Els Bufadors de Beví, Sant Maria de Besora - GES BISAURA

Photo ofEls Bufadors de Beví, Sant Maria de Besora - GES BISAURA Photo ofEls Bufadors de Beví, Sant Maria de Besora - GES BISAURA Photo ofEls Bufadors de Beví, Sant Maria de Besora - GES BISAURA

February 11, 2015
July 2014

near Santa Maria de Besora, Catalunya (España)

Es tracta d’una excursió circular apta per a tots els públics a un dels indrets més característics de la zona, els bufadors de Beví, una petita vall esfondrada, laberíntica , plena d’avencs, esquerdes i racons amb una vegetació espectacular. Rep aquest nom perquè d’algun d’aquests avencs bufa aire del seu interior.

PUNT DE SORTIDA: COLL DE BEVÍ (918 m).
Des de Santa Maria de Besora en direcció a Vidrà, i abans de sortir del nucli urbà, prenem el desviament a l’esquerra que indica “a Ripoll per Llaers”. Seguim la pista principal, en molt bon estat amb trams de paviment i trams de terra, però apta per a tots el vehicles, aproximadament uns 3 km. Abans haurem deixat el desviament de la casa dels Ferrers (1,5 km) a la nostra dreta i un altre a l’esquerra, uns 200 m abans d’arribar al coll. El coll de Beví és el punt on la pista que seguim travessa la serra del Bufadors, molt evident, amb espai per aparcar els vehicles i amb un indicador de fusta dels bufadors. A partir d’aquest punt, la pista continua de baixada per la fageda.

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA:
0 km: Sortim de coll de Beví per la pista que hem vingut en direcció un altre cop a Santa Maria de Besora.
0,05 km: Surt un corriol a la dreta que ens baixa a una altra pista (també podem continuar per la pista uns 200 m fins a l’encreuament i desviar-nos per la pista de la dreta).
0,1 km: Arribem a la pista i la seguim a la dreta tot vorejant els camps. La pista discorre força planera tot resseguint el peu de la serra dels Bufadors.
1,25 km: Al cap de poc més d’1 km, trobem un encreuament de pistes. Continuem per la dreta de la pista principal.
1,92 km: També obviem un pista secundària que surt a l’esquerra cap al Beví xic per continuar a la dreta per la pista principal encara vorejant els camps.
2,28 km: Després d’un petita pujada, arribem a un collet on la pista comença a baixar. Deixem la pista per continuar a la dreta per una pista secundària no transitable. (pal indicador)
2,51 km: Deixem la pista i agafem un corriol ben fresat que surt a la dreta.
2,67 km: S’ajunta un camí que puja per l’esquerra. Continuem recte pel camí evident.
2,83 km: Deixem el camí fresat i evident per enfilar-nos per un marge d’un metre, on segurament haurem d’utilitzar les mans. En aquest punt, trobem una fita al terra ja que és fàcil saltar-se el desviament. Un cop superat el marge, el camí millora i continua paral•lel al principal, però de pujada.
2,89 km: Arribem a la porta d’entrada dels bufadors. Al peu d’un bon pi, trobem el primer avenc i que, segurament, si acostem la mà, és el que més bufa de tots els que trobarem. El camí s’endinsa ben fresat cap a dins de la petita vall esfondrada que és els bufadors.
3,04 km: Apareixen diferents corriols secundaris que recorren els diferents racons d’aquest laberint. El camí principal sempre discorre pel mig de la vall i la travessa d’oest a est. Entremig de parets, catifes de molses i vegetació espessa i sempre en lleuger ascens.
3,72 km: El camí continua evident, però sortim ja de la zona esfondrada i dels bufadors pròpiament dits, per remuntar per la baga cap al collet dels bufadors.
3,84 km: Collet dels bufadors, una balconada al vessant sud. Obviem un corriol poc clar que baixa cap al sud per continuar a l’esquerra per la carena i per l’obaga de pujada.
4,06 km: Després de vorejar el turó dels bufadors per l’obaga, tornem a sortir a la carena on el camí comença a baixar i seguint sempre per la carena va alternant tant pel cantó solell com per la baga amb alguna petita pujada.
4,82 km: El camí surt a l’últim turó just a sobre el coll de Beví on hem començat l’itinerari.
5,02 km: Coll de Beví.

• Photo of Pedrozak
    Pedrozak Apr 14, 2019

Ruta encantadora con el aroma de la ginesta en el primer tramo