Dworp en Eigenbrakel langs de GR12

June 20, 2020
June 2020

near Sept Fontaines, Wallonia (Belgique)

Een groot deel van mijn jeugd heb ik doorgebracht Dworp, ongeschonden parel in de groene rand rond Brussel. De gezellige dorpskern ligt op een boogscheut van het Hallerbos (je weet wel, het sprookjesbos met de paarse hyacinten) en de grens met Wallonië.🌲
Via RouteYou vond ik een wandeling van 14 km die ons via smalle paadjes langs Dworp en Eigenbrakel bracht. Startpunt was de Rilroheide in Dworp. Een afgelegen stukje groen waar je de wagen makkelijk kwijt kan op de parking van de plaatselijke voetbalclub. We gingen vrijwel meteen de hoogte in en scoorden onze eerste hoogtemeters in het bandenspoor van enkele dappere mountainbikers. Even later ruilde het bos zich in voor een idyllische route met pittoreske tuinen, bruggetjes over kabbelend water en zonovergoten velden. In één van de veldwegen kan je inpikken op de GR12. Vanaf dan is de route makkelijk te volgen dankzij de typische wit-rode aanduidingen. Die aanduidingen brengen je verder langs de grote vijvers van Zevenbronnen, holle wegen en het perfect gemaaide gazon van het aangrenzend golfterrein. Golfkarretjes inclusief! 🏌️‍♂️
In het Hallerbos, het sluitstuk van de wandeling, hebben we volop genoten van het lichtspel tussen de zon en de torenhoge varens. Na 2,5 uur en 14 km kwamen we terug aan bij de Rilroheide. Een nodige dosis groen na een eerder rustige wandelweek! 🥾

• Photo of DebbyDR
    DebbyDR Aug 4, 2020

Mooie route langs heel verschillende omgevingen, en met een 7- en 11-jarige toch vrij pittig. ;-)

• WiWiLoc Aug 21, 2020

Weer heel hard genoten van deze mooie route, op het gemak uitgestapt (met de Op Wandel podcast als stapgezel). Vlot te volgen. Er is ook geen saai aanloop of uitloop stuk: je zit onmiddellijk in een mooie omgeving met voldoende afwisseling. Mooie streek! Auto vlot te parkeren op parking van de voetbal zoals aangegeven in de beschrijving.

• WiWiLoc Jun 29, 2021

Wandeling nog eens gewandeld: echt mooie route in mooie streek. Nu waren de paadjes op sommige plaatsen en beetje overgroeid met netels of braambessen maar zeker nog te doen. Nogmaals van genoten, bedankt.

• wsnel13 Sep 6, 2021

Vandaag deze zeer mooie route gevolgd. Is echt genieten van het begin tot het einde. Een aanrader!

• Photo of WaJe
    WaJe Feb 19, 2022

Mooie wandeling doorheen een glooiend landschap. Meestal onverharde paden, en zelfs de verharde delen waren dik ok om te doen. We hebben op het einde de hoek richting Noucelle naar het Hallerbos afgesneden. Dikke bedankt om te delen.

• Photo of Krihos
    Krihos Oct 30, 2022

Mooie wandeling en nog veel stukken bos om de wandeling uit te breiden...

• harryvdv May 29, 2023

Heel mooie wandeling hier en daar wel smal met netels maar goed te volgen