Photo ofEls Esgavellats, la Serra de Can Bernades i la Serra de Collbàs des de Vilanova del Camí Photo ofEls Esgavellats, la Serra de Can Bernades i la Serra de Collbàs des de Vilanova del Camí Photo ofEls Esgavellats, la Serra de Can Bernades i la Serra de Collbàs des de Vilanova del Camí

April 22, 2024
April 2024

near Vilanova del Camí, Catalunya (España)

Aquesta és una senzilla passejada per visitar principlament el curiós indret anomenat Els Esgavellats, tota una sèrie de formacions rocoses mig amuntegades pel fet de diferents agents erosionadors. Aquest és un tram força laberíntic que val la pena visitar amb calma i deixar-se perdre una mica pels seus diferents racons.

Partim de la zona esportiva de Vilanoca del Camí, anomenada com "Can Titó", allà hi tindrem espai sobrer per aparcar. De seguida ens trobarem caminant per una pista entre mig de camps, però nosaltres prendrem un estret corriol passa per sota la carretera C-37 seguint un recorregut arbrat, però sempre aprop de camps de conreu.

En poca estona, arribarem a un tram més boscós on el corriol es perdrà una mica fins que anem a petar a una pista més ample, on torcem a l'esquerra i comencem a trobar cartells de la zona dels Esgavellats. Aquí de seguida ens trobarem amb les formacions rocoses que donen nom a la zona. La millor forma de recorrer la zona és amb calma i anar passant per els diferents racons, escletxes i forats que trobem; com a mínim hem de trobar la zona de les escales de fusta (2 trams) i grapes, així com l'estreta escletxa per on hem de passar de biaix.

Finalment anirem a petar a una pista que seguirem a la dreta, fins que trobem una cruïlla on agafem el sender que puja en fort ascens cap la carena de la Serra de Can Bernades. Un cop a la carena si torcem a l'esquerra, de seguida serem al Cim de la Serra de Can Bernades i cap a l'altra banda arribarem també en un moment al Cim del Turó de l'Aromir. Des d'ambdós cim tindrem vistes de la bonica vall de Carme al dessota nostre.

Prop del cim del Turó de l'Aromir prendrem un senderet que baixa amb força per una zona de terres força trencades i erosionades, que ens duu primer fins el Coll de la Llentilla i després fins el Santuari de Collbàs en un tram de puja i baixes constants.

El Santuari de Collbàs, ja a la Serra de Collbàs, és una ermita d'estil gòtic, originària del segle XIII, on s'hi celebra un aplec anual. Està en bon estat, tot i que els edificis adjunts li resten certa bellesa. En sortim per una pista que puja fins un coll on hi ha un dipòsit d'aigues i llavors comença a davallar cap al Torrent de Can Bernades, punt on torçarem a la dreta per una pista planera que ens retornarà cap a zones de camps de conreu, que ens aniran rodejant a mesura que ens apropem a la masia de Can Bernades de la Vall de l'Escut.

Des d'aquí, tenim bones vistes de Vilanova del Camí i Igualada, i la pista va transcorrent de força planera vers la cruïlla amb el camí que havíem fet en l'anada, el qual trobem en trobar altre cop el Torrent de Can Bernades. Només ens queda desfer el darrer tram per arribar al punt final de la caminada.

- Turó de l'Aromir (3.4 km)
- Coll de la Llentilla (4.2 km)
- Ermita de Collbàs (5.4 km)