El Benicadell pel Regall des de la Casa dels Guardes

Photo ofEl Benicadell pel Regall des de la Casa dels Guardes Photo ofEl Benicadell pel Regall des de la Casa dels Guardes Photo ofEl Benicadell pel Regall des de la Casa dels Guardes

January 24, 2024
January 2024

near Beniatjar, Valencia (España)

SINOPSI:
En esta ruta pujarem al Benicadell per la seua part de l'Est, la pujada pel Regall, la més espectacular. Hem arribat des de Beniatjar a la casa dels Planisses o dels Guardes, on hem aparcat els cotxes i ens dirigim per la pista de davant cap a la muntanya. Prendrem una senda per la qual baixarem en direcció a Beniarrés, arribant fins al Corral de Rosa. En esta zona trobarem la sendera que ens portarà a la Canal de pujada coneguda com "El Regall". Una pujada forta i prolongada que ens portarà un parell de quilòmetres de pujada amb un angle d'inclinació mínim de 30°, però que en determinats moments serà bastant major.
Passarem dos serrals i al tercer trobarem la figuera i el pou protegit, bona zona de descans des de la qual tenim vistes al vessant nord. Des d'allí al cim només ens quedarà un curt tram, bastant aeri i amb la pedra bastant esvarosa, per la qual cosa haurem d'extremar la precaució.
Des del cim gaudirem d'àmplies vistes a la Vall d'Albaida, al Comtat de Cocentaina i al mar Mediterràneo. Des del Montgó i l'Aitana fins al Caroig i hui també hem vist el típic nuvolet de Cofrents.
La baixada la farem per la cara nord seguint el PR-CV 184, fins a arribar al nostre punt d'inici.

LA RUTA:

La Casa dels Guardes o de les Planisses es troba en una gran plaça on podem aparcar fàcilment. Començarem a caminar per la senda cara a la muntanya. A mi particularment em fascina la imatge típica de la cara nord del Benicadell, enormes farallons rocosos la imatge dels quals presideix el centre-sud de la comarca de la Vall d'Albaida. Ens aproximarem a ells fins a prendre un camí asfaltat que puja a l'esquerra. Al primer alteró trobarem un desviament a mà dreta indicat com el Camí de les Marjaletes. Però prendrem el segon, una senda que prompte es defineix en baixada. La baixada és llarga i prolongada en direcció sud, possiblement un antic camí a Beniarrés. Més endavant arribarem al Corral de Rosa. Durant el trajecte no ens cansem d'admirar a la nostra dreta el fascinant espectacle que ens brinda la Canal. El camí encaixat entre les cresteries del Benicadell que més tard recorrerem per a aconseguir el cim.
Enfront de nosaltres s'obri la veïna vall del Serpis, veiem el poble de Beniarrés, l'embassament del riu Serpis entre Beniarrés i Planes, i a continuació la serra d'Almudaina i a la seua esquerra sobreïx la cresta de la Foradada de la Vall de Gallinera, succeïda en ordre escalonat per Alfaro, Serrella i Aitana, màxima cota de la muntanya alacantina.
Passat el Corral de Rosa trobem una indicació a la dreta que ens condueïx al Regall per la Solana del Benicadell. La senda avança al costat de camps d'oliveres i seguint les fletxes pintades de roig arribarem al fons del barranc que creuarem d'un costat a un altre un parell d'ocasions, fins a arribar al punt en el qual haurem de començar la grimpada per l'esquerra. El camí de pujada transcorre entre enormes marges de pedra. Testimonis de la gran laboriositat de la gent del camp per a construir els seus bancals com els denominem ací, o "gabias" com solen denominar-los a Extremadura, segons m'apunta el meu amic Germán.
Passem un primer turó testimoni o "frare" que deixem a la nostra dreta. El camí es transforma en un riu de pedres que hem de vorejar. Caminar sobre les pedres es fa més fatigós i difícil que avançar per les vores de la part dreta en la qual trepitjarem terra i pedres al mateix temps. A mesura que pugem la vegetació es transforma. Desapareixen els pins per a donar pas a les carrasques. Passem per un parell de serrals, perfectes balcons per a admirar les vistes del Comtat i de l'Alcoià. Des de la Safor a la Mariola, passant per tota la vall del Serpis. Seguint la pujada arribarem al tercer serral en el qual trobarem la figuera i un pou protegit. I la indicació del PR-CV184, a només 125 metres del cim del Benicadell. Només cinc minuts i aconseguirem el cim. Hem d'extremar la precaució pel risc que comporta avançar per trams aeris entre penyes esvaroses. Algunes pintades sobre les penyes delaten l'escassa consideració que tenen alguns pel nostre entorn, que hem de respectar.
Des d'ací podem admirar en tota la seua extensió el Vall d'Albaida, des d'Ontinyent fins a Pinet. Els vint-i-nou pobles que la componen i l'embassament de Bellús en el centre.
A partir d'ací tot serà baixar. Ho farem pel vessant nord, seguint el PR-CV 184 que en sorprenent trajectòria ens conduirà en pocs metres d'avanç, fins al mateix peu de la muntanya. Arribats a la pista, a la dreta pel PR-CV 213 en només 990 m arribarem a la Casa de les Planisses, principi i final de la ruta de hui, una de les quals podem qualificar com a bonica i atrevida.
=======================================================================
SINOPSIS:
En esta ruta vamos a subir al Benicadell por su parte del Este, la subida por el Regall, la más espectacular. Hemos llegado desde Beniatjar a la casa de les Planisses o dels Guardes, donde hemos aparcado los coches y nos dirigimos por la pista de enfrente hacia la montaña. Tomaremos una senda por la que bajaremos en dirección a Beniarrés, llegando hasta el Corral de Rosa. En esta zona encontraremos el sendero que nos llevará a la Canal de subida conocida como "El Regall". Una subida fuerte y prolongada que nos llevará un par de kilómetros de subida con un ángulo de inclinación mínimo de 30º, pero que en determinados momentos será bastante mayor.
Pasaremos dos collados y al tercero encontraremos la higuera y el pozo protegido, buena zona de descanso desde la que tenemos vistas a la ladera norte. Desde allí a la cima solo nos quedará un corto tramo, bastante aéreo y con la piedra bastante resbaladiza, por lo que deberemos extremar la precaución.
Desde la cima disfrutaremos de amplias vistas a la Vall de Albaida, al Comtat de Cocentaina y al mar Mediterràneo. Desde el Montgó y la Aitana hasta el Caroig y hoy también hemos visto la típica nubecilla de Cofrentes.
La bajada la haremos por la cara norte siguiendo el PR-CV 184, hasta llegar a nuestro punto de inicio.

LA RUTA:

La Casa dels Guardes o de les Planisses se encuentra en una gran plaza donde podemos aparcar fácilmente. Empezaremos a andar por la senda cara a la montaña. A mí particularmente me fascina la imagen típica de la cara norte del Benicadell, enormes farallones rocosos cuya imagen preside el centro-sur de la comarca de la Vall d'Albaida. Nos aproximaremos a ellos hasta tomar un camino asfaltado que sube a la izquierda. Al primer repecho encontraremos un desvío a mano derecha indicado como el Camino de les Marjaletes. Pero tomaremos el segundo, una senda que pronto se define en bajada. La bajada es larga y prolongada en dirección sur, posiblemente un antiguo camino a Beniarrés. Más adelante llegaremos al Corral de Rosa. Durante el trayecto no nos cansamos de admirar a nuestra derecha el fascinante espectáculo que nos brinda la Canal. El camino encajado entre las cresterías del Benicadell que más tarde recorreremos para alcanzar la cima.
Frente a nosotros se abre el vecino valle del Serpis, vemos el pueblo de Beniarrés, el embalse del río Serpis entre Beniarrés y Planes, y a continuación la sierra de Almudaina y a su izquierda sobresale la cresta de la Foradada de la Vall de Gallinera, sucedida en orden escalonado por Alfaro, Serrella y Aitana, máxima cota de la montaña alicantina.
Pasado el Corral de Rosa encontramos una indicación a la derecha que nos conduce Al Regall por la Solana del Benicadell. La senda avanza junto a campos de olivos y siguiendo las flechas pintadas de rojo llegaremos al fondo del barranco que cruzaremos de un lado a otro un par de ocasiones, hasta llegar al punto en el que tendremos que comenzar la trepada por la izquierda. El camino de subida transcurre entre enormes márgenes de piedra. Testigos de la gran laboriosidad de la gente del campo para construir sus bancales como los denominamos aquí, o sus "gabias" como suelen denominarlos en Extremadura, según me apunta mi amigo Germán.
Pasamos un primer cerro testigo o "frare" que dejamos a nuestra derecha. El camino se transforma en un río de piedras que tenemos que bordear. Caminar sobre las piedras se hace más fatigoso y difícil que avanzar por los bordes de la parte derecha en la que pisaremos tierra y piedras al mismo tiempo. A medida que subimos la vegetación se transforma. Desaparecen los pinos para dar paso a las carrascas. Pasamos por un par de repechos, perfectos balcones para admirar las vistas del Comtat i de l'Alcoià. Desde la Safor a la Mariola, pasando por todo el valle del Serpis. Siguiendo la subida llegaremos al tercer repecho en el que encontraremos la higuera y un pozo protegido. Y la indicación del PR-CV184, a solo 125 metros de la cima del Benicadell. Solo cinco minutos y alcanzaremos la cima. Debemos extremar la precaución por el riesgo que entraña avanzar por tramos aéreos entre peñas resbaladizas. Algunas pintadas sobre las peñas delatan la escasa consideración que tienen algunos por nuestro entorno, que debemos respetar.
Desde aquí podemos admirar en toda su extensión el Vall d'Albaida, desde Ontinyent hasta Pinet. Los veintinueve pueblos que la componen y el embalse de Bellús en el centro.
A partir de aquí todo será bajar. Lo haremos por la ladera norte, siguiendo el PR-CV 184 que en sorprendente trayectoria nos conducirá en pocos metros de avance, hasta el mismo pie de la montaña. Llegados a la pista, a la derecha por el PR-CV 213 en solo 990 m llegaremos a la Casa de les Planisses, principio y final de la ruta de hoy, una de las que podemos calificar como bonita y atrevida.
=======================================================================

Esquerra i amunt per l'asfaltat

PictographMountain pass Altitude 2,614 ft

A la dreta i cap abaix. A buscar el Corral de Rosa??Baixar 150 m i després pujarem