Echternach, rondwandeling naar de Gorges du Loup en Basiliek Sint Willibrord

Photo ofEchternach, rondwandeling naar de Gorges du Loup en Basiliek Sint Willibrord Photo ofEchternach, rondwandeling naar de Gorges du Loup en Basiliek Sint Willibrord Photo ofEchternach, rondwandeling naar de Gorges du Loup en Basiliek Sint Willibrord

May 19, 2019
May 2019

near Echternach, Echternach (Lëtzebuerg)

Prachtige wandeling door het Mullerthal en het stadje Echternach.

We starten bij de grensbrug over de Sure die al een paar eeuwen in verschillende uitvoeringen de verbinding vormt tussen Luxemburg en Duitsland.
In het park aan de rivier welke vroeger tot het domein van de abdij behoorde bekijken we een grote stenen vaas en het prachtig gelegen paviljoen.

Uit het park lopend komen we op de grote parkeerplaats van Echternach en steken de weg over om omhoog het groen in te lopen boven Echternach.

Over een licht stijgend pad met een watergoot lopen we voorbij de camping Officieel in de richting van het hotel Bel Air. Hier lopen we langs de beek "Aesbech" verder omhoog naar de Gorges du Loup.

Het is een prachtig stukje natuur van ruige bemoste rotspartijen, kloven en trappartijen.
Stijgend en dalend lopen we het pad terug naar Echternach.

Via de grote winkelstraat en de Grote Markt komen we bij de Basiliek van Sint Willibrord. Een prachtig kerkgebouw, vrij toegankelijk en tevens de laatste rustplaats van de Heilige Willibrord. Zijn marmeren grafkist ligt in de crypte van de kerk.

Met een bezoek aan het plein van de voormalige abdij gaan we langs de orangerie aan de overzijde.
Een evenzo prachtig complex van tuinen, vijver en beelden.

Door het park lopen we weer langs de grote stenen vaas en het Paviljoen terug naar het beginpunt bij de brug.

AANRADER.

Start bij de brug over de Sure

De brug is een eeuwen oude verbinding over de Sure tussen Luxemburg en Duitsland. Aan beide zijden staat nog een douanehuisje. Midden op de brug een standbeeld van de Abt Johannes Bertels.

Grote zandstenen vaas in het park

Het park behoorde tot het kloostercomplex van de Sint Willibrord Basiliek. Prachtige tuinen en bomen sieren de lanen langs de Sure.

Paviljoen

Gebouw uit 1761. Is een voormalig lusthof van de abdij. Hiervoor ligt een rozenfontein en een sierveld met buxusvormen.

Pad met watergoot

Saar helemaal happy.

PictographMountain hut Altitude 855 ft

Hotel bestaat uit een klassiek oud gedeelte en een nieuwbouw gedeelte. Zeg het maar of dit een geslaagd huwelijk is.

De Aesbech

Mooie beek met steile passage's en een houten bruggetje.

Picknickplaats bij bruggetje

Mooie ruime overdekte lunchplek aan een smal beekje die weer in de Aesbech uitkomt. Na de lunch via trappen omhoog richting Gorges du Loup.

Steile wand

Erick kijkt en denkt; "ik ga omhoog klimmen". Wat hem natuurlijk niet lukt, lukt Wicky natuurlijk wel.

Giga blokkendoos

Het Labyrint

Een prachtig stukje van de Gorges du Loup met trappen naar diverse uitzichtpunten en steile kloven naar beneden.

Uitzichtpunt bij het Labyrint

Zicht op Sure-rivier beneden en de Duitse plaats Folkenbach. De ronde metalen plaat is een windroos met bekende Europese steden in alle richtingen.

2e uitzichtpunt van het Labyrint

Nog een keer een mooi uitzicht op Folkenbach aan de overkant van de Sure.

Boven de camping nogmaals het Duitse plaatsje Folkenbach.

Met mooi uitzicht op Echternach en de Basiliek van Sint Willibrord.

Photo ofAfdalen langs het Maria-kapelletje naar Echternach Photo ofAfdalen langs het Maria-kapelletje naar Echternach Photo ofAfdalen langs het Maria-kapelletje naar Echternach

Afdalen langs het Maria-kapelletje naar Echternach

Met weer een mooi zicht op de Basiliek.

Erg druk vanwege de braderie.

Grote Markt van Echternach

Mooi plein met fontein, "schandpaal" en oude gebouwen langs de rand van het plein.

Basiliek Sint Willibrord

Een absoluut prachtig kerkgebouw vrij toegankelijk.

Vervolg van deze prachtige basiliek.

PictographMonument Altitude 725 ft
Photo ofDe vroegere abdij van Sint Willibrord naast de basiliek Photo ofDe vroegere abdij van Sint Willibrord naast de basiliek Photo ofDe vroegere abdij van Sint Willibrord naast de basiliek

De vroegere abdij van Sint Willibrord naast de basiliek

Je kunt je voorstellen hoe de monniken hier over het plein hebben gelopen.

Oranjerie van de abdij

Prachtig complex met oude vijver en beelden in de façade die de vier jaargetijden verbeelden.

• K-Kwadraat kleinKUNST Aug 11, 2023

Mooie afwisselende wandeling.

Wicky en Erick Aug 13, 2023

Hallo K, dank voor de sterren en het aardige commentaar. Veel wandelplezier en de hartelijke groeten van Wicky&Erick👋.