El Pic del Vent pel Farell i la Torre Roja des de Caldes de Montbui

Photo ofEl Pic del Vent pel Farell i la Torre Roja des de Caldes de Montbui Photo ofEl Pic del Vent pel Farell i la Torre Roja des de Caldes de Montbui Photo ofEl Pic del Vent pel Farell i la Torre Roja des de Caldes de Montbui

August 23, 2022
August 2022

near Caldes de Montbui, Catalunya (España)

Ruta que corona el Farell o Pic del Vent, un dels cims que està inclòs a la llista dels 100 cims de la FEEC. A més a més, s'aprofita per visitar el Farell, el poblat íber de la Torre Roja i la Torre Roja, tres dels elements de patrimoni més coneguts de Caldes de Montbui situats fora del seu nucli urbà.

Descripció

Comencem la ruta a la Plaça Taunusstein de Caldes de Montbui (215m). Difícilment hi trobarem aparcament aquí, però al costat hi ha la zona esportiva de les Cremades on trobar aparcament és molt més assequible i ja no és una aventura en sí.

Així, doncs, ens posem en marxa en direcció a la zona esportiva i abans d'enfilar-nos a l'explanada de terra que serveix d'aparcament alternatiu, un camí surt a mestral. No el deixem i va enfilant-se progressivament, ara a ponent ara a mestral, deixant a l'esquerra Can Creus. És un camí relativament pedregós, serà la tònica general avui en tots aquells camins i corriols que toquin fer. A tot això arribem a un pal indicador a tocar la carretera BV-1243 (0.80km; 290m; 0:13h). Travessem la carretera, fem una mica de drecera i la continuem fins a trobar una mena de barana de totxo (1.06km; 307m; 0:17h), on un corriol a la dreta fa de drecera del revolt de la carretera, que la tornem a trobar al Pla del Pascol (1.20km; 328m; 0:19h). Immediatament, però, la tornem a deixar, i seguim de front pel camí de la Vinya del Guerxo, que acaba seguint la carretera però en un nivell més alt, en un entorn plenament boscós, farcit de pins. A l'arribar a un revolt tancat a la dreta, deixem la pista per un corriol que surt per la tangent (1.57km; 368m; 0:26h) i que s'enfila fermament abans d'orientar-se definitivament a tramuntana. Poc després, sempre dins el bosc, arribem a una línia d'electricitat (1.77km; 407m; 0:33h), que durant 900 metres seran el fil conductor de la nostra ruta, amb una bona pujada a un turó (2.41km; 513m; 0:48h) continuada per la corresponent baixada fins pràcticament tocar novament la carretera, on comença a enfilar-se de nou la ruta. Poc després, per un corriol a la dreta, deixem la línia d'electricitat (2.69km; 490m; 0:59h) i seguim, inicialment a tramuntana, per un corriol que va guanyant alçada fins a trobar, novament, la carretera BV-1243 (3.11km; 547m; 1:07h), que la creuarem en aquest punt on hi fa un doble revolt i que, per tant, extremarem les precaucions. El camí continua a tramuntana i ben aviat, a mà esquerra, veiem les ruines d'una barraca de vinya (3.21km; 569m; 1:12h), testimoni silenciós d'un passat que es fa difícil d'imaginar amb tant de bosc com hi ha. El camí va pujant d'una manera prou constant fins arribar a l'extrem del carrer Flor de Farigola (3.99km; 691m; 1:29h).

Ens trobem a l'extrem inferior de la urbanització que ocupa l'antiga pairalia del Farell i on l'ascensió, per fi, se suavitza, fet que el company agraeix enormement (he notat que la pujada no m'ha costat el que la del Balandrau cinc dies abans, completament desentrenat). S'arriba a una cruïlla de carrers (4.57km; 725m; 1:40h), on seguim el que puja suaument de front, i anem pujant fins arribar a l'impressionant heretat del Farell (5.13km; 754m; 1:49h), amb unes vistes, també, impressionants. Davant per davant hi ha un dipòsit, cap al qual ens hem de dirigir i hem de deixar-lo a la dreta de la nostra marxa, on apareix un corriolet que va enfilant-se fins arribar a unes antenes (5.46km; 799m; 1:58h) on ens embadalim amb les panoràmiques. Uns metres més enllà, seguint, ara ja sí, la carena, coronem el Farell o Pic del Vent (5.79km; 812m; 2:11h). La vista aquí és impressionant, i ho seria molt més si no fos pel Cingle de Gallifa, que a tramuntana ens impedeix poder divisar més enllà (a mestral podem veure el Port del Comte, a gregal el Puigmal).

Després de refer-nos amb un petit refrigeri i atipar-nos de panoràmiques, comencem el descens seguint el PR C-9.2 cap a xaloc. Ben aviat passem pel costat de la Creu del Farell (5.86km; 808m; 2:26h), enderrocada al terra. El corriol mor en una pista al costat d'unes altres antenes (6.03km; 772m; 2:30h). Seguim a la dreta i poc abans del Coll de la Bassa Roja (6.55km; 737m; 2:38h) deixem el PR C-9.2 per un corriol a l'esquerra que és força planer, molt solell i sempre a llebeig, l'orientació de la Serra Llisa. Retrobem la pista que hem deixat anteriorment en el Mirador de la Serra Llisa (7.16km; 711m; 2:46h), un punt on el Puig de la Creu destaca per la resta de cims. En aquest punt finalitza el PR C-9.2, que coincideix amb el seu pare, el PR C-9 i també amb el PR C-48. Baixem a migjorn pel pedregós corriol que segueixen ambdós senders fins arribar a l'Alzina de les Tuies (7.77km; 564m; 3:01h), ja novament dins el bosc, on continuem uns pocs metres a la dreta fins arribar al Bosc de Guanta (7.86km; 550m; 3:04h), punt on els dos senders es separen. Seguim el sender de Caldes de Montbui (el PR C-9), en un descens força còmode que després de creuar el Torrent del Pascol arriba a la cruïlla de camins del Collet del Català (10.15km; 398m; 3:50h). Seguim sense deixar el PR C-9, que ara continua baixant inicialment a tramuntana. Després d'una breu pujada, es deixa a l'esquerra una pista que mena al Pascol i poc després ens trobem al Collet de la Torre Roja (11.01km; 375m; 4:02h) on, ara sí, deixem el PR C-9 per anar a visitar, a la dreta i seguint a xaloc, l'interessantíssim poblat íber de la Torre Roja (11.28km; 381m; 4:06h) i, posteriorment, la Torre Roja (11.40km; 379m; 4:11h), des d'on es domina Caldes de Montbui.

El darrer tram de la ruta comença deixant la Torre Roja a la dreta, en un dret descens per un estret i costerut corriol que baixant a xaloc va a buscar, novament, el PR C-9, i que el troba al darrere de l'enrunada ermita romànica de Sant Miquel de l'Arn (11.89km; 276m; 4:24h) i poc després s'arriba a la cruïlla del Roure Gros (12.01km; 263m; 4:27h). Seguim les marques del PR, que ara continua a tramuntana, i abans d'anar a buscar novament el torrent del Pascol per creuar-lo es continua per un corriol a la dreta (12.19km; 246m; 4:30h) que mena a unes escales al peu de les quals hi ha la Font de les Escales (12.29km; 230m; 4:32h), situada en un bonic entorn. Creuem el torrent i recuperem el PR C-9, en un tram anomenat camí de Sentmenat i d'aquí ja tanquem la ruta retornant a la Plaça Taunusstein (13.23km; 215m; 4:46h).

Índex IBP: 68.

PictographCar park Altitude 704 ft

Taunusstein és la ciutat més gran de Rheingau-Taunus-Kreis al Regierungsbezirk de Darmstadt a Hesse, Alemanya. Està agermanada amb Caldes de Montbui.
br/> La plaça és molt petita i és difícil trobar-hi aparcament, no així a la zona esportiva de les Cremades, situada just al costat.

PictographIntersection Altitude 951 ft

Pal indicador. Cal travessar la BV-1243, que es recupera i es segueix poc després.

A l'alçada de la barana de totxo, deixem la carretera BV-1243 per un corriol que fa de drecera i la torna a trobar poc després.

Deixar la carretera BV-1243 per continuar pel camí de la Vinya del Guerxo, que va guanyant alçada respecte la carretera.

Deixar el camí de la Vinya del Guerxo per un corriol que s'enfila a l'esquerra.

Seguir la línia d'electricitat.

Després d'un descens, la línia d'electricitat torna a enfilar-se. Al costat d'un dels pals que subjecten el fils de la línia, un corriol s'enfila dins el bosc a la dreta.

PictographRisk Altitude 1,793 ft

Travessar la carretera BV-1243. Compte, que ens trobem en un punt entre dos revolts molt tancats. Per sort, la carretera té molt poc trànsit.

PictographRuins Altitude 1,867 ft

La barraca és una construcció rural obrada en pedra seca que té diferents usos, com ara servir d'aixopluc, per a desar-hi eines o com a alberg de bestiar, entre altres. Tanmateix, la majoria de les anomenades "barraques de vinya" s'han construït íntegrament de pedra i lligades en sec.

Seguir el carrer de front, que s'enfila lleugerament mentre va girant a la dreta.

PictographMonument Altitude 2,474 ft

El Farell

Moreu-Rey (1962) troba referències de l'any 1067 on s'esmenta el Farell com "In ipso Farello". De 1167 sembla que és datat un privilegi del comte de Barcelona permetent la construcció del mas al cim de la muntanya de Montmajor.

L'heretat del Farell comprenia als anys 1720, 1,020 quarteres, i dues cases. Afrontava a tramuntana amb el turó de Gallifa; a llevant amb Les Elies, a migdia amb Pasqual de Rovinyío (Pascol), i amb Vallgonernera (Torre Nova); a ponent amb Valls de l'Agell, Sallent, i el terme de Sentmenat. Pertanyia en aquesta època a la parròquia de Sant Sebastià i dins del terme de Caldes de Montbui com ja consta al menys a l'any 1407.

A finals del segle XIX la masia encara estava habitada pels seus propietaris, que, a més, tenien uns masovers que cuidaven la finca i conreaven les terres. A partir de la dècada dels anys vint del segle XX, la família Rocamora, la propietària, va abandonar la casa pairal, però la masoveria va continuar habitada per un pastor conegut com el "Refilat", que hi tancava el seu ramat de bens. Algunes temporades de l'any també hi vivia un carboner anomenat "Galí".

L'any 1964, Antoni Rocamora, marquès vidu de Villlamizar, va morir. Llavors la finca va passar a mans d'uns altres propietaris, que van muntar-hi un hotel restaurant.

Actualment és un impressionant conjunt que consta de dues masies de planta rectangular.

El pic del Vent també conegut com el Farell és una muntanya de 815 metres que es troba al municipi de Caldes de Montbui, a la comarca del Vallès Oriental.

Tot i la seva modesta alçada, les vistes que es tenen d'aquest punt cap a pràcticament totes les orientacions és impressionant. A ponent Sant Llorenç del Munt i el Montcau, algunes agulles de Montserrat, a mestral el Port del Comte, a tramuntana els cingles de Gallifa, a gregal el Pirineu oriental, amb el Puigmal com a cim destacat, i més a llevant els cingles de Bertí i el massís del Montseny.

PictographMonument Altitude 2,651 ft

La creu formada per una peça de formigó armat pesant 458 quilos i collada al terra amb una fonamentació de ciment i pedregam recollit a l'indret mateix, envoltada d'alzinar i matolls.

Antigament i fins l'any 1962, dalt del Pic del Vent, a la muntanya del Farell hi havia col·locada una creu feta amb dos pals de fusta. Era petita i molt sensible a les inclemències del temps, donada l'altitud on es trobava. Des del 1962 es troba l'actual, en un projecte que va aconseguir el mecenatge de la Falange Española.

Després d'unes antenes, el PR C-9.2 continua a la dreta per un camí de terra prou ample.

Poc abans del coll de la Bassa Roja, es deixa el PR C-9.2 per seguir per un corriol a l'esquerra.

Punt d'unió dels PR C-9, PR C-9.2 i PR C-48, a l'extrem de la Serra Llisa i amb vistes al Puig de la Creu.

Baixar seguint els PR C-9 i PR C-48 a migjorn per un corriol pedregós que va seguint la costa de la Serra Llisa.

PictographTree Altitude 1,851 ft

Alzina que destaca per la seva gran mesura. Es troba en la confluència del corriol que baixa de la Serra Llisa amb el camí que es dirigeix al bosc de Guanta.

Punt de separació dels PR C-9 i PR C-48.

Seguir el PR C-9, que segueix a l'esquerra.

Seguir el PR C-9.

Deixar el PR C-9. El camí de la dreta puja suaument al poblat íber de la Torre Roja.

Lloc d'habitació amb estructures conservades d'un poblat ibèric.

Durant les campanyes d'excavació realitzades s'han deixat al descobert uns 240 metres quadrats, localitzant diverses habitacions de planta rectangular amb parets de pedra sorrenca, lligades amb fang. En una de les habitacions, la núm. 4, va aparèixer una estructura de llar de foc, de planta quadrada. L'habitació núm. 2, és travessada per una claveguera formada per lloses verticals i coberta també amb lloses.

es podrien diferenciar dos moments amb distintes sub-fases: un d'ibèric i l'altre d'iberoromà. S'ha detectat, datat entre el segle V i el final del segle III aC, un carrer orientat direcció NW - SE i, adossats a ell, tota una sèrie d'àmbits que s'allargarien fins als primers desnivells pronunciats del turó per, d'aquesta forma, sumant els seus murs posteriors, obtenir un mur que protegeix el poblat. La planta d'aquesta primera fase documentada estructuralment mostra el valor del poblat. El fet de documentar gairebé quinze metres de carrer, mostra un nucli allunyat tipològicament de l'establiment rural. El desenvolupament urbanístic i la planificació de traçats públics no fa sinó accentuar el valor d'una societat que poc té a veure amb la imatge de subdesenvolupament que durant molts anys s'ha donat a la cultura ibèrica.

PictographRuins Altitude 1,245 ft

Torre en ruïnes, amb una fonamentació a base de carreus regulars, units entre ells amb morter de calç. S'observa una torre exterior al conjunt de la fortificació, amb un diàmetre d'uns 10,5 m i una alçada conservada d'aproximadament 1,70 m. Els murs tenen un gruix de 1,55 m. La part de la torre orientada cap a la plana de Caldes ha estat construïda a base de pedres disposades formant un opus spicatum. La torre orientada cap a la muntanya, ha estat construïda amb carreus més grans, entre 25 cm d'alçada x 105 cm. d'amplada. A l'interior d'aquesta torre n'hi ha una segona, de planta circular, amb un diàmetre interior de 3,60m., i un gruix de fins a 1,90 m. Les pedres del mur són de 15 x 25 cm., i estan unides amb morter de calç

PictographReligious site Altitude 906 ft

Capella rural romànica de la qual només en queden les restes dels murs de la nau, de 2 metres d'alçada i el basament de l'absis. La planta de la nau és rectangular i oberta per la banda de llevant on és incorporat l'absis. Aquest és de planta semicircular i la unió amb la nau, de major amplada, es fa mitjançant un doble reclau que realitza la transició entre els dos àmbits. L'accés a l'interior de l'ermita es feia per un portal situat al mur de migdia. Pel que fa a l'aparell dels murs conservats, hom pot diferenciar dues etapes constructives. La part inferior és feta amb blocs de pedra desiguals i poc tallats, especialment a la cantonada, on aquests prenen unes dimensions desmesurades. La part superior és feta amb pedres de mida petita que no tenen cap uniformitat. Amb el mateix aparell d'aquesta segona part són construïts els dos cossos adossats, l'un per la banda nord i l'altre per la de ponent, posteriors a l'edifici de l'ermita. Pels vestigis, la part baixa de la nau podria haver estat construïda a principis del segle XI; la part superior i els cossos adossats, són segurament reconstruccions fetes durant els segles XVI i XVII.

PictographIntersection Altitude 863 ft

Seguir el PR C-9, que segueix a l'esquerra (no cap a l'orientació de la foto).

PictographIntersection Altitude 806 ft

Corriol a la dreta

La pista gira a l'esquerra per anar a creuar el torrent. Un corriol surt a la dreta i es dirigeix a unes escales que cal baixar.

PictographFountain Altitude 754 ft

Font d'aigua natural que surt de la part baixa del marge i que raja a través d'un broc fet de canya. El raig és sostingut i l'aigua molt bona. S'accedeix a ella per 68 esglaons fets d'obra i maó. Està envoltada de vegetació arbòria i vegetativa com falgueres, molses i heura. Al voltant de la font s'ha pogut observar presència de comunitat de degotall calcari amb presència de capil·lera. No té pica; només unes pedres del lloc col·locades al voltant, que deixen baixar l'aigua fins a trobar la riera de Codonys que hi passa al peu de la font.