E4. Creta. Travessa des de Palaiochora a Sougia.

Photo ofE4. Creta. Travessa des de Palaiochora a Sougia. Photo ofE4. Creta. Travessa des de Palaiochora a Sougia. Photo ofE4. Creta. Travessa des de Palaiochora a Sougia.

June 30, 2021
June 2021

near Palaióchora, Crete (Greece)

El E4 és un sender europeu de gran recorregut amb una distància total aproximada de 11.800 km. Comença a Tarifa (Cadis) i passa per Catalunya, França, Suïssa, Alemanya, Àustria, Hongria, Romania, Bulgària, Grècia i Xipre. A Creta el sender E4 recorre el Sud de la illa, de ponent a llevant.

Iniciem el recorregut al poble de Palaiochora en direcció Est, cap a Anidri o Sandy Beach, per una carretera de terra paral·lela a la costa. Al cap de 3 km i escaig arribem a la platja de Gialiskari, on hi ha servei de bar, tumbones i dutxa. A partir d'aquest punt comença el camí de ronda marcat amb marques grogues i negres. No té pèrdua, cal seguir les marques fins al final de la ruta.
Als 7 kms i escaig passem per la cala Astropeleika, que permet banyar-se. Interessant la cova que s'hi pot accedir nedant. A partir d'aquest punt, el camí s'allunya de la línia del litoral i comença a pujar primer lleugerament i després més fort, cap a l'esquerra per guanyar un collet. Després d'uns centenars de metres planers, el camí baixa cap a Lissos, on trobarem el lloc arqueològic minoic i una font per refrescar-se. Un indret ideal per descansar. Més avall a la dreta, a uns 10 minuts a peu, la platja de Lissos.
A partir d'aquest punt el camí torna a pujar fins al segon collet on ja trobem arbres i ombres. Pocs metres més enllà, iniciem la baixada per la Lissos Gorge, un barranc curtet però molt agraït de caminar i gairebé sense adornar-nos arribem al petit port de Sougia. Uns metres més endavant trobem la zona d'embarcament dels vaixells que ens retornaran al començament de l'etapa.

INICI, APARCAMENT I RETORN
Es pot aparcar al poble de Palaiochora, aprop del cementiri, que és a la direcció que hem d'agafar per començar l'etapa.
La tornada la fem amb el vaixell de les 18:20 des de Souglia. Preu 10:00€ per persona.

Una ruta molt recomanable de fer sobretot a la primavera o a la tardor. En jornades de forta calor es pot fer pesat i botxornós, doncs la manca d'arbres deixa el camí exposat al sol, que cau a plom. Comptant la de Lissos, hi ha quatre platges per banyar-se i apaivagar la calorada.