Elmalısu - Kuşyuvası - Sıralıkdağı - Elmalısu

Photo ofElmalısu - Kuşyuvası - Sıralıkdağı - Elmalısu Photo ofElmalısu - Kuşyuvası - Sıralıkdağı - Elmalısu Photo ofElmalısu - Kuşyuvası - Sıralıkdağı - Elmalısu

April 29, 2021
April 2021

near Karapınar, Antalya (Türkiye)

Yedi ölümcül günahın sonuncusundan ki tembellik ya da miskinliktir (Lat. Acedia), bir parça uzaklaşmak adına, Dim Vadisi köylerinden Yalçı Mahallesinin yaylası olan ve Elmalısu olarak da bilinen noktadan başlayarak sırasıyla Kuşyuvası Geçidi'nin en eski araç yolunu, Metderesi (şimdilerde Uzunöz) göçyolunu ve Sıralıkdağı zirvesini aşarak bir tam döngüsel parkur yaparak başlangıç noktasına dönmeyi amaçlayan etkinlik, saat tam 08:00 de başladı ve çok rahat bir tempoda zaman zaman kullanıldığı belli bir toprak yol üzerinden ilerlemeye başladı. Artık kullanılmaması nedeniyle, insan etkisinden kurtulan her toprak yol gibi, harika bir orman örtüsüyle kaplanan hat, sorunsuz bir şekilde ilerledi ve 3,3. km'de duyduğumuz su sesini takip ederek ulaştığımız kaynakta soluklandı. Bu noktadan itibaren, zamanın ve coğrafyanın yıkıcı etkisiyle oldukça hasar görmüş olan kadim bir yol üzerinden ilerleyen ve 6,9. km'de yer alan patika girişine ulaşan hat, Metderesi Yaylasına giden eski göç yoluna girdi ve 300 m'lik bir irtifa kazancı sonrası ulaştığı sırt hattından sola yani kuzeybatıya dönerek karstik çukurlarla dolu, çok güzel bir hat üzerinden Sıralıkdağı'nın güneybatı ufkunda yer alan 1742 m'lik zirvesine doğru ilerlemeye başladı.
11,46 km'de yer alan zirveye yapılan kısa hatır ziyareti sonrası bir süre kuzeydoğuya ilerleyen hat, mutedil bir eğime sahip vadi tabanı hattına girerek yeniden kuzeybatı hattına yöneldi ve tahminimizden daha rahat bir geçişle 13,9. km'de yeniden toprak hatta kavuşup, nihayet 17,5 km ve 8 saatlik süre sonunda, başlangıç noktasında sona erdi.

Uyarılar/ Tavsiyeler ;
1) Nedenini anlayamadığın bir şekilde irtifa kazancı 1000 m civarında görünüyor. Bu olasılık dışı. Lütfen irtifa kazancını max. bu rakamın yarısı olarak kabul edin. Hat kesinlikle bu kadar yorucu değil ve herkes için uygun bir yürüyüş parkuru.
2) Sırt hattında yer alan kırıcı karstik çukurlar nedeniyle mutlaka boğazı kapatan bir bot öneriyorum.
3) Toplam iki noktada akan doğal kaynaklar mevcut. Vadi tabanında yer alan küçük kaynağın yaz aylarına kuruyacağını değerlendiriyorum. Tüm hat boyunca 2 lt su yeterli oldu.
4) Parkur 3 noktada medeniyetle kesiştiği için güzel bir başlangıç seviyesi parkuru. Bu üç noktaya da araçla ulaşmak mümkün.
5) 5,2 ve 5,8. km'ler arası tehlikelere açık. Bu kısmı mümkün olduğunca hızlı ve sessiz geçmek yerinde olacaktır. Sık sık taş düşmelerine rastladık. Yol iki noktada tamamen göçmüş.

İlave notlar ;
1) Kuşyuvası Geçidinin bu kısmı, artık kullanılmayan ikinci geçidin açılması sonrası terkedilmiş. Yol Erikderesi olarak bilinen alandan başlıyıp, Elmalısu'da bitiyordu.
2) Yolun ilk halinin bir patika olduğundan bahsedilir. Daha sonraları, Sapak Hanı olarak bilinen alandan başlayan ve Kiraz Dağın kuzeybatısından aşarak önce Erik Deresi'ne, sonrada Metderesi üzerinden Kababeledan (Gümüşkavak) Yaylası üzerinden Kaplan Hanı'na ulaşan bir Willys Jeep yolunun kalıntıları hala oldukça sağlam bir şekilde mevcuttur.
4) Bu hattın Kuzeybatısında yer alan tepenin adı Asar tepesi. Üzerinde yer alan antik yerleşim ve Alanya ile sağladığı ufki temas, bu bölgede yer alan geçitlerin uzun zamandır kullanılmakta olduğunun emarelerindendir. Bazı tarihçiler, Alaaddin Keykubad'ın Konya üzerinde Kalanoros'a ( şimdi Alanya) gelmek için bu hattı tercih ettiğinden bahsederler. İddialar ciddi biçimde İspata muhtaçtır.

Ulaşım ;

Gidiş :
Güzergah ; Alanya - Mahmutlar - Kuşyuvası Yolu - Sapak Hanı - Tüneller - Yalçı / Elmalı Su Yaylası. ( Son tünelden 500 m sonra, Gökbel yaylası yolundan 400 m önce ilk sağa girilecek)
Mesafe : 44 km
Süre : 1 Saat
Zemin : Tamamı asfalt

Dönüş :
Güzergah ;Elmalısu - Tüneller - Sapak Hanı - Bekleme - Gümüşkavak - Uzunöz - Dimbarajı - Tosmur - Alanya
Mesafe ; 45 Km
Süre ; 1 Saat
Zemin ; Tamamı asfalt

Le Ekip;

Ali GÖk
Hüseyin Türkeli
ve
Ben

Photo ofParkur Girişi / Elmalısu - Yalçı Yaylası Photo ofParkur Girişi / Elmalısu - Yalçı Yaylası Photo ofParkur Girişi / Elmalısu - Yalçı Yaylası

Parkur Girişi / Elmalısu - Yalçı Yaylası

Parkur Konyalılara, Alanya'ya daha hızlı ulaşım sağlamak için açılan tünellerden çıkan cürufların depolandığı alanının hemen yanından başlıyor. Rusların ve Bozkır İnsanlarının sıcak denizlere iniş aşkı fenomenal :) Eski zamanlarda, burada harika bir yayla mevcuttu. Hat girişi oldukça belirgin. Başlıyoruz.

Orman yolu

İnsan gidince huzur gelmiş. Kuş sesi, geçmiş yıllarla kıyaslanınca oldukça artmış.

Manzara

İlk resimde yer alan tepe, Asar Tepesi. Zirvesinde bir Antik yerleşim mevcut. Geçitleri koruyan bir garnizon olması muhtemel.

Su Tedarik Noktası

İhtiyaç halinde bu noktadan su tedarik etmek mümkün. Su, biraz ileride yer alan kaynaktan geliyor.

Kuru Çeşme

Çeşmeye su sağlayan hat tahrip olmuş. Kaynak 100 m yukarıda. Yok mu bir müslüman evladı ?

1 No'lu Su kaynağı

Aşağıda yer alan kuru çeşmeye su sağlayan kaynak ve hazne.

2 No'lu Su Kaynağı

Güzel içimli su kaynağı. Doğal hayat için de akış sağladıklarından kötü yorum yapmayacağım. Pek çok noktada, üç beş ceviz için tüm su kaynaklarını plastik hortumlarla çalıyorlar ve kurda kuşa su kalmıyor. Eski köylü yeni şehirli ve de doblolu orta yaşlıların kiraz ve ceviz merakı artık tahammül ötesi.

PictographRuins Altitude 4,824 ft

Kaçak Avcı Gözleği

Bu bir ihbardır. Bu noktada yer alan gözlek, su içmek için gelen yaban hayvanları için kurulmuş. Uzun yıllardır kullanıldığı belli. Herkes biliyor, kimse görmüyor.

Manzara

Dim Vadisi kadraja giriyor. İlerliyoruz.

PictographRuins Altitude 4,870 ft

Eski Yol Korkulukları

Uzun zamandır görmemiştim, eskiden yol kenarlarında yer alan ve üzerlerinde reflektör ihtiva eden beton direkler. Artık kompozit malzemeden üretiliyorlar. Tam adları Yol Kenarı dikmesi.

Eski ve Yeni Yol

Aşağıda yer alan yol, tünellerin açılması sonrası kullanım dışı kaldı.

PictographRisk Altitude 4,875 ft

Kuş Yuvası Uçurumları

Pek çok Alanyalı için kötü anılar barındıran geçit. Tüneller sayesinde artık daha az korkulur halde.

Dim Vadisi Manzarası

Optalidon, ot, bıçkın garson, kısa reno ve jawa motor çağrışımlı, bol mahalleli derin vadi. Manzara her daim nefes kesici. Göç yollarına burada başladık. Latife yapsak da severiz kendilerini.

Kavşak

Bu noktadan sola yani kuzeydoğuya yükseliyoruz.

PictographRuins Altitude 4,746 ft

Han Yıkığı

Nirengi noktası olması için işaretlendi. Eski patika hemen yanından geçiyor.

Patika Giriş Noktası

Metderesi patikası bu noktadan başlıyor. Önce sola ilerleyip, 7,4. km'de yer alan hanay sonrası kuzeydoğuya dönecek. Bahar gelmiş, tosbağalar yayla yollarına düşmüş.

PictographRuins Altitude 4,848 ft

Hanay

Eski zamanlarda, Kara kovan ya da kütük kovalarını, ayı vb. yaban hayvanlarından korumak için inşaa edilen taş kuleler. Bilgi için Bkz. https://www.hurriyet.com.tr/seyahat/toroslarin-merak-uyandiran-yapilari-zamana-meydan-okuyor-41537951

Taş Döşeme Zemin

Patika keyifli bir hale geliyor, taş döşeme hep favorimiz.

Boğaz

Güzel bir seyir alanı, ilerliyoruz.

Taş Döşeme Zemin

Yolun en güzel kısmı. Çok keyf aldım. İlerliyoruz.

Patika Sonu

Patika, bu noktada yüksek gerilim direkleri için açılan yol nedeniyle tahrip olmuş. Artık araç yolundayız.

Zirve Hattı Girişi

Araç yolundan çıkarak iptidai bir patika hattına giriyoruz. Bir süre kuzeybatı - batı hattında ilerleyeceğiz. Coğrafya kırıcı ve vahşi. Çok keyifli bir geçiş oldu.

Sıralık Dağı Zirvesi

Gözün gördüğü en yüksek nokta burası. Kısa bir zirve ziyareti yapıldı. Saat yönünde, kuzeyden başlayarak, Yıprak, Beşkarlık, Tokar, Pınarlıkır, Kiraz, , Cebel-i Reis, Dim Vadisi, Akdağ zirveleri seçilebiliyor.

Vadi Tabanı

Artık inişe geçiyoruz. Eğim harika ve sorunsuz bir şekilde alçalıyoruz.

İniş hattı kuru bir dere yatağını takip ediyor. Eğim artıyor ve kaya düşe ilerliyoruz. Botları yenilemek lazım. Zemine tutunmuyor :)

Su Gözesi

Gördüğüm en güzel su kaynaklarından birisi. Büyük bir kaya bloğunun altından çıkıyor ve iki küçük ladin tarafından korunuyor. Çok lezzetli bir suyu var. Bazen, sadece bu pınarlardan su içmek için yürüdüğüm fikrine kapılıyorum.

Toprak Yola Kavuşma Noktası

Dere yatağı bu noktada yola kavuşuyor ve geldiğimiz hattan dönüşe başlıyoruz.