel Altitude 219 ft

Tunnel Berghorstbeek

Tunnel waar de Berghorstbeek doorheen stroomt en je ook doorheen kunt lopen

Uitzicht Elsloo

Uitkijkpunt vanaf Elsloo over het Julianakanaal naar de Maas en België.

Uitzicht Elslooërbos

Uitkijkpunt over de Hemelbeek en een deel van het kasteelpark

Waalsenbeek

Je kruist hier het beekje vlak voor deze uitmondt in de Molenbeek