Een stukje Limburg in de vallei van de Vesder

Photo ofEen stukje Limburg in de vallei van de Vesder Photo ofEen stukje Limburg in de vallei van de Vesder Photo ofEen stukje Limburg in de vallei van de Vesder

March 12, 2023
March 2023

near Bilstain, Wallonia (Belgique)

Wist je dat ze in de provincie Luik ook een streepje Limburg hebben? Dan heb ik het niet over Voeren, maar wel over het vestingstadje Limbourg dat vroeger toebehoorde tot de hertogen van Limburg. Het plaatsje Bilstain behoort tot deze fusiegemeente en doet dienst als start- en aankomstplaats van deze wandeling die me door het zuidelijk gedeelte van het Land van Herve leidt.

Dit is een wandeling die afkomstig is van Wandeligds Zuid-Limburg en hier hebben ze verscheidene wandelingen uit het Land van Herve. Mijn oog viel op dit parcours aangezien het een mooie mix van wat cultuur met een rondje door Limbourg biedt, terwijl ook de sportieve wandelaar zijn gading vindt in het geaccidenteerde traject over weides, bospaden en helaas ook wel een heel deel asfaltwegen. De kerk van Bilstain is uitgerust met een parking van een tiental plaatsen waar je je voertuig kan achterlaten. Je zal niet lang last hebben van scheidingsangst want het begin pakt meteen uit met naar mijn bescheiden mening het beste gedeelte van de route. Na eerst wat asfalt vreten, is het tijd voor het gekende recept van passages door weides met de draaihekjes. Door een aarden spoor is het vrij eenvoudig om op het juiste pad te blijven en de witte hekjes zijn gemakkelijk te herkennen.

Wat later is het tijd voor een mooie holle weg die naar beneden gaat en de geel-rode markering verraadt dat dit pad ook onderdeel is van een streek-GR. Het eerste half uur is dus erg geslaagd, maar daarna wordt het wat minder. Er volgt namelijk een lange strook asfaltwegen en half-verharde wegen die in een lange passage langzaam dalen. In dit gehucht is enkel plaatselijk verkeer toegestaan en daarom is het hier ook erg rustig. Ideaal dus om even rust te zoeken, minder ideaal als je natuurliefhebber bent. Op dit gedeelte van de route valt er weinig te beleven of het zou de aanblik moeten zijn van een watertoren.

Na ruim zes kilometer steek ik de Vesder over via een brug en dan volgt er de grootste stijging van de dag. Over een aardenweg annex tractorpad gaat het zo'n honderd meter omhoog, maar het hellingspercentage overschrijdt zelden de tien procent. Er zit wel één stevigere klim bij, maar die had ik kunnen vermijden door het pad links verder te volgen aangezien beide sporen op hetzelfde punt uitkomen. Op dit gedeelte van de wandeling wandel ik eerst op een half-verharde weg en daarna opnieuw door verscheidene weides om richting Limbourg te trekken. Via een fraai doorsteekpaadje beland ik na 9,4 kilometer in het centrum van dit stadje dat door het Waals gewest is erkend als uitzonderlijk cultureel erfgoed. De hongerige of dorstige wandelaar kan hier iets eten of drinken, de culturele wandelaar kan de kerk bezoeken, maar die was bij mijn bezoek gesloten omwille van veiligheidsredenen. Dit is een klein, maar wel mooi plaatsje dat je aandacht verdient.

Bij het verlaten van Limbourg tref ik het meest modderige en natte pad van de wandeling aan en dat wil toch al wat zeggen. De weides en veldpaden waren tot dusver al vrij modderig, maar na ruim tien kilometer wordt dit moeiteloos overtroffen door een pad dat de allure heeft van een kleine beek. Koeien lopen hier ook vrij rond en natuurlijk staat er eentje pal op mijn pad. Ik haal mijn beste Frans boven en vraag vriendelijk aan mevrouw de koe of ze even opzij wil gaan. Alzo geschiedde en op dergelijke momenten ben ik blij dat ik Frans ken om zo met koeien te communiceren.

Via een weide gaat het opnieuw naar beneden en ik krab toch eens deftig achter mijn oren wanneer ik een gigantisch hek zie staan dat een autoweg totaal verspert. Lijkt me niet zo legaal, maar ik heb er zelf geen last van aangezien ik met behulp van een draaihekje hier wel door kan. De weg hier loopt parallel naast het treinspoor en wat verder zie ik een gigantisch gebouw dat totaal gestript is. Amateurs van urbex kunnen hier hun hartje ophalen, maar voor hoe lang weet ik niet. Wat verder kondigt een groot bord aan dat er appartementen en bureaus te koop staan. Nader onderzoekswerk leert me dat dit het voormalige preventorium van Dolhain is waar tot 1979 kinderen werden opgenomen die last hadden van tuberculose.

De laatste drie kilometer van deze wandeling tillen het niveau terug omhoog en dat mag je letterlijk nemen. In een modderig bospad mag ik opnieuw stijgen en enkele honderden meters later vertoef ik op een bergpaadje waar ik een fraai uitzicht heb op de Vesder die tientallen meters lager in de vallei ligt en parallel met dit pad loopt. Na 13,7 km moet ik wel even opletten. Ik wandel namelijk eerst naar boven, maar dit is niet het juiste pad. Omdat de bodem bedekt is door de vele bladeren zie ik in eerste instantie niet het pad dat ik moet nemen en me opnieuw naar een weide leidt. Bij deze gigantische weide heb ik moeite om me te oriënteren aangezien ik geen pad kan herkennen en het heuvelachtige landschap laat ook geen draaihekjes zien. Na wat verkenningswerk zie ik echter een opening waar ik door kan en vlak erna een poortje dat ik moet nemen.

Deze weidepassage klimt langzaam, maar vergt toch wat energie aangezien het zestig meter stijgt. Wanneer ik een eenzaam huis zie, gebruik ik dit als oriënteringspunt aangezien ik dit huis rechts van mij laat. Op de paaltjes van de omheining zijn de rood-witte markeringen geschilderd van een GR-route en dan weet ik helemaal zeker dat ik juist ben. Dit lappendeken van weides is vrij heuvelachtig en daarom moeilijk om te navigeren. Gelukkig is de oriëntatie bij alle andere weides wel relatief gemakkelijk. Door een veel te kleine opening peuter ik me met rugzak en lijf erdoor en beland ik na verhard wegdek en een doorsteekpaadje naar de kerk opnieuw in Bilstain waar ik de wandeling na ruim vijftien kilometer afrond.

Een ijzersterk begin en einde, maar het midden van deze wandeling laat toch wel steken vallen. Met name de lange passage over (half) verhard wegdek gedurende meer dan vijf kilometer haalt het niveau van deze wandeling naar beneden. Toch scoort de variëteit van deze wandeling vrij hoog met de verscheidene landschappen door bos, weide, vallei en uiteraard het bezoek aan het Limbourg. In deze winterperiode zijn de paden bijzonder modderig en nat, dus waterdichte schoenen zijn wel een must. Een genietbare wandeling dus, met de expliciete disclaimer dat het midden van de wandeling te veel asfaltkilometers kent.

Brug over Vesder

De Vesder (Duits: Weser; Frans: Vesdre; Waals: Aiwe di Vesse) is een rivier van 60 km lengte in de Ardennen, waarvan ze de noordelijke grens vormt. Ze behoort tot het stroomgebied van de Maas en loopt bijna geheel door de provincie Luik. Haar belangrijkste zijrivieren zijn de Ghete, de Helle, de Gileppe en de Hoëgne. De rivier stroomt door de naar de rivier vernoemde Vesdervallei. De Vesder ontspringt onder de naam Weser in het Belgische deel van de Hoge Venen, vlakbij de Duitse grens, die ze voor het Duitse stadje Roetgen voor enkele kilometers oversteekt. Terug op Belgisch grondgebied bereikt de Vesder het Meer van Eupen (1951), ontstaan door de bouw van de 63 meter hoge stuwdam, de Vesderstuwdam. Westelijker volgen de steden Limburg en Verviers, waar zich dankzij de goede kwaliteit van het water van de Vesder een bloeiende textielindustrie ontwikkelde. De Vesder mondt in Chênée bij Luik uit in de Ourthe, die een drietal kilometer verder in de Maas uitmondt. Enkele plaatsen aan de Vesder zijn Roetgen, Eupen (Benedenstad), Limburg (Benedenstad), Verviers, Pepinster, Trooz en Chaudfontaine. Bij Chaudfontaine ligt het Fort Chaudfontaine dat de vallei van de Vesder domineert. Dit fort maakt deel uit van de fortengordel rond de stad Luik. Op 15 juli 2021 trad de Vesder buiten haar oever en richtte grote schade aan in onder andere de steden Verviers en Pepinster. Er was die nacht een uitzonderlijke extreme regenval. Op woensdag 14 juli viel 200 millimeter regen op 24 uur. In de gemeenten langs de rivier de Vesder - Verviers (10 km stroomafwaarts), Pepinster (12 km), Trooz, Chaudfontaine (20 km stroomafwaarts) en Luik vielen een 38-tal doden.

PictographCastle Altitude 913 ft

Limbourg (gemeente)

Limburg was de hoofdstad van het hertogdom Limburg dat omstreeks het jaar 1000 werd gesticht. De stad had de reputatie onneembaar te zijn en was daardoor van groot strategisch belang. Toen de hertogen geen erfopvolgers meer hadden, werd het bezit bevochten in de Slag bij Woeringen in 1288, tussen het hertogdom Brabant enerzijds, en het graafschap Luxemburg, het hertogdom Gelre en het prinsbisdom Keulen anderzijds (Limburgse Successieoorlog). Hertog Jan I van Brabant was overwinnaar. Samen met Brabant kwam Limburg in het bezit van de Bourgondische hertogen in 1404. Zo volgde het de geschiedenis van de Spaanse Nederlanden. Tijdens de opstand tegen Spanje was de stad tussen augustus 1566 en maart 1567 een protestants republiekje tot de herovering door de Spanjaarden. De stad werd in 1675 bezet door de Fransen. Zonnekoning Lodewijk XIV liet de burcht en de fortificaties afbreken voor het drie jaar later weer aan de Spanjaarden toekwam. Nadat het opnieuw Frans bezit was geworden, moest het in 1703 tijdens de Spaanse Successieoorlog de aanvallen doorstaan van Engelse, Oostenrijkse en Nederlandse legers, aangevoerd door de hertog van Marlborough. Na de Vrede van Utrecht in 1713 werd Limburg Oostenrijks, alvorens in 1795, na de Franse Revolutie, opgenomen te worden in het departement Ourthe. Na de nederlaag van Napoleon Bonaparte kwam het in 1815 bij de Nederlandse, later Belgische provincie Luik. Bij een brand in 1834 verdween een groot aantal gebouwen. De gebouwen die er nu nog staan - 12 daarvan en de bestrating van het centrale plein zijn beschermd als monument - dateren uit de 17e, 18e en 19e eeuw. De gotische Sint-Joriskerk stamt uit de 15e eeuw. De laatste 200 jaar is er nauwelijks iets veranderd aan het stadsbeeld. Opmerkelijk is ook een 300-jarige lindeboom. Het stadje in zijn geheel is door het Waals Gewest erkend als 'patrimoine majeur' (uitzonderlijk cultureel erfgoed). Bij de overstromingen van juli 2021 behoorde de stad Limburg tot de tien meest getroffen gemeenten De naam zou afgeleid zijn van 'lind' (draak, lintworm) en 'burg' (burcht)[3]. De hedendaagse provincies Belgisch Limburg en Nederlands Limburg zijn vernoemd naar het oude hertogdom Limburg, toen ze als één provincie deel uitmaakten van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Het nieuwe hertogdom Limburg (1839-1866) werd gecreëerd nadat de gehele provincie Limburg na de Belgische Revolutie werd opgesplitst tussen beide landen. Dit nieuwe hertogdom was een soort voortzetting van het oude hertogdom met de naam van deze stad, maar het ging feitelijk om de Nederlandse provincie die als hertogdom deel uitmaakte van de Duitse Bond. Dat schept verwarring want het ging over een geheel ander gebied. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Limburg_(Belgische_stad)

Sint-Joriskerk (Limburg)

De Sint-Joriskerk (Église Saint-Georges) is de parochiekerk van de Belgische stad Limburg, in de provincie Luik, gelegen aan de Place Saint-Georges. De kerktoren gezien vanaf de Place Saint-George De kerk is gewijd aan de heilige Sint-Joris. De kerk staat boven op de rots, waarop ook het vestingstadje Limburg ligt, die in een meander van de rivier de Vesder is gesitueerd. Vanwege de hoge ligging prijkt de kerk hoog boven het landschap van de vallei uit. De Sint-Joriskerk dateert uit de vijftiende eeuw en is gebouwd in gotische stijl, op de plek waar sinds de twaalfde eeuw een eenvoudige kapel stond. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Joriskerk_(Limburg)

PictographTunnel Altitude 642 ft

Spoorwegtunnel

Voormalig preventorium van Dolhain

Het Preventorium Dolhain bevindt zich in de stad Limburg , vlakbij de rivier de Vesder en langs de spoorlijn Luik-Welkenraedt in Dolhain. Dit is een zorgeenheid die in de eerste plaats bedoeld is voor kinderen en adolescenten. Het preventorium was bedoeld om patiënten te isoleren die positief op tuberculine reageerden en herstellende waren van een primaire tuberculose-infectie . De bouw begon in 1948 en werd voltooid in 1956. Het gebouw huisvestte tot 1979 zieke kinderen en had in totaal honderdvijftig bedden Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A9ventorium_de_Dolhain

Sint-Rochuskerk van Bilstain

Als opvolger van een kapel die in 1145 werd vermeld en aan de heilige Gertrude was gewijd, werd de kerk in 1602 herbouwd dankzij de verkoop van gemeenschappelijke goederen. De kerk werd gemoderniseerd in de 18e eeuw, het koor en het noordelijke deel werden gerestaureerd in 1913 door de architect E. Burguet. In 1803 werd het een parochiekerk en kreeg het de naam Saint-Roch. Het heiligdom ligt te midden van een ommuurde begraafplaats waar een reeks oude kruisen de toegang omlijsten, en is gemaakt van zandsteenpuin met kalksteen. Een westelijke toren, die vroeger een uitbouw vormde, wordt voorafgegaan door drie beuken van elk drie traveeën, eindigend in een slank gotisch koor. De massieve toren en het slanke gotische koor dateren waarschijnlijk uit de 15e eeuw. Het interieur van de kerk bestaat uit een geheel van houtwerk, van 1736 tot 1740, gemaakt door Noël Henrard, waaronder het hoofd- en zijaltaar, de communiebank, de preekstoel, de biechtstoelen, de koorbetimmeringen, het doksaal, het koorgestoelte, de banken en de nis voor het beeld van de heilige Gertrude. Er is ook een 18e-eeuws doopvont van Limburgs marmer, een gotische theotheek met een sokkel met het wapen van Bourgondië uit de 15e eeuw, het beeld van de heilige Gertrude van Nijvel uit de 18e eeuw dat wordt aangeroepen tegen knaagdieren, en talrijke grafkruisen uit het einde van de 15e eeuw. Niet ver van de kerk ligt de oude pastorie, die nu behoort tot de school van Bilstain, en een in 1792 gerestaureerde waterput. Bron: https://www.limbourg-tourisme.com/nl/decouvrir/leglise-saint-roch/