Duraklı'dan Tepemanayır'a Büyükdere ( 2023 08 )

Photo ofDuraklı'dan Tepemanayır'a Büyükdere ( 2023 08 ) Photo ofDuraklı'dan Tepemanayır'a Büyükdere ( 2023 08 ) Photo ofDuraklı'dan Tepemanayır'a Büyükdere ( 2023 08 )

February 20, 2024
August 2023

near Duraklı, Kocaeli (Türkiye)

Hava açık ve güneşli, masmavi gökyüzünde tek bir bulut bile yok. Yol kenarlarındaki yüksükotu ve hatmi çiçeklerinin bize gülümsediği bir başlangıçla ilk adımlarımızı atıyoruz. Kuzeye, karadenize doğru olan bu güzergahın daha başında yeşile çalan sularıyla Büyükdere bize eşlik ediyor.

İl 1 km boyunca toprak yolu takip ediyoruz, sonrasındaysa dereye paralel uzanan düz ve yeşil çayırları. Ama nihayetinde Büyükdere yamaçları sık çalı ve ağaç örtüsüyle kaplı bir vadiye giriyor ve biz de kah dar bir patikayı kah dere yatağını takip ederek ilerlemeye başlıyoruz. Yaklaşık 2 km boyunca süren yavaş ama keyifli bir mücadele bu. Vadi bu noktada iyice daralıyor ve Büyükdere yaklaşık 100 m boyunca kayalık bir kanal boyunca, birkaç küçük çağlayan yaparak hızla akıyor. Sıcak havanında etkisiyle burada verdiğimiz kısa molada dere üzerindeki küçük gölcüklere girenimiz, çavlanların altında serinleyenlerimiz hiç de az değil.

Sonrasında ilerlemeye devam ediyoruz. Bu ilerleyiş dere kenarı boyunca bitki örtüsü izin verdiği sürece devam ediyor. Çoğu zaman iyi kötü belli bir patika, yürümek için belirgin bir iz, dere kenarı olsa da her zaman kullanılmayan bir güzergah olsa da bazı noktalarda kısmen geçit vermeyen sık çalılar, dikenler olduğunu unutmamak lazım. Arada nefes alınan küçük çayırlıklara da çıkıyoruz.

Yürüyüşün 6.km sinde Büyükdere Dikenli Köyü’nden gelen küçük bir kol daha alıyor ve tam bu noktada karşı tarafa geçip dereyi takip eden patikayı izlemek gerekiyor. Önceki yıllarda daha belirgin olan bu patikayı bitki örtüsü ile oldukça kapanmış buluyoruz. Öyleki Dikenli Köyü’nden dere kenarına inen toprak yolun sonundaki, zamanında 4-5 çadır kurarak kamp yaptığımız küçük çayırı neredeyse tamamen kapanmış buluyoruz. Balkayası’nın hemen karşısına kalan bu çayır bir şeyler atıştırmayı planladığımız mola yeri aynı zamanda, oturacak yer olmayınca biraz ileride, dere kenarına ilişmek şart oluyor.

Moladan sonra yürüyüşümüz devam ediyor ve birkaç km sonra, toplam 10 km nin sonunda Dikenli ve Tepemanayır Köyleri’nin birleştiren yolda, büyük künklerden yapılma köprünün üzerinde sona eriyor. Şaşırtıcı bir piknikçi kalabalığı var. Uzun yıllar önce köprü henüz yok ve yolu bozukken buraya geldiğimizde çadır kurduğumuz küçük yeşil çayır yok olmuş ve araç otoparkına dönüşmüş. Bu çayırı gölgeleyen koca meşe ağacının yerindeyse yeller esiyor. Hüzün verici…