El Turó del Pou d'en Sala ( 100 cims ) des de Collformic

Photo ofEl Turó del Pou d'en Sala ( 100 cims ) des de Collformic Photo ofEl Turó del Pou d'en Sala ( 100 cims ) des de Collformic Photo ofEl Turó del Pou d'en Sala ( 100 cims ) des de Collformic

October 24, 2022
October 2022

near El Brull, Catalunya (España)

Aquesta excursió per assolir el cim del Turó del Pou d'en Sala és una bona oportunitat per conèixer camins i paratges poc transitats de la massís del Montseny; paratges que ens sorprendran per la seva varietat, des de les pelades i rocalloses zones inicials sota el Turó d'en Bessa o el Turó dels Esqueis, fins els preciosos i obacs senders dins d'espessos alzinars en el camí cap al Turó del Pou d'en Sala o les boniques i extenses pinedes en el retorn cap a la Font de la Pomereta. Tampoc cal oblidar les panoràmiques de les que gaudirem; des de les inicials tot pujant la carena dels Roures cap a la banda de mar o les que tindrem des del Pou d'en Sala cap a la banda nord del Montseny o Collsacabra i sobretot la plana de Vic o Viladrau en primer pla, i també especialment en diferents punts de la caminada de les vistes de Sant Segimon i Sant Miquel dels Barretons al seu damunt.

Partim de Collformic i emprenem la pujada més dura de la jornada només sortir, ja que farem el recte de la carena dels Roures per a anar a cercar la cruïlla amb la pista de Sant Segimon més amunt, punt on deixarem la típìca ruta del Matagalls i emprendem una de més solitària en direcció a Sant Segimon.

Seguirem per la pista, encara en forta pujada per una estona, fins que ja en perfil descendent, la deixarem per desviar-nos a l'esquerra per un sender que es dirigeix tot davallant tímidament cap a la carena on en primer lloc trobarem el rocallós Turó dels Esqueis. Ja podrem veure al fons després d'una sèrie de turonets, el nostre objectiu, en una ruta que sembla força assequible, com així resulta ser.

Un cop deixat enrere el Turó dels Esqueis, la baixada per terreny pedregós s'accentua fins a anar a petar a una zona de prats que ja és més planera. Serà aquí on ens desviarem a l'esquerra per prendre un preciós sender que ens acompanyarà força estona en la nostra aproximació cap al cim. Sempre rodejats ara de trams força arbrats i en camí força planer, passarem a tocar del Turó de la Terma d'en Planes, i poc després deixarem el sender que portàvem per desviar-nos lleugerament a la dreta en el que es converteix en un desdibuixat corriol a vegades.

Passem per el Turó de les Queredes, on se'ns obren vistes cap a Sant Segimon i ja davallem per trobar de seguida el Collet dels Arços, en un indret que podríem qualificar com a gairebé màgic que es troba a tocar del Turó de l'Alzina Rodona, coronat per aquest bonic arbre que li dóna nom. Ara el sender, més fàcil de seguir, ens porta planejant fins a una clariana que serà el punt on ens desviarem a la tornada, però nosaltres ara seguim endavant per rodejar el Turó de les Dalles per l'esquerra i fer un darrer curt i fàcil ascens fins el capdamunt del Turó del Pou d'en Sala, que es troba en una clariana a 1.265 metres d'altitud.

El cim està coronat per una bandera i un rocallam que li fa de base i ens ofereix fantàstiques vistes de tota la banda nord, des de l'est fins a l'oest. Emprenem el retorn fins la clariana que us comentava i ara prenem el camí que surt a la dreta, i que ens porta a davallar de seguida fins a trobar una ampla pista que seguirem força estona. Del tram de pista cal destacar-ne les vistes que ens ofereix als boscos que ens rodegen i en alguns punts les panoràmiques cap a la plana. Tot i alguna fàcil pujada, la pista tendeix a davallar, sobretot quan ens aproximem a la preciosa Font de la Pomereta, de la que tristament no en rajava aigua en la meva visita, però que no deixa de ser un raconet idílic del Montseny. El nom se li fa evident, quan veiem l'estesa de pometes que hi ha al terra i en un pomer que es troba a tocar de la font.

Deixem la font tot fent marrada per una forta però curta pujada que ens estalvia un bon tros de pista i que ens porta a trobar el sender que seguirem per arribar a la cruïlla que havíem pres en l'anada per anar cap al cim. Així donçs, ja només ens queda desfer camí fins arribar al punt inicial de la ruta.

Nota: Cal tenir en compte que el temps emprat en la ruta, és per a ritmes que responen a anar trotant en les baixades i caminant ràpid en les rectes i pujades. Així donçs, un diria que un temps corresponent a anar caminant amb calma, seria més aviat de 3 hores a 3 hores 30 minuts.

PictographCar park Altitude 0 ft

Aparcament Collformic

Cruïlla - deixem pista de Sant Segimon

Turó dels Esqueis

PictographIntersection Altitude 0 ft

Cruïlla - prenem sender a la dreta