El naixement del riu Ter a la vall de Camprodon

April 25, 2014
November 2005

•   3.7 2 Reviews

near Setcases, Catalunya (España)

[CA] El naixement del riu Ter a la vall de Camprodon

L'excursió s'endinsa per la vall de Carlat, al fons de la vall de Camprodon, per trobar, al costat de les ruïnes del refugi Vell, el primer dels Pirineus del sud construït l'any 1909, el naixement del riu Ter. Enmig d'aquest paisatge d'alta muntanya d'extensos prats alpins, es troba també el bonic nou refugi d'Ulldeter, construït, com l'antic, pel Centre Excursionista de Catalunya (CEC). A l'hivern seran necessàries botes de neu amb paraneus o bé raquetes de neu.

Per passar la nit al refugi d'Ulldeter, és convenient trucar abans i reservar plaça. És també molt recomanable seguir el GR 11 fins al coll de la Marrana, esplèndida talaia que separa la vall de Ribes de la vall de Camprodon presidida pel magnífic pic del Gegant o de Bastiments.

Ruta senyalitzada.

Per arribar al refugi d'Ulldeter des de Ripoll, es pren la C-151 fins a Camprodon, se segueix per la GIV-5264 fins a Setcases i, des d'aquesta població, es continua fins a l'estació d'esquí alpí Vallter 2000. Passat el telecadira que surt al final del pla dels Hospitals (2.000 m, on poc abans hi ha l'Hostatge Pastuira), la carretera encadena 8 revolts. En el darrer, a la cota 2.100 m i 1 km abans d'arribar a les instal·lacions de Vallter 2000, just abans d'un replà sota de la carretera que s'ha condicionat per a l'aterratge d'helicòpters (l'heliport), hi ha un aparcament on es deixa el cotxe. També es pot estacionar més avall, a l'aparcament de l'esmentat telecadira (cota 2.000 m), o una mica més amunt, en el segon revolt (cota 2.015 m), perquè el GR 11 de Setcases va pujant pel marge esquerre del riu Ter tocant tots els revolts parells. Caldrà afegir uns 15 min més de pujada.

0,00 km (2.090 m). Aparcament situat al costat del revolt de la carretera GIV-5264 (pal indicador). Es pren cap a ponent (SO) el camí que surt a l'esquerra del revolt, senyalitzat com a GR 11, remuntant l'embrionari riu Ter, aquí encara un rierol.

0,69 km (2.220 m), 0 h 20 min. Refugi d'Ulldeter, pertanyent al Centre Excursionista de Catalunya. Se surt del refugi pujant pel GR 11 cap a l'oest. Als 200 m (cota 2.260 m), es coincideix amb una pista d'esquí alpí, que cal seguir 300 m més fins a la cota 2.300 m. Es deixa la pista i es planeja 100 m cap al barranc girant una mica cap al NO i es remunta fortament el Ter. Quan el pendent se suavitza, es veuen a la dreta (E) unes runes (cal desviar-se 150 m per visitar-les).

1,49 km (2.378 m), 0 h 40 min. Restes del refugi inicial d'Ulldeter, destruït durant la guerra de 1936-1939. De les runes, cal anar fins a les fonts del Ter (2.390 m), uns 250 m més amunt en direcció NO, en el riuet que s'acaba de deixar. Estan just a la vora de la pista d'esquí alpí per la qual s'ha pujat anteriorment.

1,69 km (2.387 m), 0 h 50 min. Fonts del Ter. Es planeja cap al SO com si es volgués anar a l'espigat Gra de Fajol que hi ha davant seguint el camí vell que duu al coll de la Marrana. Als 300 m, es gira en direcció S planejant i, després, baixant suaument cap al torrent que ens separa del Gra de Fajol. Es continua cap a llevant fins a les altres fonts del Ter (km 2,21, 2.370 m), una mica més baixes i menys cabaloses. Si s'arriba al torrent i no porta aigua, caldrà descendir uns metres fins a trobar-les. Si és a l'inrevés, que en porta, s'haurà de pujar. A la primavera, pot haver-hi aigua més amunt de la font estricta. Es prossegueix per la pista i, als 200 m, apareix un cartell que informa que aquest és l'indret on neix el Ter (km 2,53, 2.316 m). Des d'aquest punt, es desfà el camí.

3,56 km (2.090 m), 1 h 45 min. Aparcament situat al costat del revolt de la carretera GIV-5264, punt de partida i final de l'itinerari.

[ES] El nacimiento del río Ter en el valle de Camprodon

La excursión se adentra por el valle de Carlat, en el fondo del valle de Camprodon, para encontrar junto a las ruinas del Refugi Vell, el primero de los Pirineos del sur, el nacimiento del río Ter. En medio de este paisaje de alta montaña de extensos prados alpinos se halla, asimismo, el bello y nuevo refugio de Ulldeter, construído, como el antiguo, por el Centre Excursionista de Catalunya.

Para pasar la noche en el refugio de Ulldeter conviene llamar antes y reservar plaza. También es muy recomendable seguir el GR 11 hasta el collado de la Marrana (2.530 m), espléndida atalaya que separa el valle de Ribes del de Camprodon presidida por el magnífico pico del Gegant o de Bastiments.

Ruta señalizada.

Para llegar al refugio de Ulldeter desde Ripoll, se toma la C-151 hasta Camprodon, se sigue por la GIV-5264 hasta Setcases y, desde esta población, se continúa hasta la estación de esquí alpino Vallter 2000. Pasado el telesilla que sale al final del llano de Els Hospitals (2.000 m, donde poco antes se encuentra L'Hostatge Pastuira), la carretera encadena 8 curvas. En la última, en la cota 2.100 m y 1 km antes de llegar a las instalaciones de Vallter 2000, justo antes de un rellano debajo de la carretera que se ha acondicionado para el aterrizaje de helicópteros (el helipuerto), hay un aparcamiento donde se deja el coche. También se puede estacionar más abajo, en el aparcamiento del mencionado telesilla (cota 2.000 m), o un poco más arriba, en la segunda curva (cota 2.015 m), porque el GR 11 de Setcases va subiendo por el margen izquierdo del río Ter tocando todas las curvas pares. Habrá que añadir otros 15 minutos de subida.

0,00 km (2.090 m). Aparcamiento situado junto a la curva de la carretera GIV-5264 (poste indicador). Se toma hacia poniente (SO) el camino que sale a la izquierda de la curva, señalizado como GR 11, remontando el embrionario río Ter, aquí todavía un arroyo.

0,69 km (2.220 m), 0 h 20 min. Refugio de Ulldeter, perteneciente al Centre Excursionista de Catalunya. Se sale del refugio subiendo por el GR 11 hacia el oeste. A los 200 m (cota 2.260 m), se coincide con una pista de esquí alpino, por donde se debe seguir 300 m más hasta la cota 2.300 m. Se deja la pista y se llanea durante 100 m hacia el barranco girando un poco hacia el NO y subiendo fuertemente junto al Ter. Cuando la pendiente se suaviza, se ven a la derecha (E) unas ruinas (hay que desviarse 150 m para visitarlas).

1,49 km (2.378 m), 0 h 40 min. Restos del refugio inicial de Ulldeter, destruido durante la guerra de 1936-1939. De las ruinas, hay que ir hasta las fuentes del Ter (2.390 m), unos 250 m más arriba en dirección NO, en el riachuelo que se acaba de dejar. Están justo en el borde de la pista de esquí alpino por la que se ha subido anteriormente.

1,69 km (2.387 m), 0 h 50 min. Fuentes del Ter. Se llanea hacia el SO como si se quisiera ir al espigado Gra de Fajol que hay delante siguiendo el camino viejo que lleva al collado de la Marrana. A los 300 m, se gira en dirección S llaneando y luego bajando suavemente hacia el torrente que nos separa del Gra de Fajol. Se continúa hacia levante hasta las otras fuentes del Ter (km 2,21, 2.370 m), algo más bajas y menos caudalosas. Si se llega al torrente y no lleva agua, habrá que descender unos metros hasta encontrarlas. Si es al revés, que lleva, se deberá subir. En primavera, puede haber agua más arriba de la fuente estricta. Se prosigue por la pista y, a los 200 m, aparece un cartel que informa de que este es el lugar donde nace el Ter (km 2,53, 2.316 m). Desde este punto, se desanda el camino.

3,56 km (2.090 m), 1 h 45 min. Aparcamiento situado junto a la curva de la carretera GIV-5264, punto de partida y final del itinerario.

[EN] The source or the river Ter in Camprodon valley

The excursion takes us into Carlat valley, at the end of Camprodon valley, and the ruins of the old shelter - the first to be built in Southern Pyrenees, where the river Ter rises. Amidst this high mountain landscape with broad Alpine meadows we also fine the pretty, new Ulldeter refuge, built just like the former one by the Centre Excursionista de Catalunya.
Marked trail.

anne255 Aug 10, 2016

És curiós. :)

• Anna Rius 4 Aug 21, 2022

En un punto de la ruta donde marcaba la aplicación no existia camino a seguir.....a partir del refugio marcaba que no había más subida y seguia subiendo...y fácil fácil no era la verdad.