دریاچه اوان به پناهگاه خشچال به گردنه‌ی زیورچال به روستای نوشا به میانکوه

Photo ofدریاچه اوان به پناهگاه خشچال به گردنه‌ی زیورچال به روستای نوشا به میانکوه Photo ofدریاچه اوان به پناهگاه خشچال به گردنه‌ی زیورچال به روستای نوشا به میانکوه Photo ofدریاچه اوان به پناهگاه خشچال به گردنه‌ی زیورچال به روستای نوشا به میانکوه

2 days 6 hours 39 minutes
July 26, 2020
July 2020

near Āvān, Qazvīn (Iran)

تاریخ سفر: ۱۱-۱۳ تیرماه ۹۹
تعداد اعضای سفر: ۲ نفر
ساعت ۶:۳۰ از ترمینال غرب با اتوبوس‌های قزوین حرکت کردیم (بهتر بود ساعت ۴-۵ اونجا می‌بودیم و سریع‌تر راه میوفتادیم). حدود ساعت ۹ ترمینال قزوین بودیم و ساعت ۱۰ به ایستگاه تاکسی‌های الموت رسیدیم (فاصله‌ای نداره و لازم نیست برید داخل شهر)
بعد از حدود یک ساعت و نیم سر جاده‌ی آوان پیاده شدیم. با هیچ‌هایک به زواردشت رسیدیم و بعد خوردن یکمی گیلاس تا بالای روستای آوان پیاده رفتیم و ساعت یک شروع کردیم به کوه‌نوردی.
آفتاب شدیدی بود و خیلی بهتر بود که چند ساعت زودتر راه می‌افتادیم. با خستگی و تحمل گرمای فراوان بعد از ۳-۴ ساعت کوهنوردی آروم رسیدیم به چشمه و اونجا ناهار خوردیم و دو ساعتی استراحت کردیم. یکی از افراد به شدت خسته بود و با کندی فراوان بعد از ۳ ساعت کوهنوردی رسیدیم به پناهگاه خشچال. پناهگاه یک اتاق فرعی داشت که داخلش چادر زدیم و چشمه‌ی پرآبی داشت که قابل شرب بود.
روز دوم ساعت ۸:۳۰ حرکت کردیم (به نظر دو ساعت زودتر باید این کار انجام میشد) و حدود ساعت ده به گردنه‌ی زیورچال رسیدیم. نیم ساعت اونجا استراحت کردیم و بعد از اون با عبور از چندین یخچال ساعت ۱۱ به کاسه‌ی خشچال رسیدیم. اونجا صبحانه خوردیم و ساعت ۱۱:۳۰ ادامه دادیم. تقریبا مسیر هموار رو سریع رفتیم و ساعت ۳ به پلیم چال رسیدیم و اونجا ناهار رو خوردیم. به خاطر خستگی شدید همراه از اونجا ادامه ندادیم و شب رو همونجا کنار دریاچه‌ی کوچک کمپ زدیم.
فردا ساعت ۸ صبح حرکت کردیم. حدود یک ساعت سربالایی پشت سر هم داشتیم که با دره‌ی اشکور خداحافظی کردیم و وارد دره‌ی دو هزار شدیم. ساعت ده به گردنه‌ی بالای نوشا رسیدیم و شیب نسبتا شدید رو سرازیر شدیم. حدود ساعت ۱۱ به گاوسرا و چشمه رسیدیم و اونجا چایی و یکم خوراکی خوردیم. از اونجا ادامه دادیم و بعد حدود یک ساعت و شیب تند زیادی به کف دره و رودخانه رسیدیم و ساعت ۱ به روستای نوشا رسیدیم. اونجا ناهار خوردیم و قدری استراحت کردیم و حدود ساعت ۲ از روستا حرکت کردیم. به آرامی ادامه دادیم. بعد یک ساعت به امام‌زاده رسیدیم و با کمی استراحت ادامه دادیم. بعد از امام‌زاده شیب نسبتا زیادی رو به صورت زیگزاگ پایین اومدیم و حدود ساعت ۵ به چشمه‌ی کنار رودخانه رسیدیم و استراحت کردیم. از اونجا مسیر رو ادامه می‌دیم که ترکیبی از تپه‌ها و سربالایی‌های حدود ساعت ۷:۳۰ به روستای میانکوه رسیدیم و از اونجا با هیچ‌هایک بعد یک ساعت به تنکابن رسیدیم و با اتوبوس ساعت ۱۰ شب از اونجا به سمت تهران حرکت کردیم.

PictographWilderness hut Altitude 8,680 ft

سلام
    ممنون
    خوب بود ترکتون
    فقط اون تیکه ای ک قبل از نوشا سر پایینی بود رو تو پاکوب نبودید؟ یا جی پی اس من بد مسیر داد؟

• Photo of behnam.hatami
    behnam.hatami Aug 31, 2020

سلام، اونجا من خیلی گشتم و پاکوب خیلی کاملی وجود نداشت، ولی فکر کنم ما درست پیداش نکردیم و توی ضبط بعدی اصلاح خواهد شد.

• Photo of Hamed Rahmani
    Hamed Rahmani Aug 31, 2020

من مسیر شما رو همین دیروز پیمایش کردم
    مشکل فقط اون یه تیکه بود
    چون تو مه هم رسیدیم اونجا خیلی ب چشم تیم میومد ک مسیر اشتباه شده
    باز ممنون ترکت خبلی خوب بود

• Photo of habibsadeghifar
    habibsadeghifar Jul 1, 2023

درود بر شما. من می خوام این مسیر رو برم. منتها از دره گل پری می رم و به گردنه زیورچال رسیدم می خوام برم قله خشچال و دوباره برگردم گردنه و به سمت نوشا ادامه بدم. این تیکه از گردنه تا قله پاکوب مشخص داره؟ چطور می شه انرژی رو تقسیم کرد؟

• Photo of behnam.hatami
    behnam.hatami Jul 1, 2023

مطمئن نیستم سر این قسمت، چون خودم قله نرفتم، اگه بخواهید توی یک روز برید کار خیلی سختی دارید، بهتره سر گردنه شبمانی کنید و صبح صعود کنید.