Photo ofEls Ports: Portella i Mola del Pinell, pels barrancs del Regatxol i les Carroveres Photo ofEls Ports: Portella i Mola del Pinell, pels barrancs del Regatxol i les Carroveres Photo ofEls Ports: Portella i Mola del Pinell, pels barrancs del Regatxol i les Carroveres

July 3, 2022
July 2022

near Mas de Barberans, Catalunya (España)

La Portella del Pinell és un cim recentment inclòs al repte dels 100 cims de la FEEC.
A l'abril del 2022 vaig anar a explorar els seus accessos i presento aquí una síntesi del que vaig trobar. Recomano la lectura abans de llençar-se a seguir el track i prou...

Previ
Al moment d'anar a fer la ruta (i de redactar aquest escrit al juliol de 2022) només hi ha 3 tracks a wikiloc que ens porten al cim, dels usuaris: CarlosZaragoza, Agustí Belda, i patxera (sent aquest últim una repetició de l'anterior). La diferència entre els dos primers és que el del Carlos puja des de Valldebous (sud) fins a la Selleta, i el de l'Agustí des del barranc del Regatxol. En qualsevol cas, el tram final coincideixen.
Track CarlosZaragoza: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/els-ports-valldebous-coll-de-la-selleta-ombria-de-laragall-portella-del-pinell-valldebous-45594665
Track Agustí Belda: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/7-3-la-portella-del-pinell-portelles-bc-del-regatxol-12766517

També volia aprofitar per visitar la Mola del Pinell. Desconeixia com podia ser juntar directament de la Portella a la Mola, tenint en compte el seu aspecte vertical... Em busco un track que faci la Mola del Pinell des del regatxol i, de nou, en CarlosZaragoza ens mostra una proposta xulíssima:

Per tant, decideixo que utilitzaré els tres tracks per explorar la zona fent una bonica circular.
Les variants que trobareu al meu track i que vaig fer per lliure, sense seguir-ne cap, són:
- Al baixar de la Portella, segueixo la idea del track de l'Agustí i ho faig pel collet entre el cim i la cota 1101,7m. Abans d'arribar a baix de tot, flanquejo intentant mantenir alçada pel bosc amb l'esperança que no em trobi cap tallat i m'acabi ajuntant amb el track del Carlos que puja a la Mola. Bingo, es deixa fer sense problemes i m'ajunto al sender marcat sense perdre tota l'alçada guanyada.
- Al baixar de la Mola del Pinell, un cop arribem al sender, faig una petita desviació al Morral d'en Bru, des d'on tenim una bonica vista de les parets orientals de la Mola del Pinell. Opcional, fora camí, però sense dificultats a remarcar.

La Portella del Pinell (accés segons el track)

Com haureu vist descrit als tracks anteriors, l'accés a la Portella del Pinell ofereix dificultats en forma de fort pendent, boix que podem anar esquivant, i tarteres. Algun petit mur a superar o a rodejar.
Tots els tracks (tres...) pujaven pel mateix lloc i jo no vaig fer diferent. Per muntanyencs acostumats a sortir una mica de camins fresats, no hauria de suposar problema arribar al cim. Això sí, paciència!

La Portella del Pinell (investigacions posteriors)

No obstant, seguint el track de l'Agustí Belda, em decideixo a anar a visitar les altres dues puntes properes a la Portella, sense nom (alçades 1101,7m i 1098,8m). Per fer-ho, des del cim de la Portella cal anar a buscar una petita canaleta que baixa orientada al sud, ja que a l'oest les parets ens tallen el pas. I és aquí on, per la meva sorpresa, quan arribo sota la canaleta a la base de les parets... trobo marques vermelles!. A la primera no li faig massa cas, però en trobo una segona, una altra, una altra... AIxò sí que em sorprén! I pensar que no semblava que hi pugés gaire ningú aquí, com a mínim algú ha pujat amb pintura!

Les marques passen per sota la cota 1101,7m (a la qual faig puja-baixa, cal grimpar una mica) i, abans d'arribar a la cota 1098,8m comencen a davallar vessant sud... Això ja no m'agrada. I si és una opció de pujada des del vessant Valldebous? Si les segueixo, puc acabar al costat oposat de la muntanya. Res doncs, aquí s'acaba el meu viatge compartit amb les marques vermelles (o això pensava en aquell moment).

Baixo per la vessant nord cap al bosc de l'Aragall, flanquejo fins al sender, pujo passant pel bassís i remuntant una tartera i arribo on en CarlosZaragoza posa collet. Allà trobo una T vermella a la roca... Jo he de tirar a mà dreta per anar a la Mola, però si és una T vol dir que també ve un sender de l'esquerra, no? I la Portella del Pinell queda precisament a l'esquerra... I jo havia seguit unes marques vermelles un tram des d'allà fins que - pensava - m'abandonaven cap a Valldebous! Faig un tram fins una petita cota seguint sempre marques vermelles, abundants. Des d'aquesta cota en distingeixo més al lluny. Sí, sembla ser que venen d'algun entre on sóc i la Portella del Pinell. Hauré d'investigar quan arribi a casa...

Doncs bé, quan vaig arribar a casa vaig trobar un track que, des de la petita cota on jo era, seguia fins la Portella de l'Aragall i després baixava cap a Valldebous (per tartera i sense camí, això sí que ho diu):
I també un track (de nou, en CarlosZaragoza) que pujava a la Portella de l'Aragall des del nord (Regatxol) i diu que es troben fites i pintura:

Per tant, resumint, sabia que des de la Portella de l'Aragall a la Mola del Pinell hi ha marques vermelles. I que des de sota el cim de la Portella del Pinell fins sota la cota 1101,7m també.
Només quedava un petit tram per unir-los... Però precisament jo havia vist - i descartat seguir - unes marques que davallaven cap al sud. Mirant el mapa, en retrospectiva, és molt probable que anessin cap a la Portella de l'Aragall evitant les parets. Com dibuixo en aquest mapa amb fons del ICGC:

Unes poques setmanes més tard, les meves sospites es confirmen a partir dels mapes OpenStreetMaps, que precisament marquen aquest enllaç que jo havia imaginat! Llàstima que, en aquell moment sobre el terreny, el mapa que portava (topo4u, basat en OSM) no em dibuixava aquelles línies, perquè hagués sigut l'opció més maca i elegant per unir la Portella i la Mola del Pinell. Si activeu el OSM o el OpenCycleMap a wikiloc, per exemple, veureu aquest possible camí dibuixat. Caldrà anar-lo a veure per acabar de fer l'enllaç via la Portella de l'Aragall!

Resum

I per què explico tot això? Doncs perquè si realment aquest enllaç és bo, pot ser una alternativa marcada i menys perdedora, més còmoda, per fer el fantàstic cim de la Portella del Pinell: pujar fins la Portella de l'Aragall, i seguir marques vermelles fins al cim (o gairebé).
De totes maneres, tot i que apareix marcat als mapes OSM, no ho puc confirmar que existeixi ni que sigui senzill...
Si algú hi va, informeu als comentaris si us plau! Que m'agradarà saber si és possible fer i com ha anat :)

TEMPS TOTAL: 7h 15
- Arc pedra: 1h
- Portella del Pinell: 1h 45
- Mola del Pinell: 2h 20
- Morral d'en Bru: 45 min
- Retorn: 1h 30

Cova de les Carroveres

Photo ofBarranc (marques vermelles, tub aigua) Photo ofBarranc (marques vermelles, tub aigua) Photo ofBarranc (marques vermelles, tub aigua)

Barranc (marques vermelles, tub aigua)

Final barranc

Arc roca

Balma

Mur (grimpada, rodejable a dreta?)

Rastre

Dret amunt...

Portella del Pinell

Parets

Canaleta avall

Sota parets, marques vermelles!

Cota 1101,7m

• Photo of CarlosZaragoza
    CarlosZaragoza Jul 7, 2022

Hola!!
    Aquest track que te passo arriba a la Portella de l'Aragall des-de l'ombria, seguint unes fites i marques vermelles i tal com tu suposses una vegada arribats a la portella, es pot continuar seguint-les en les dues direccions, cap a la Mola del Pinell i cap a la Portella del Pinell, per cert la pintura es recent... Espero que et serveixi la info.
    Salut i muntanya!!

osukarusan Jul 8, 2022

Hola Carlos!
    Sí, precisament aquest track és un dels que enllaço després al text quan parlo de per on seria més lògic pujar cap al cim :) Me n'alegro que confirmis que hi ha fites/marques, i que és viable continuar de la Portella de l'Aragall cap al cim. Crec que serà el més lògic per accedir al cim. Moltes gràcies.
    Salut!!

• Photo of Helihen
    Helihen Jul 10, 2022

Calla que falto jo per anar a perdre'm , ja pots cridar los bombers ...🤣

No he trobat la canal , potser de pujar es mes facil de veure ???

osukarusan Jul 10, 2022

Mmmm la vaig fer de baixada. La veritat és que no tinc foto, anava massa pendent de si passaria bé. No és ben bé una canal, és un pendent rocós que fa una mica de tancat. És un d'aquells llocs on fas una mica "acte de fe" quan t'hi fiques, confiant que es podrà baixar (perquè portava el track de l'Agustí Belda, si no ni se m'hagués passat pel cap...), i al final es baixa prou bé. Són pocs metres, lo just per rodejar el precipici de la mola cimera.

• Photo of Muntanyes Regalades
    Muntanyes Regalades Sep 27, 2022

Bon vespre, Òscar, tenim pensat anar aviat a fer aquesta ruta, mirant d'enllaçar els senders amb les fites vermelles. Ja et direm el resultat de tot plegat. Per cert, hem vist que has anat al Catinell, però no hem trobat cap referència que hi pugi, ni escrita, ni al mapa dels Ports, ni al wikiloc. Per quina cara o des de quin coll s'accedeix a aquest nou 100 cim de la FEEC?. Moltes gràcies. Xavier.

osukarusan Sep 27, 2022

Hola Xavier. Doncs sí, ja informareu del resultat! Tinc curiositat a veure si es passa bé i què tal és. El cert és que la primera part haureu de fer una mica de fe al track, des del cim de la Portella la baixada cap al sud fins sota la cinglera no sembla gaire bona, però es pot fer prou bé i un cop a sota ja trobareu les primeres marques que vaig veure.
    Respecte al Catinell, miraré de penjar la ruta que vaig fer com a referència, tot i que no està pensada per a ser seguida tal qual (molts trams exploració, trams on el camí s'ha perdut o no n'hi ha). Però per arribar al Catinell no hi ha problema, només cal atacar-lo des del sud, des del coll que fa amb la Mola de Conills / les Mirandes. Dret amunt. Si mires les corbes de nivell, ja es veu que és l'únic lloc per on és factible pujar-lo. Tota la resta és ben vertical! Intentaré posar el track.

• Photo of Muntanyes Regalades
    Muntanyes Regalades Sep 28, 2022

Gràcies per la detallada resposta. Per sota el Catinell ja hi hem passat, però no teníem ni idea de que es pogués pujar per aquelles escarpades parets. Efectivament al mapa tan sols sembla que tingui un pas dèbil pel coll de les Mirandes. Ja et tindré al cas de tot plegat. Salut i muntanyes!!!

• Photo of Helihen
    Helihen Nov 6, 2022

Xrs1959 ja tens un parell de tracks del Catinell, de Rosa desde Casetes velles i el meu des de la Vall per la canal d'enganyó. Salut !

• Photo of sanzhunter
    osukarusan Feb 15, 2024

Oh, muy interesante!
    Qué tal el tramo de la Selleta a la cima de la Portella? La cresta de Portella a Mola sí que ya me habían notificado algunas personas haberla juntado, pero tu track propone ese tramo extra.
    Gracias por compartirlo!

• Photo of sanzhunter
    sanzhunter Feb 16, 2024

Monte bajo, campo a través y un par de grimpadas, pero se hace bien. No tiene pérdida.