درياچه سوها- قله اسپيناس - آبشار لاتون - كوته كومه

Photo ofدرياچه سوها- قله اسپيناس - آبشار لاتون - كوته كومه Photo ofدرياچه سوها- قله اسپيناس - آبشار لاتون - كوته كومه Photo ofدرياچه سوها- قله اسپيناس - آبشار لاتون - كوته كومه

91 4.7
May 17, 2015
May 2015

•   4.7 12 Reviews

near Sūhā, Ardabīl (Iran)

Viewed 20136 times, downloaded 1097 times

آبشار لاتون که در استان گیلان قرار دارد گرچه خیلی پر آب نیست ولی یک ویژگی خاص دارد، اینکه بلندترین آبشار ایران است. برای رفتن به این آبشار می توان از سمت آستارا، لوندویل و روستای کوته کومه و پا نهادن در یک مسیر کاملا جنگلی که کمتر از ده کیلومتر مسافت دارد اقدام نمود(این مسیر نسبتا کم شیب است و حدودا 650 متر افزایش ارتفاع خواهیم داشت که البته بیشترش بعد از کافه خشنود است) و یا از مسیر اردبیل و روستاهای سوها( دریاچه سوها) و یا نیارق، مسیری سراشیب را در پیش گرفت که مسیری پر تنوع تر از حیث اقلیمی ( شما در این مسیر مراتع پر گل، صخره های جنگلی، پاکوبهایی که از بین درختان فندق عبور می کند و دالانهای جنگلی بسیار زیبا را خواهید دید.) ولی طولانی تر است.طول مسیر از دریاچه سوها تا آبشار حدودا هفده کیلومتر است.
پیمایش دیگر نیز می تواند از دریاچه سوها ( مسیر دوم ) تا آبشار و در ادامه پایین رفتن تا روستای کوته کومه باشد، که البته انتخاب ما هم بود.این مسیر حدودا 27 کیلومتر است و معمولا دوروزه طی می شود. ما اما آنرا در یک روز طی کردیم تا نیازی به حمل کوله های سنگین تر نداشته باشیم . به هرحال بسیار زیباست و می توان با پیمایش کند تر و شب مانی در میانه راه لذت بیشتری از این طبیعت بکر برد.

PictographLake Altitude 5,814 ft

درياچه سوها

چشمه

عبور از ميان درختان فندق

دوراهي در دشت باز

قله اسپيناس

قله اسبینه نیز نامیده می شود.

دالان بهشتي

ابشار لاتون

PictographMountain hut Altitude 1,211 ft

كافه خشنود

كافه خشنود- امکان اقامت نیز در اینجا وجود دارد.

PictographRiver Altitude 974 ft

عبور از رود

• Photo of moo_hj
    moo_hj May 26, 2015

یکی از مسیر های جنگلی بسیار زیبا است که با تنوع محیطی آن را مسیری خاص کرده است .

• Photo of Ehsan Mousavi
    Ehsan Mousavi Jun 6, 2015

مسیری بسیار زیبا و سرسبز. داوود جان ممنون از این فایلی که به اشتراک گذاشتی. دقیق و با نشانه گذاری ها خوب.

Davoud Fazaeli Jun 8, 2015

احسان جان خوشحالم که پیمایش خوبی داشتید، به نظر من
    این مسیر اززیبا ترین مسیرهایی هست که تابحال طی کردم.

• Photo of hossein safaei
    hossein safaei Oct 24, 2015

ابی ارام دریاچه سوها،پهنای سبز ارامش بخش مراتع،جنگل انبوه و بکر میانه راه با دروازه ای از درختان بهم تنیده،ابشاری بلند مه الود و خشن،بارانی رعد اسی و رودخانه ای سیل اسا،همه و همه در یک روز

ابی ارام دریاچه سوها،پهنای سبز ارامش بخش مراتع،جنگل انبوه و بکر میانه راه با دروازه ای از درختان بهم تنیده،ابشاری بلند مه الود و خشن،بارانی رعد اسا و رودخانه ای سیل اسا،همه وهمه در یک روز ا

• Photo of amir.alidad
    amir.alidad Dec 5, 2015

مسیری بسیار زیبا ، برای پیمایش در فصل های مختلف ، از ویژگی های خوب مسیر ، وجود کلبه های جنگلی در نیمه راه است که برای دوستانی که میخواهند شب را در جنگل باشند و یا خانواده هایی که آمادگی لازم جهت پیمایش یکباره را ندارند، محل اسکان را فراهم کرده است. بنده به همراه چند تن از دوستان در آذر ماه 94 موفق به دیدن این مسیر و آبشار زیبا شدیم ، که پیشنهاد میکنم ، با توجه به بارندگی های شدید فصلی ، دوستان در این فصول حتما با تجهیزات زمستانی اقدام به پیمایش کنند

• goudarzi581 Apr 26, 2016

سلام و باتشکر بابت فایل gps
    یک سوال در نزدیکی آبشار کلبه محلی برای شب مانی وجود دارد یا حتما باید در چادر خوابید
    همچنین اگر از شماره تلفن یا قیمت شب مانی در کلبه اطلاع دارید ممنون میشوم در اختیار بنده قرار دهید

Davoud Fazaeli Apr 26, 2016

يه چشمه ديگه بعد از قله اسپيناس وجود داره كه در زمان پيمايش ما آب داشت

• Photo of mohammad koleiny
    mohammad koleiny Jul 5, 2016

دو جا میتونین شب مانی خوبی داشته باشین، اگر سریع حرکت کنین و مسیر رو اشتباه نرین به روستای بابا علی میرسین که چشمه هم داره و میتونین شب رو اونجا یا چادر بزنین یا اگر مشکلی نباشه تو مسجد بمونین، اگر نرسیدین بعد از عبور از رودخانه یه سربالایی 10 دقیقه ای دارین که به یه تپه منتهی میشه که میشه چادر زد

• goudarzi581 Jul 7, 2016

به فاصله حدود 15 دقیقه از مسیر اصلی ییلاق لاتون هستش که حدود 10 خانوار بهار و تابستون اونجا زندگی میکنن کلبه های زیبا با قیمت مناسب

• Photo of faezesmaeli
    faezesmaeli Jul 31, 2016

خوشا به حالتون مسیر خیلی زیبایی رو رفتین ما تا ابشار رفتیم خیلی خوش گذشت ایشاالله یه روز مسیری که شما رفتید رو میریم

• javad alikhani Oct 12, 2016

سلام ... آیا برعکس این مسیر به همین شکل قابل اجراست؟ یعنی از روستای کوته کومه به دریاچه سها. یا اینکه امکانات خاصی میخواد یا ملاحظات دیگه ای ؟

• Photo of h.asadi
    h.asadi Oct 24, 2016

your trail kill me every time .....

• Photo of sunnierdi
    sunnierdi Oct 26, 2016

景色优美

• Photo of jafar panahi
    jafar panahi May 31, 2017

آقای کلینی عزیز. بابا علی فاصله زیادی با مسیری که آقای فاضلی رکورد کردن داره. دقت کنید اشتباه راهنمایی نکنید.

من یه مسیر دیگه ای از این پیمایش آپلود کردم که جمعا 22 کیلومتر هستش. حدود 5 کیلومتر از این مسی کمتر. به راحتی میشه در عرض یه روز طی کرد.
    اینم از لینک مسیر

• Photo of mohammad koleiny
    mohammad koleiny May 31, 2017

جناب پناهی فکر میکنم حق با شماست، ممنون که تذکر دادید

جناب پناهي سلام
    خیلی ممنون از ارسال ترک
    فقط لازم هست كه یک مساله رو اينجا ذكر كنم كه دوستان موقع انتخاب مسير احیانا به مشکلی بر نخورن.
    مسير طي شده شما و فایلی که ارسال کردین در قسمت فرود از آبشار مسير خطر ناکي هست و خداي نكرده احتمال پرت شدن از پرتگاه وجود داره كه دوستاني كه مسير شما رو طي كردن هم در كامنتهاشون بهش اشاره كردن
    این قسمت مسیر برای افراد غیر حرفه ای و بدون تجهیزات اصلا توصیه نشده.

Davoud Fazaeli May 31, 2017

بنده شخصا مسير امن و بي خطر رو به مسيري كه لغزش در اون خداي نكرده منجر به پرت شدن از يك پرتگاه صد متري بشه ترجيح ميدم
    مسیر اگر کمی طولانی تر باشه ولی بی خطر ، گزینه بهتری خواهد بود و البته بد نیست اشاره کنم که ما هم این مسیر 27 کیلومتری رو در یک روز طی کردیم.
    روش ديگه براي يك روزه طي كردن اين مسير و کوتاه شدنش اين هست كه از دریاچه سوها تا آبشار رو كه ١٧ كيلومتر هست در يك روز طي كنيم و مابقي مسير رو با ماشين تا لوندويل بريم كه ديگه اين روزها شلوغ شده و رفت و آمد زيادي هم داره.
    باز هم ممنون از شما و اگر من این تذ کر را دادم صرفا به دلیل آگاهی دوستان برای انتخاب مسیر و خطرات احتمالی اون هست.

اقای پناهی ، دوست خوبم
    پرتگاهی که عرض کردم در قسمت فرود از ابشار قرار داره،جایی که از بالای ابشار به پایین میاید.
    به کامنت هایی که زیر ترک شما هست هم اگر رجوع بشه اقای احدی پرست دقیقا به این نکته اشاره کردن.
    برای راحتی من کامنت ایشون رو اینجا کپی میکنم:
    "اسلام خدمت آقای پناهی.
    احدی پرست هستم از اصفهان مدیریت تیم آلپ.
    بنده این برنامه را با 25 نفر با استفاده از ترک و مسیر شما رفتم که ترک و مسیر شما فوق العاده عالی بود ومسیر هم فوق العده زیبا بود فقط تنها مشکلات این برنامه کافی نبودن آب آبشار بدلیل فصل نا مناسب (تیرماه)و مسیر بالای آبشار تا پایین آبشار که این قسمت برای افراد مبتدی و بدون کفش مناسب اصلا توصیه نمیشود چون واقعا شیب خطرناک بود و زیر این شیب هم 100متر پرتگاه بود که اگر کسی سر میخورد دیگه زنده بودن فرد امکانش صفر درصد بود..."

با سلام خدمت همنوردان عزيز
    با مطالعه نظرات متوجه نشدم كه كدام ترك را انتخاب كنم براي پيمايش كه خطر پرتگاه و شيب تند نداشته باشد لطفا راهنمايي بفرماييد
    ممنون

Amir@rsalan Jun 13, 2017

در ضمن از درياچه تا آبشار امكان حمل كوله با نيسان وجود دارد ؟ چيزي كه من شنيدم اين هست كه فقط تا درياچه ميشود كوله را با نيسان حمل كرد ؟

Davoud Fazaeli Jun 13, 2017

تا درياچه جاده وجود داره وامكان حمل كوله با ماشين هست. ولي از درياچه تا ابشار خير.
    در مورد مسير هم اگر به دنبال مسير پر شيب و خطرناكتر نيستيد بهتر هست كه از همين ترك استفاده كنيد .
    موفق باشيد

خيلي ممنون از پاسخ سريع شما

Amir@rsalan Jun 14, 2017

ببخشيد سوالي داشتم
    براي يك برنامه دو شب و سه روز آذوقه در بين راه ميشه تهيه كرد يا از ابتدا بايد در كوله حمل كرد ؟ شما چه پيشنهادي داريد؟

Davoud Fazaeli Jun 14, 2017

از درياچه سوها تا نزديك ابشار كه چند تا كلبه هست و فروشگاه ، چيزي براي خريد وجود نداره

• alireza812 Sep 6, 2017

جناب فضايلي واقعا جاي ديدني بود ممنون از پيشنهادتون🙏🏻🙏🏻

بسيار اطلاعات گويا و مفيدي بود

• Photo of saleh shahi
    saleh shahi Oct 12, 2017

خیلی خوبه این مسیر و فایل آقا فضایلی هم تکمیل

• Photo of Chanlibel گردنه مه آلود
    Chanlibel گردنه مه آلود Feb 4, 2018

با استفاده از این ترک ، مسیر را طی کردیم و بسیار لذت بردیم . دقت نظر آقای فضایلی ستودنی است . . خسته نباشید .

• Photo of منوچهر کامرانی
    منوچهر کامرانی Apr 10, 2018

سلام جناب فاضلی
    آیا امکانش هست که با دوچرخه هم این مسیر رو طی کرد
    در جاهایی هم حمل دوچرخه با دست باشه مشکلی نداره فقط راه عبور باشه که حمل بشه دست به سنگ نباشه
    ممنون

• Photo of ali.seli
    ali.seli May 5, 2018

سلام
    باتوجه به اینکه زحمت زیادی کشیدید ولی مسیر نزدیک تر هم وجود داره
    اگه از گروه بخواد از سمت روستای لاتون بیاد که زیباییهای خاص خودشو داره مسیر مستقیم به بالای آبشار لاتون بهتر و نزدیکتره
    واینکه میگن پرتگاه وجود داره درست نیست
    ازهمونجا که بالای آبشار لاتون میرسین به جای اون مسیر سخت میتونین حدود ۲۰۰ متر مستقیم رفته و ازطریق راه مال رویی که اونجا وجود داره مستقیما میرسین بالای کلبه عمو یدالله
    در صورتی که نقشه شما میرسه به منطقه خلیفه حیاطی و حدودا نیم ساعت باید به طرف آبشار لاتون برگشت که زمان زیادی رو میبره
    مسیر دوم از بغل قلعه لاتون به پایینه که مستقیما میره بالای آبشار لاتون که اونم در حدود یه ساعت مسیر رو کوتاه تر میکنه ولی دیگه روستا رو نمیشه دید
    و اینکه شما مسیر اسپیناس به روستارو مستقیما رفتین که باتوجه به اینکه مسیر از سمت قلعه لاتون زیباتر و جذاب تر بود خیلی بهتر میشد این مسیر رو انتخاب میکردین که البته حدودا ۱۰دقیقه مسیرش بیشتره
    با توجه به اینکه من خودم اهل اونجا هستم وبه مسیر و کل مناطق شهرستان آستارا آشنایی کامل دارم
    یک مسئله این هست که درصورت امکان با راهنما به این منطقه بیایین که موارد زیادی مشاهده شده که برخی از گردشگران حتی با جی پی اس هم به مشکل میخورن
    موفق باشید

Indeed.

• Photo of Alimp
    Alimp Jul 29, 2019

Great Nature and spectacular views, Getting more crowded by ecotourists and hikers everyyear.

• Sajjadaa Aug 26, 2019

سلام دوستان یک مسیر مبتدی وکم خطر برای
    دماوند میخوام

• Photo of منوچهر کامرانی
    منوچهر کامرانی Aug 26, 2019

سلام دوست عزیز برای دماوندراحت ترین و کم خطرترین مسیر جنوبی هست.

• Photo of insta : @reza_ataei_

تقریبا تو این مسیر بله

• Photo of Ali_Asl
    Ali_Asl Mar 26, 2020

از چشم گیر ترین طبیعت هایی که تجربه کردم.

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand Apr 12, 2020

عکس های خوبی گذاشتین،عالییی

• Photo of Bartazal
    Bartazal May 4, 2020

دوستان عزیز برای حمل کوله ها از سوها تا لاتون و همچنین اجاره کلبه در ییلاق لاتون شماره ای دارین بدین؟ ممنون از شما.

این ایمیل بنده است

sajad sheykhi Apr 30, 2021

سلام جناب فاضلی
    ممنون از مسیر های خوب و زیبایی که میگذارید
    میخواستم بپرسم ما با ماشین بریم باید ماشین کجا بذاریم و وقتی رسیدیم به آبشار مسیری هست که برگردیم با تاکسی و ماشین هامون برداریم؟؟
    با تشکر

• Photo of mohammad barati
    mohammad barati Jun 7, 2021

سلام اقای فاضلی خیلی ممنون بابت مسیری که آپلود کرده بودین. واقعا مسیر زیبایی بود.
    دوستانی که میخوان این مسیر رو برن چند تا نکته هست خدمتشون میگم:
    1- فایل مسیر کاملا دقیق هستش
    2- اگر مسیر رو بلد نیستین به هیچ عنوان بدون جی پی اس مسیر رو نرین(نکته: سرتاسر مسیر انتن موبایل نبود و جی چس اس موبایل ها کار نمیکردن! پس حتما باید دستگاه جی پی اس گارمین داشته باشین)
    3- شاید بشه گفت 80 الی 90 درصد مسیر پاکوب ها معلومه ولی بعضی قسمت ها پاکوب محو میشه وشما تو دل جنگل هستین و اگه جی پس اس نباشه گم شدن حتمیه و احتمال رسیدن به دره و پرتگاه زیاده!پس حتما جی پی اس دارای فایل مسیر همراه تون باشه
    4- تو این مسیر از قله اسپیناس به بعد اب نیست و تا رسیدن به اولین چشمه مسیر طولانی در پیش دارین پس حتما آب به اندازه کافی همراه داشته باشین
    5-بعد از بازدید ابشار و برگشت به مسیر اصلی (اون قسمتی که زده شده دو راهی به سمت ابشار) شیب نسبتا تندی در انتظارتون خواهد بود روزی که من این مسیر رو طی کردم بارون اساسی هم میبارد و زمین وحشتناک لیز شده بود پس حتما حتما 2 عصا همراه داشتین که خیلی کمک تون میکنه لازم به ذکره تو شرایط بارندگی ماشین ها نمیتونن بالا بیا بیان و باید چند کیلومتری رو برین تا به ماشین ها برسین و این مسیری که باید برین شیب تند و فوق العاده لیزی داره!
    در نهایت بازهم از اقای فاضلی بابت اپلود این مسیر کمال تشکر رو دارم واینکه امیدوارم تونسته باشم دوستان رو راهنمایی کرده باشم

• Photo of mohammad barati
    mohammad barati Jun 7, 2021

*اقای فضائلی

• Photo of oldooz.azali59
    oldooz.azali59 Jul 11, 2021

سلام وقت بخیر... به نظر شما آخر تیرماه زمان مناسبی برای پیمایش هست یا خیر؟ از لحاظ پرآب بودن آبشار و زیبایی مسیر و مناسب بودن هوا، و داشتن آب شرب در مسیر.؟ ممنون از راهنماییهاتون🌹