El Punxó

November 11, 2023
October 2023

near Riutès, Occitanie (France)

Més informació a "Veure més" i a https://reptesmuntanyencs.cat/el-punxo/
Más información en https://reptesmuntanyencs.cat/el-punxo-2/
TEXT EN CATALÀ
Poca cosa podré ressenyar avui. De pujada, del que es tracta és de seguir, en tot moment, els senyals de pintura groga i vermella del GR T71 i altres de grogues del CH59, fins a atènyer el coll de l’Home Mort, a 5,5 km de l’inici pel que diu un cartell indicador que hi ha a tocar del punt d’aparcament proposat, segons el meu GPS van ser 5,9 km.
Una vegada al coll, un pal de direccions indica la direcció a seguir per pujar al cim del Punxó en uns 2,9 km. Nosaltres vam començar seguint els senyals de pintura groga del camí CH59 pintats als capçals dels pals d’una tanca, però al final vam deixar-les per dirigir-nos, ja sense cap mena de senyalització, a la recerca del refugi de Pradilla, que ni és refugi ni és una resta arqueològica, més aviat es tracta d’un aixopluc on potser no es pot protegir ni una persona. Continuem per un ampli prat, solcat de mulleres, i comencem a remuntar el vessant que ens separa de la carena. Una vegada a dalt no resta res més que anar al cim.
Les vistes se suposen molt bones, però no les puc explicar. Nosaltres no vam veure res degut a la boira. Una altra vegada serà. Anàvem ja ben molls i bufava un vent ratxat, així que no ens hi vam estar gaire. Vam recular atenent el GPS, mirant de seguir el més fidelment possible el track que portàvem, o intentant passar per allà on el mapa d’Alpina deia que hi havia un camí, ambdues coses difícils a causa de la boira. Sort que el terreny, poc pendent, herbat i molt obert es deixa fer, encara que de camí no en vam trobar. Suposo que sense boira el descens serà molt més intuïtiu.
Anant una mica a cegues, sense veure més enllà de 50 metres, i sempre pendents del GPS, vam aconseguir arribar a un tancat de vaques, on segons el mapa d’Alpina hi ha un encreuament de pistes o camins. Vam seguir en descens, sense veure la cabana de l’Orri del Corbill, i finalment vam trobar un rastre d’una vella pista. A partir d’aquest punt es van acabar les nostres penúries. Encara ens envoltava una pertinaç boira, però ja el rastre era força clar i més avall va esdevenir pista, així que, sense deixar-la, vam passar pel refugi lliure del Solà del Cavaller i vam acabar al lloc on vam començar a caminar.
TEXTO EN ESPAÑOL
Poco podré reseñar hoy. De subida, de lo que se trata es de seguir, en todo momento, las señales de pintura amarilla y roja del GR T71 y otras amarillas del CH59, hasta alcanzar el collado del Home Mort, a 5,5 km del inicio según dice un cartel indicador que está junto al punto de aparcamiento propuesto, según mi GPS fueron 5,9.
Una vez en el collado un poste de direcciones indica la dirección a seguir para subir a la cima del Punxó en unos 2,9 km. Nosotros empezamos siguiendo las señales de pintura amarilla del camino CH59 pintadas en los cabezales de los palos de una valla, pero al final las dejamos para dirigirnos, ya sin señalización alguna, en busca del refugio de Pradilla, que ni es refugio ni es un resto arqueológico, mejor se trata de un cobijo donde quizás no se pueda proteger ni a una persona. Continuamos por un amplio prado, surcado de humedales y empezamos a remontar la vertiente que nos separa de la cuerda. Una vez arriba no queda más que ir a la cima.
Las vistas se suponen muy buenas, pero no puedo contarlas. Nosotros no vimos nada debido a la niebla. Otra vez será. Íbamos ya muy mojados y soplaba un viento racheado así que no estuvimos mucho tiempo en la cima. Retrocedimos atendiendo al GPS, tratando de seguir lo más fielmente posible el track que llevábamos, o intentando pasar por allí donde el mapa de Alpina decía que había un camino, ambas cosas difíciles a causa de la niebla. Menos mal que el terreno, poco pendiente, de hierba y muy abierto se deja hacer, aunque camino no encontramos. Supongo que sin niebla el descenso será mucho más intuitivo.
Yendo un poco a ciegas, sin ver más allá de 50 metros, y siempre pendiente del GPS, logramos llegar a un cercado de vacas, donde según el mapa de Alpina hay un cruce de pistas o caminos. Seguimos en descenso, sin ver la cabaña del Orri del Corbill, y finalmente encontramos un rastro de una vieja pista. A partir de este punto se terminaron nuestras penurias. Todavía nos rodeaba una pertinaz niebla, pero ya el rastro era bastante claro y más abajo se convirtió en pista así que, sin dejarla, pasamos por el refugio libre del Solà del Cavaller y terminamos en el lugar donde empezamos a andar.