Eelde, wandeling landgoed Vosbergen en Oosterbroek

Photo ofEelde, wandeling landgoed Vosbergen en Oosterbroek Photo ofEelde, wandeling landgoed Vosbergen en Oosterbroek Photo ofEelde, wandeling landgoed Vosbergen en Oosterbroek

June 21, 2019
June 2019

near Oosterbroek, Drenthe (Nederland)

Mooie korte wandeling door de natuur bij Eelde, met name over de landgoederen Vosbergen, De Duinen en Oosterbroek.

We parkeren op de kleine parkeerplaats aan de Vosbergerlaan tegenover vliegveld Eelde.
Hier vandaan lopen we het bosgebied in van het 100 hectare grote landgoed. Het is in 1890 gesticht door het echtpaar Kraus-Groeneveld die na hun dood ook een mooi plekje hebben gekregen op het landgoed.

Het park is in Engelse Landschapsstijl aangelegd en heeft een afwisseling van bos, vennen en open gedeeltes. Over de slingerende paden lopend heb je verrassende doorkijkjes.

Na een 2km komen we bij het Sterrebos, een gerestaureerd stukje landschap van slootjes en bossages van de Havezate Oosterbroek. De oude havezate is in 1922 door brand verwoest en gedeeltelijk herbouwd, gebruikt geweest als jeugdherberg en tegenwoordig zit de verslavingszorg erin.

We lopen over de Kerklaan naar het Noord-Willemskanaal, volgen de naast gelegen Hooidijk en maken een eetstop bij de brug over het kanaal. Mooie bemoste dukdalven begeleiden de boten door de smalle doorvaart.

We lopen de Hooidijk af tot aan de Oude Aa waar rechts de Witte Molen staat. We steken de brug over en lopen de Boerlandsdijk af tot de 2e brug over de Oude Aa waarna we weer in het bos uitkomen van de Vosbergen en De Duinen.

Langs de oude waterlopen van landgoed De Duinen lopen we de Vosbergen weer binnen en passeren het graf van de oprichters, hier vandaan is er een mooi uitzicht op hun voormalige woonstede.

Via de statige beukenlaan lopen we weer naar de parkeerplaats.

Parkeer en startplaats

Parkeerplaats aan de Vosbergenlaan.

Achter een Drents hek

Mooie impressie van het landgoed Vosbergen. De open plekken tussen de beukenbossen. De vennetjes waarin de lucht en bomen spiegelen en de mooie doorzichten.

Het Sterrebos

Het Sterrebos was vroeger onderdeel van de Havezate Oosterbroek. Op het bord wordt uitleg gegeven hoe de situatie vroeger was en wat er nu staat.

Picknickplaats aan het Noord-Willemskanaal

Bij de picknickplek staat ook een informatiebord met uitleg over de restauratie van de benedenloop van de Oude Aa.

De witte molen

De molen staat aan de overzijde van het Noord-Willemskanaal. Wij lopen de brug over van de Oude Aa. Dreigende luchten wachten ons op en we hebben het ook niet droog gehouden.

Het weggetje (de Boerlandsdijk) loopt tussen rechts gemaaide graslanden en links voor de natuur bestemde ruige graslanden.

Bruggetje over de Oude Aa

Bij het bruggetje staat ook een grondwatermeter met uitleg.

Bos weer in tussen Landgoed Vosbergen en De Duinen

De Duinen is een particulier landgoed. Een groot gedeelte is ingericht als begraafplaats.

Deze waterloop gaat naar een klein meertje in de vorm van een vis.

Graf op landgoed Vosbergen

In dit graf ligt het echtpaar Kraus-Groeneveld. Dit zijn de stichters van het landgoed Vosbergen in 1890. De regendruppels beginnen te vallen en even later hoost het. Op de 2e foto te zien en ook duidelijk te zien is hoe het landschap dichtgroeit in de loop der jaren. De 2e foto toont het huis van Vosbergen heden en op de 3e foto (van internet) een aantal jaren geleden.

• kobusbosman May 17, 2020

mooi!

Wicky en Erick May 18, 2020

Hallo kobusbosman, leuk te horen dat de route in de smaak is gevallen. Hopelijk kun je op onze site nog meer mooie tochten vinden. Ik heb ze per provincie geordend. Hartelijke groet, Erick.

• Carolien Vesper Mar 31, 2021

Mooie wandeling, heerlijk ook voor onze vizsla! Super dat jullie zoveel mooie routes delen. Hoop er gauw weer één te ontdekken.

Wicky en Erick Mar 31, 2021

Hallo Carolien, dank voor jouw leuke beoordeling en de toegekende sterren. Hopelijk zullen de volgende tochten ook bevallen. We horen het graag!!. Eventueel kun je via de link al onze tochten te voet en op de mountainbike terug kijken.