El Cògul i la Presó de Busa des de les cases de Posada

Photo ofEl Cògul i la Presó de Busa des de les cases de Posada Photo ofEl Cògul i la Presó de Busa des de les cases de Posada Photo ofEl Cògul i la Presó de Busa des de les cases de Posada

November 29, 2021
November 2021

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

Ruta a través de la serra de Busa, pujant al seu cim més alt (el Cògul) i el més emblemàtic (la Presó de Busa) sortint de les cases de Posada. Alerta si es segueix el track, hi ha un parell de trams camp a través.

La ruta comença davant de les cases de Posada, on hi ha un petit pàrquing al costat de la carretera (on hi caben uns 5 vehicles). Obrim un tancat elèctric i comencem a pujar per un camí ben fresat, amb marques grogues esborrades dels troncs dels arbres. El camí ens acaba portant a les ruïnes de les antigues casa de Capdevila de Llobeta. Passem per la part frontal de les cases i agafem una pista en sentit descendent. Evitem unes vaques, que ens fan fer un primer cap a través (curt i planificat). El problema és que aquestes vaques fan que perdem la traça bona, de manera que més endavant haguem de fer un altre camp a través més llarg per tornar a unir-nos al camí original.

Un cop ens reincorporem al camí seguim un camí més estret, apropant-nos a la cinglera, passant pel costat de la Bauma de l'Areny. Seguim pujant, seguint un dels pocs camins de la cara sud-oest de la serra que ens permeten pujar dalt a la cinglera. Un cop dalt, la pista s'eixampla i travessa un prat i un bosc menys espès, on començarem a seguir les fites fins arribar al Mirador de Capolat, on tenim una vista privilegiada de les cares sud de serres del Verd i Guixers en primer terme i en segon terme del Cadí i Ensija, ben nevades, tenint en compte sobretot l'època de l'any.

Resseguim la part alta del vessant nord de la cinglera, a través de camins marcats amb fites, ascendint primer al Serrat de la Llebre i, una mica més endavant, al Cògul, punt culminant de la serra, on ens estem poca estona degut al vent. Desfem el camí fins el mirador i seguim cap a l'oest, fins arribar a la Presó de Busa, un petit cingle envoltat de parets verticals, al qual s'accedeix mitjançant un pont metàl·lic.

Tornem cap al Mirador de Capolat i comencem a baixar, per un camí que surt al costat de la taula d'orientació. El camí és estret i poc transitat i ressegueix la cinglera. La idea inicial era baixar pel cantó més proper de la cinglera, però les restes d'una esllavissada a la zona de la Presó de Busa , amb grans blocs de roca tapant el camí, va fer que haguéssim de baixar camp a través pel torrent , fins unir-nos a una pista forestal que ens torna a les ruïnes de Capdevila de Llobeta, on dinem dins l'església i desfem el camí fins el cotxe.

Ruta molt maca i poc transitada, sobretot les parts inicials i finals, sota la cinglera. Tot i això, no recomanaria seguir-la al peu de la lletra, ja que hi ha un parell de camps a través.

Alerta amb l'aigua (no hi ha fonts) i en cas de vent a la zona alta de la cinglera es nota molt.

Pàrquing

Petit pàrquing al costat de la carretera

PictographRuins Altitude 3,322 ft

Ruïnes de Llobeta

Ruïnes de les antigues masies de Llobeta. L'edificació que es troba en més bon estat és l'antiga ermita de Sant Iscle i Santa Victòria

PictographRisk Altitude 3,482 ft

Primer camp a través

Curt camp a través, per anar a buscar el camí correcte. Acabem travessant una zona amb esbarzers

PictographFlora Altitude 4,243 ft

Prat

Ja dalt la serra de Busa s'obre el bosc i hi ha un prat herbós

Mirador de Capolat

Mirador cap al nord, on veiem la cara sud de la serra del Cadí. Hi ha una petita taula d'orientació, sobretot artística. D'aquí surt el trencall per baixar

El serrat de la Llebre

Cim secundari de la cinglera nord de la serra de Busa

El Cògul

Cim més alt de la ruta i de la serra de Busa, que forma part de la llista dels 100 cims de la FEEC

Presó de Busa

Petit cingle, envoltat per parets verticals, connectat a la resta de la serralada per un petit pont metàl·lic. Durant la Guerra del Francès, molts soldats francesos, fets presoners, van morir aquí, ja fos de gana o per suïcidi, saltant al buit.

PictographRisk Altitude 3,943 ft

Segon camp a través

Segon punt on anem camp a través, baixant a través d'un torrent sense arbres. Iniciem el descens perpendiculars al pont de la presó de Busa, ja que hi ha un despreniment de pedres que ens impedeix seguir el camí original