دینوا ۳۰۸۰ متر ، گروه حوزوی آفاق

October 23, 2022
October 2022

•   5 2 Reviews

near Raḩaq, Isfahan (Iran)

بسم الله الرحمن الرحیم

☘️برنامه شماره ۲۰۱ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)☘️

صعود به قله ۳۰۸۰ متری دینوا
(برخی توضیحات تکمیلی در مکان نشانها افزوده شد)
⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۱۰ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۹.۲ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۷۵۰ متر
سطح برنامه : نیمه سنگین

☘️ شرح برنامه:
🏔 معرفی : ارتفاعات مرزی بین دو استان قم و اصفهان، چندین قله بالای ۳۰۰۰ متر دارد. یکی از این قلل که در محدوده شهرستان کاشان واقع شده قله ایست که به دینوا معروف است. دینوا در ۵.۵ کیلومتری غرب روستای رحق واقع شده و نمای زیبایی از قلل مشهور اطراف از فراز آن پیداست. دومیر، ویلیجیا، برف انبار، لارها و الوند وشنوه از جمله این قلل هستند. برای صعود به این قله دو مسیر کلی از مبدا رحق و وسف وجود دارد. سه دره گاله جوق، اشمه و سالوا راه های صعود دینوا از سمت رحق بوده و جاده خاکی مرتع پیمال و دره آبدر نیز مسیرهای صعود از جانب وسف می باشند.

🏕 اولین صعود آفاقیها به این قله زیبا، از مسیر دره گاله جوق جهت صعود و مسیر دره اشمه برای بازگشت برنامه ریزی شد. با آغاز حرکت از قم و اقامه نماز صبح در مسیر، اوایل صبح از محدوده روستای رحق عبور کرده و کوهپیمایی را از محل تقاطع دو دره آغاز نمودیم. هوا بسیار خنک بود و با وزش باد، لرزی بر جان می نشست. باغات سرسبز روستا که کم کم به زردی می رفتند، زیر سایه کوهستان مرتفع، منظره زیبایی را به نمایش گذاشته بودند. گرمای تحرک و صعود که می خواست جای سرمای صبحگاهی را بگیرد با نزدیک شدن به قله کم آورد و وزش باد نسبتا زیاد و سرد، جایی برای گرما نگذاشته، لباس های گرم را از کوله خارج نموده بر تنمان افزود.

🏕 استفاده از مناظر زیبای کوهستان، به همراه مدیحه سرایی میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) زیر تابلوی قله، شوق و شعفی مضاعف ایجاد کرده وروحیه مان را برای بازگشت زیاد کرد. فرود را از مسیری جدید پی گرفته و با دقت، شیب های تند مسیر را به صورت ایمن پایین آمدیم تا در محل چشمه دره اشمه، نماز جماعت ظهر و عصر را اقامه کردیم. با پایان کوهپیمایی، توفیق زیارت امامزادگان روستای رحق حاصل شده و برنامه را عصر جمعه در قم پایان دادیم.
✅با تشکر از دوستان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

دوراهی، نمای باغات دره گاله جوق

به سمت راست (در مسیر صعود)

عبور از عرض باغات

انتهای جاده خاکی که ما آمدیم مسدود است و به باغ می رسد اگر از جاده خاکی که در دوراهی قبلی وجود داشت به سمت راست بروید مسیر مقداری دورتر شده و به بالای باغات این دره و دره کناری می رسد اینجا ناچارا از عرض باغ عبور کردیم تا به طرق مقابل باغات و ادامه مسیر برسیم

چشمه و برکه

PictographLake Altitude 8,450 ft

چشمه و برکه آخر

آخرین چشمه در مسیر صعود از این دره است. آب مورد نیاز را بردارید

دره

PictographInformation point Altitude 9,468 ft

افزایش شیب دره

قسمت های بالایی دره مقداری سنگلاخ می شود اما شیب تند نیست و با اندک احتیاطی می توانید به سادگی از این بخش ها عبور کنید

شیب نیمه تند به سمت قله

قله

برای فرود از قله به سمت دره اشمه، مقداری شیب ریزشی را با احتیاط و حرکت مارپیچ می توان پایین آمد

اندکی شن اسکی، شیب متوسط

اینجا چشمه ای نبود

چشمه

یک طرف آب از لوله می آید و طرف دیگر آبی از درون زمین

PictographLake Altitude 8,051 ft

نمای باغات، جاده خاکی

صخره حاشیه جاده خاکی

تقاطع دو دره مسیر صعود و فرود ما

از هر دو مسیر می توان برای رسیدن به انتهای دره استفاده کرد. مسیر سمت چپ که ما استفاده کردیم کوتاه تر است