El Capolatell, Mirador del Capolat i El Cogul des de Pla de Busa

Photo ofEl Capolatell, Mirador del Capolat i El Cogul des de Pla de Busa Photo ofEl Capolatell, Mirador del Capolat i El Cogul des de Pla de Busa Photo ofEl Capolatell, Mirador del Capolat i El Cogul des de Pla de Busa

April 7, 2024
April 2024

near Sant Llorenç de Morunys, Catalunya (España)

L'aproximació al pla de Busa on comença ruta terrible per pista i carretera asfaltada.Varies opcions però la millor agafar trencall Busa entre Solsona i Bergà.

Avui un 100 cims.

Ruta matinal circular de diumenge. Solitaria.

La serra de Busa és una de les serres del Prepirineu situada al sud de la serra dels Bastets, a la comarca del Solsonès. Sembla inaccessible a causa de les agrestes parets de formes montserratines que la formen. El punt més elevat és el cim del Cogul (1.526 m), al Serrat de les Graelles.

Aquests materials van ser dipositats pels curts i violents rius pirinencs durant l'Oligocè (fa uns 25 milions d'anys), a l'antiga línia de costa del llac de la depressió de l'Ebre. Formen part de la banda contínua de materials grollers que s'estén al Prepirineu des del coll de Comiols (Serra del Montsec) fins a la Quar (Berguedà).

Els materials més tous han facilitat l'erosió a la vall de Lord, al sud de Busa i han deixat totalment aïllat l'altiplà, que està enlairat a una altitud d'uns 1.300 metres, i entre 500 a 700 m per damunt de les fondalades immediates.

La serra de Busa forma un ampli altiplà, anomenat el pla de Busa, tallat per tots costats per altes cingleres, s'estén des de la Valldora, a llevant, fins a la vall del Cardener, a ponent. Aquest pla és una illa natural sobre els penyals de la serra de Busa, on destaca la presència de la casa Rial, única masia encara habitada de forma permanent (a mitjans del segle xviii la parròquia tenia 63 habitants) i l'església parroquial de Sant Cristòfol (amb llinda del 1758).

Pujant pel vessant sud, trobem el magnífic mirador que formen l'església i el castell de Besora.

Història: El caràcter aïllat i inexpugnable d'aquest indret justifica la seva utilització com a camp d'instrucció militar durant la Guerra del Francès.

El tinent coronel solsoní Francesc Xavier de Cabanes i d'Escofet proposà al capità general de Catalunya Luis de Lacy y Gautier la utilització de Busa com a campament i segura rereguarda. Es van fortificar els punts més febles i es construïren un miler de casetes de fusta per a l'allotjament dels resistents. De fet, una de les quatre masies que encara resten en peu al pla de Busa, porta el nom de ca l'Artiller. Busa va ser, després de Cadis, el primer indret de l'estat espanyol a proclamar la Constitució de 1812, en un acte al qual assistiren uns 8.000 soldats.

A l'extrem nord-occidental del pla destaca el Capolatell, més conegut com "la presó", amb motiu del seu ús per aïllar presoners durant aquesta guerra. La tradició afirma que n'hi havia que, desesperats, es llançaven al buit cridant «Mourir à Busa et resurgir à Paris» (Morir a Busa i ressorgir a París).

Estatgé montà.

Molt bones vistes i ben acompanyada.

Sortim del pla de Busa i passem pel mas casa rial i anem seguint marques vermelles i arribem a la presó de Busa o o el capolatell.Després tornem pel mateix camí i a la intercecció anem cap a dalt on hi ha un plafó amb les muntanyes que tenim davant.Exactament al mirador de la Vall de Lord.Després seguim el.camí de punts blau i fites fins al cim del Cogul . A partir d'aquí seguim fites i després marietes vermelles pintades a la pedra de la fita passant per la collada casa vila i serrat de la llebre tot per la carena.Molt bònic i solitari.D'aquí baixem per un camí desdibuixat amb molts de codols , conglomerats i pedra solta . Ser molt concient i mirar on trepitgem per no caure.Baixem del tot i arribem a l'esglèsia i cementeri de Busa i després passem per darrera i arribem a una pista que ens porta al cotxe.
Les marietes vermelles les deixem quan baixem.He buscat i també hi han altres rutes de marietes verdes i d'altres colors.

Ruta circular des de Pla de Busa passant per:
- la masia del capolatell- masia casa rial.habitada.
- El Capolatell (3.1 km)
- Avenc del capolat
- Pont el Capolatell (3.3 km)
- Mirador del Capolat (4.0 km)
- Pressó de Busa o de Capolat
- Mirador de la Vall de Lord
- La Llebre (4.5 km)
- El Cogul (5.1 km)
- Collada Casa Vila (5.6 km)
- Serrat de la Llebre (6.0 km)
- Església de Sant Cristòfol de Busa (6.9 km)
- Bassa amb encanyissada
- Pista fins al pla de Busa on tenim.cotxe aparcat.

He vist l'orquidea avellera, carlina, timo, orella d'os, corona de rei, herba d'oliva, pi roig, alzina carrasca, roures, boixos,etc.

Nomès arribar hem sentit un picot negre.

També hem vist i sentit voltors, pinçans, corbs, gaig, mallarengues, etc.

PictographInformation point Altitude 4,498 ft

Arbre

PictographFlora Altitude 4,449 ft

Anemona hepàtica

Anemona de dos colors lila i blanca

PictographTree Altitude 4,427 ft

Entre boixos i alzines bosc

Camí

Beta de marbre

Photo ofCatllaràs i sant llorenç de Morunys Photo ofCatllaràs i sant llorenç de Morunys Photo ofCatllaràs i sant llorenç de Morunys

Catllaràs i sant llorenç de Morunys

Pantà llosa Cavall a sota . Mirador

PictographBridge Altitude 4,266 ft

Pont el Capolatell

Presó de Busa

PictographInformation point Altitude 4,255 ft

Pont porta a la presó de busa

Capolatell

Photo ofMirador de la presó de busa o capolat Photo ofMirador de la presó de busa o capolat Photo ofMirador de la presó de busa o capolat

Mirador de la presó de busa o capolat

Pantà llosa cavall

Foto neoclàssica

1759 llinda

Lloc religiós

Sant cristofol de Busa( Naves)

Cementeri i ermita

Bolet de greix

• Photo of SòniaMas
    SòniaMas Apr 7, 2024

He portat la meva parella a la presó de Busa.Ell no hihavia estat.
    Una zona molt bònica.

• Photo of josepuigcerda
    josepuigcerda Apr 7, 2024

Llàstima que costa molt arribar-hi perquè és un lloc molt bònic.