Photo ofدریاچه سوها به آبشار لاتون و روستای کوته کومه. لوندویل آستارا 1400/02/01 Hiking Sūhā Lake to Laton waterfall Photo ofدریاچه سوها به آبشار لاتون و روستای کوته کومه. لوندویل آستارا 1400/02/01 Hiking Sūhā Lake to Laton waterfall Photo ofدریاچه سوها به آبشار لاتون و روستای کوته کومه. لوندویل آستارا 1400/02/01 Hiking Sūhā Lake to Laton waterfall

April 24, 2021
April 2021

•   4.9 7 Reviews

near Sūhā, Ardabīl (Iran)

to see the English transition go down
تاریخ ثبت مسیر به تاریخ ۱ و ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ .مسیر فوق رو حداقل 20 بار پیمایش کرده ام
همواره توضیحات و تصاویر بروزرسانی میشود.
برای بار دوم مسیر دریاچه سوها به آبشار لاتون رو براتون ثبت و اپلود میکنم. چند تفاوت با مسیر قبلی (http://yun.ir/98f7ic)دارد. محل کمپ ییلاق لاتون(گردکان بلاقی) و قلعه لاتون(روس قلعسی) را به نقشه اضافه کردم. مسیر جدید را با جزئیات بیشتری نسبت به مسیر قبلی براتون ثبت کردم.
امیدوارم بعد از استفاده با توضیحات و انتقاد و پیشنهادات و امتیاز دهی به مسیرهای ثبت شده، اینجانب را جهت ثبت مسیرهای جدیدتر ترغیب نمایید.
تذکر: برای پیمایش حتما از راهنمای محلی کمک بگیرید.
اینجانب آمادگی اجرای برنامه فوق را بدون کوله کشی و اجاره محل اقامت شب مانی در کلبه به همراه غذای محلی را دارم.
در صورت نیاز به اجرا توسط اینجانب با اینستاگرام بده تماس حاصل فرمایید. https://www.instagram.com/japanahi
چرا باید مسیر فوق را پیمایش کرد: به نظر اینجانب مسیر فوق یکی از بهترین مسیرهای ییلاقی و جنگلی با سختی 3 از پنج مسافت حدود 25 کیلومتر جهت پیمایش میباشد. در پیمایش مسیر از ارتفاع 1700 به ارتفاع 162 متر از سطح دریا شیب کم میکنیم. از جاذبه های گردشگری مسیر فوق میتوان به دریاچه سوها، آبشار لاتون، صخره های زیبای قلعه لاتون، دالان بهشت جنگلی، قله اسپیناس، ییلاق زیبای گردکان بلاغی ، دشت های زیبای گل بابونه، و گلهای رنگانگ ،ویو دریا از ارتفاعات آستارا، آب گرم روستای کوته کومه، توت فرنگی های جنگلی، ازگیل جنگلی، نعناع وحشی و انواع گونه های گیاهی نام برد.
کمتر از 4 کیلومتر انتهایی از روستای سوها تا دریاچه خاکی می باشد که به راحتی با ماشین های سواری قابل عبور است. این منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان ،با داشتن آب و هوایی خنک بسیار مورد توجه طبیعت دوستان آن منطقه واقع شده است.
آبشار لاتون نیز به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران با ارتفاعی نزدیک به 100 متر در دل جنگل های گیلان و در مسیری بدون دسترسی اتومبیل واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار از طریق روستای کوته کومه است.
مسیر دسترسی به این آبشار از سمت سوها، مسیری مشکل تر و طولانی تر از مسیر اصلی آن اما در نهایت زیبایی و بکر بودن است.
برنامه را میتوان به دو روش اجرا کرد:
1- دو شب و سه روز. کمپ شب اول کنار دریاچه و شب دوم ییلاق لاتون و یا دوشب مانی در یلاق لاتون
2- یک شب و دو روز: کمپ شب اول در ییلاق لاتون
شرح مختصر برنامه:
برنامه با حضور 5 نفر که 3 نفر کاملا مبتدی بودند، در دوران کرونا و به صورت دوستانه و با راهنمایی من در تاریخ یکم اریبهشت 1400 اجرا شد.
در تاریخهای 23 , 24 اردیبهشت 1400 برای گروه گردشگری سی بهار تراول اجرا شد
در تاریخهای 25 و 26 اردیبهشت 1400 مجدد برای 15 نفر از همنوردان مشهدی اجرا شد
در تاریخ 14 الی 16 خرداد سال 1400 نیز برای 44 نفر از گروه طبیعت گردی دنالی تهران برگزار گردید و همزمان 4 گروه دیگر نیز به لیدرهای محلی معرفی شدند
روز اول:
اگر صبح به دریاچه میرسید و قصد کمپ در دریاچه را ندارید نیازی به خواندن توضیحات روز اول ندارید.
ساعت :14 حرکت با وسیله شخصی از زنجان به سمت اردبیل.
ساعت 18: به دریاچه سوها رسیدیم. ماشین رو کنار دریاچه و در محل کمپ پارک کردیم. چادرها رو برپا کردیم و مشغول جمع کردن هیزم برای شب مانی کنار دریاچه شدیم.چشمه آب نوشیدنی در پشت سد قرار دارد.
دریاچه سوها: دریاچه سوها در واقع آبگیری است کوچک در فاصله ۳۵ کیلومتری اردبیل که برای رسیدن به آن باید از
اردبیل به سمت آبی بیگلو و سپس نیارق و بعد روستای سوها رفت.
روز دوم:
مسافت طی شده در روز دوم حدود 12 کیلومتر بدون حمل کوله میباشد.
ساعت 6 از خواب بیدار شدم. تنها گروهی بودیم که در محل دریاچه کمپ کرده بودیم.بعد از عکاسی از طلوع خورشید و گشت در اطراف دریاچه به محل کمپ برگشتم.
ساعت 7:30 : با ماشین به سمت روستای سوها راه افتادم و در روستا پارک کردم ، با تراکتور به محل دریاچه برگشتم
ساعت 8:30. : رسیدم کنار دریاچه و همزمان اقای فرشته پور طبق هماهنگی قبلی با قاطر جهت حمل کوله ها به دریاچه رسید. صبحانه رو خوردیم و بارها رو تحویل دادیم و قرار بر این شد اقای فرشته پور برای صرف نهار در موقعیت اسپینه(قله اسپیناسفاصله با دریاچه 6.5 کیلومتر) منتظر ما باشند.
ساعت10:00: پیمایش از دریاچه به سمت لاتون را شروع کردیم.
ساعت 12:00. به ییلاق باغچه چری رسیدیم. این منطقه توسط سازمان مراتع و جنگل داری حصار کشی شده بود.بهتر است وارد حصار نشوید و از بیرون حصار به سمت دکل اسپینه حرکت کنید. مسیر طی شده 4 کیلومتر
ساعت 13: به اسپینه رسیدیم. دکلهای مخابراتی در قله اسپیناس جا خوش کرده بودند. کوله هارو از آقای فرشته پور تحویل گرفته و نهار مختصری میل نمودیم(میتوانید یک کیلومتر جلوتر در محل بهتری نیز میل کنید). توجه کنید اگر بارها را در محل دریاچه تحویل نیسان دهید همینجا باید تحویل گرفته و ادامه مسیر را خودتان با کوله و یا قاطر(با هماهنگی قبلی) طی کنید. در این مکان آب معدنی و تنقلات جهت خرید موجود میباشد. مسیر طی شده 6 کیلومتر.
ساعت 13:40: کوله ها رو تحویل داده و ادامه مسیر را در پیش گرفتیم.
ساعت 15:00 . حدود 1700 متر بعد از فاصله گرفتن از اسپیناس، برای دیدن صخره های زیبا معروف به قلعه لاتون به سمت راست حرکت کردیم.بعد از 8 دقیقه به مقصد رسیدیم. از منظره های طبیعت لذت بردیم و بعد 45 دقیقه توقف ادامه مسیر را در پیش گرفتیم.
ساعت 16:00. به منظره زیبا و صخره های به فلک کشیده دیگری رسیدیم. از این صخره ها ییلاق زیبای لاتون و دریای خزر دیده میشود. 30 دقیقه اینجا جهت عکاسی توقف کردیم. در ادامه شیب رو به پایین جهت شب مانی در ییلاق لاتون(گردکان بلاقی) را در پیش گرفتیم.
ساعت 17:15: ییلاق در مه غلیظ فرو رفته بود. به محل کمپ رسیدیم، به خاطر احتمال بارش و هوای سرد تصمیم به استفاده از کلبه گرفتیم و داخل کلبه چادرها رو برپا کردیم. مسیر طی شده تا اینجا 12 کیلومتر میباشد.
امکانات ییلاق کاملا ابتدایی میباشد: اب چشمه، توالت چوبی، و کلبه های پوشیده شده با گونی نایلونی ضد اب. میتوانید عکسها رو ببینید.
روز سوم :
کل مسافت طی شده حدود 14 کیلومتر میباشد .
مسافت طی شده بدون حمل کوله در حدود 4.2 کیلومتر.
مسافت طی شده با حمل کوله از ابشار تا کوته کومه در حدود 8 کیلومتر میباشد.
مسافت طی شده در انتهای مسیر با نیسان یک کیلومتر میباشد .
ساعت 7:00 : از خواب بیدار شدم. بچه های با کمی تاخیر از خواب بیدار کردم. به خاطر سردی هوا و نبود کیسه خواب مناسب همنوردان شب سردی را گذرانده بودند. شب باید بخاری هیزمی را روشن میکردیم.
ساعت 11:00. بعد از ارزیابی توان همنوردان مجدد کوله هارو به مقصد ابشار لاتون تحویل قاطر داده و حرکت به سمت آبشار را اغاز کردیم.
ساعت 12:45 : بعد از طی 4200 متر به بالای ابشار رسیدیم و بعد از دریافت کوله ها ، به سمت ابشار حرکت کردیم.
ساعت13:40: بعد از طی 500 متر شیب رو پایین به آبشار زیبای لاتون رسیدیم. بعد از عکاسی و خوردن نهار ساعت 15 به سمت روستای کوته کومه راه فتادیم. امکانات ابشار که توسط اقا یداله اداره میشود شامل چشمه آب و سه قطعه کلبه کوچک میباشد.
ساعت 15:00 حرکت به سمت روستای کوته کومه را آغاز کردیم. بعضی قسمتهای مسیر سنگ فرش شده بود.
ساعت 15:30 بعد از طی 1300 متر به روستای خلیفه حیاتی رسیدیم. در این روستا امکان اجاره کلبه و ویلا جهت شب مانی وجود دارد.کافه ای جهت خرید تنقلات در این روستا نیز وجود دارد. مسیر جنگلی و مالرو به سمت روستای کوته کومه را انتخاب کرده و راه افتادیم.
توجه کنید ماشینهای افرودی تا این روستا میایند و امکان تهیه وسیله نقلیه به شرط اینکه هوا بارانی نباشد از اینجا به روستای کوته کومه وجود دارد.
ساعت 17:00 یک کیلومتر مانده به روستا جهت تفریح بیشتر سوار نیسان شدیم.
ساعت 17:30 به روستای بزرگ کوته کومه رسیدم. امکانات شامل پارکینگ، رستوران، وجود دارد.
در ادامه بعد با تاکسی تلفنی به سمت استارا حرکت کردیم. دقیقا موقع پیاده شدن از تاکسی سوار اتوبوس شده و به سمت اردبیل حرکت کردیم. وقت اذان حدود ساعت 20 به اردبیل رسیدیم و وارد رستوران جهت صرف شام شدیم. با صاحب رستوران زعفران هماهنگ شدیم که همنوردان بعد از صرف شام در رستوران منتظر برگشت اینجانب باشند. بعد از صرف شام با تاکسی تلفنی به سمت روستای سوها حرکت کردم. کل شهر اردبیل و مسیر را مه غلیظی فرا گرفته بود . از روستا وسیله نقلیه سواری را برداشته و به سمت اردبیل و سپس زنجان حرکت کردیم. ساعت 4 صبح به شهر زنجان رسیدیم.
Date of route registration: 21st & 22nd of April in 2021. I have navigated the above route at least 20 times. Descriptions and images are always updated. For the second time, I describe and upload the way of Sooha Lake to the Laton Waterfall. There are some differences with the previous route. I added the location of Yaylak Camp (http://yun.ir/98f7ic ), Laton (Girdakan Bolaghi), and Laton Castle (Ros Galasi) to the map. I will explain the new route with more details than the previous one.
I hope after using this information, you can encourage me with your criticism, suggestions, and also with scoring about the registered routes.
Note: Be sure to follow the local guide to navigate. I am ready to run the above program without packing and renting an overnight stay in the cottage with local food. If you need to perform by me, you can call 09126415891 ‘Jafar Panahi’ (https://www.instagram.com/japanahi )
Why you should climb the above route: In my opinion, the above route is one of the best summer and forest routes with a difficulty of 3 out of 5, and a distance of about 25 km to climb. In navigating the route, we reduce the slope from 1700 to 162 meters elevation. Tourist attractions of the above route include Sooha Lake, Laton Falls, beautiful cliffs of Laton Castle, forest paradise corridor, Spinas Peak, beautiful Yaylak of Girdakan Bolaghi, beautiful plains of chamomile flowers, and colorful flowers, sea view from Astara heights, hot water of Kote Komeh village, wild strawberries, wild medlar, wild mint, and types of plant species.
Less than the last 4 km from Soha village to the lake is dirt road that can be easily crossed by cars. This area, which is the starting point of the forest of Gilan province, has a very cool climate and is very popular with nature lovers in that area.
Laton Waterfall is one of the tallest waterfalls in Iran with a height of nearly 100 meters, that is located in the heart of Gilan forests on a road without car access. The waterfall can be reached through Kote Komeh village.
The access route to this waterfall from Sooha is a more difficult and longer way than the main one, but it is extremely beautiful and pristine.
The program can be run in two ways:
- a two night and three day stay. The first night camp near the camp and the second night in the Laton Yaylak or stay two nights in Laton Yaylak.
2- One night and two days: the first night camp in Laton Yaylak.
Summary description of the program:
The program was performed in the presence of 5 people, 3 of whom were complete beginners, during the Corona epidemic, in a friendly way, and also with my guidance on Ordibehesht 1, 1400.
On the 23rd & 24th of Ordibehesht 1400, a trip was performed for a 30-member Bahar tourism group.
On the 25th & 26th of Ordibehesht 1400, was performed again for 15 of Mashhad’s climbers.
On 14th till 16th of Khordad, 1400, it was held for 44 people from the Denali nature group in Tehran, and at the same time, 4 other groups were introduced to local leaders.
The first day: (if you arrive at the lake in the morning and do not plan to camp on the lake, you don’t need to read the description of the first day)
At 2 pm: move with your private vehicle from Zanjan to Ardabil.
At 6 pm: we reached Sooha Lake. We parked the car next to the lake at the campsite. We set up tents and gathering firewood for the overnight stay near the lake. There is a drinking water fount behind the dam.
Sooha Lake: Sooha Lake is a small water intake at a distance of 35 km from Ardabil, to reach it, you have to go from Ardabil to Abi Biglou and then Nairagh and at the end to Sooha Lake.
The second day: the distance traveled on the 2nd day is about 12 km without carrying a backpack. I woke up at 6 a.m. we were the only group that had camped at the lake. After photographing from the sunrise and walking around the lake, I returned to the camp.
At 7:30 am: I drove to Sooha village and parked in the village, returned to the lake with a tractor.
At 8:30 am: I reached the lake and at the same time Mr.Fereshtehpour, according to the previous coordination with the mule, arrived at the lake to carry the bags. We had breakfast and delivered packs, and it was decided that Mr.Fereshtehpour would be waiting for us for lunch at the location of Spineh (Spinas Peak, 6.5 km from the lake).
At 10 am: we started the walk from the lake to Laton.
At noon: we reached the Garden of Chery Yaylak. This area was fenced by the Rangeland & Forestry Organization. It is better not to enter the fence and move from the outside of the fence to the Spine tower. The route is 4 km.
At 1 pm: we arrived at Spina's peak. The telecommunication towers were well placed at the top of the Spinas. We delivered the bags from Mr.Fereshtepour, and we had a short lunch (you can have a better place one kilometer ahead). Notice that if you delivered the bags at the place of the lake to the Nissan, should be delivered here and continue the route by yourself with a backpack or mule (with prior coordination).
In this place, mineral water and snacks are available for purchase. The route is 6 km.
At 1:40 pm: we handed over the bags and continued on our way.
At 3 pm: about 1700 meters after the Spinas, we moved to the right to see the beautiful cliffs known as Laton Castle. After 8 minutes we reached our destination. We enjoyed the natural view, and after stopping for 45 minutes we took the path.
At 4 pm: we came to a beautiful view and another soaring cliffs. From these rocks, you can see the beautiful Yaylak of Laton and the Caspian Sea. We stopped here for 30 minutes to take pictures. Then we took the downhill slope to spend the night in Laton (Girdakan Bolaghi).
At 5:15 pm: The Yaylak was in thick fog. Arriving at the campsite, we decided to use the cottage because of the possibility of rain and cold weather and set up tents inside the cottage. We were welcomed by the cooking of Doogh soup by Mr.Fereshtepour’s wife. The distance traveled until here is 12 km.
Yaylak facilities are quite basic: fount water, wooden toilets, and cottages covered with waterproof cloth. You can see the photos.
The third day:
The total distance traveled is about 14 km. The distance traveled without carrying a backpack is about 4.2 km. the distance traveled by carrying the bag from the waterfall to Koteh Komeh is about 8 km. the distance traveled at the end of the route with Nissan is 1 kilometer.
At 7 am: I woke up. I woke the guys up a little later. Because of the cold weather and the lack of a proper sleeping bag, we had spent a cold night. We had to turn on the woodstove at night.
At 11 am: after evaluating the ability of the comrades, again we handed over our backpacks to Mr.Fereshtepour to Laton waterfall and started moving towards the waterfall.
At 12:45 pm: after 4200 meters, we reached the top of the waterfall, and after receiving our bags and saying goodbye to Mr.Fereshtepour, we moved towards the waterfall.
At 1:40 pm: after 500 meters down the slope, we reached the beautiful Laton Falls. After taking photos and having lunch at 3 pm, we headed to Koteh Komeh village. The waterfall facilities managed by Mr.Yadalah include a water fountain and three small cottages.
At 3 pm: we started moving towards Kote Komeh village. Some parts of the route were paved. At 15:30, after 1300 meters, we reached the village of Khalifa Hayati. In this village, it is possible to rent cottages and villas for overnight stays. There is also a cafe to buy snacks in this village. We chose the forest route to Kote Komeh village and started to walk. Note that Aphrodite cars come to this village and it is possible to provide a vehicle as long as the weather is not rainy from here to Kote Komeh village.
At 5 pm: one kilometer left to the village, we got into a Nissan for more fun.
At 5:30 pm: I arrived at the large village of Kote Komet. Facilities include parking and restaurant. Then we took a taxi to Astara. Exactly when we got out of the taxi, we got on the bus and headed to Ardabil. We arrived in Ardabil at about 8 pm and entered a restaurant for dinner. We agreed with the owner of the Saffron restaurant that our passengers would wait for my return after having dinner at the restaurant. After dinner, I took a taxi to Sooha village. The whole city of Ardabil and the route were covered with thick fog. We took a car from the village and moved to Ardabil and then Zanjan. We arrived in Zanjan at 4 in the morning.

PictographLake Altitude 5,755 ft

soha lake دریاچه سوها

دریاچه سوها در واقع آبگیری است کوچک در فاصله ۳۵ کیلومتری اردبیل که برای رسیدن به آن باید از اردبیل به سمت آبی بیگلو و سپس نیارق و بعد روستای سوها رفت. کمتر از ۵ کیلومتر انتهایی از روستای سوها تا دریاچه خاکی می باشد که به راحتی با ماشین های معمولی قابل عبور است.. این منطقه که در واقع نقطه شروع جنگل های استان گیلان است با داشتن آب و هوایی خنک بسیار مورد توجه طبیعت دوستان آن منطقه واقع شده است

start point شروع مسیر

Photo ofGerman chamomile Flowers محل رویش گلهای بابونه. اواخر اردیبهشت Photo ofGerman chamomile Flowers محل رویش گلهای بابونه. اواخر اردیبهشت

German chamomile Flowers محل رویش گلهای بابونه. اواخر اردیبهشت

دشت گلهای بابونه

ییلاق باغچه چری

این منطقه توسط سازمان جنگلها ومراتع در حال حصار کشی و درخت کاری میباشد

Photo ofهر دو مسیر میشه رفت. از بیرون حصار ادامه داده تا به دکل برسید. Photo ofهر دو مسیر میشه رفت. از بیرون حصار ادامه داده تا به دکل برسید.

هر دو مسیر میشه رفت. از بیرون حصار ادامه داده تا به دکل برسید.

از سال 1391 این مسیر رو طی میکنم. منطقه داخل حصار درخت کاری شده و بهتره از بیرون حصار به سمت دکل موجود در قله اسپیناس حرکت کنید

Photo ofدر این منطقه توسط منبع طبیعی درختان کاج سوزنی . چند نوع دیگر کاشته شده Photo ofدر این منطقه توسط منبع طبیعی درختان کاج سوزنی . چند نوع دیگر کاشته شده Photo ofدر این منطقه توسط منبع طبیعی درختان کاج سوزنی . چند نوع دیگر کاشته شده

در این منطقه توسط منبع طبیعی درختان کاج سوزنی . چند نوع دیگر کاشته شده

این منطقه از اواخر اردیبهشت سرخسهای بلندی میروید .

راه بسته بود. از رو سیم خاردار رد شدیم

داریم به اسپینه یا همون قله اسپیناس میرسیم.

Photo ofاسپینه. قله اسپیناس. محل تحویل بار توسط نیسان همینجا میباشد Photo ofاسپینه. قله اسپیناس. محل تحویل بار توسط نیسان همینجا میباشد Photo ofاسپینه. قله اسپیناس. محل تحویل بار توسط نیسان همینجا میباشد

اسپینه. قله اسپیناس. محل تحویل بار توسط نیسان همینجا میباشد

رسیدیم به اسپینه یا قله اسپیناس کوه اسپینا (اسپیناس یا اسپینه) بلندترین کوه در جغرافیای منطقه آستارا واقع در استان گیلان که ۲۱۰۵ متر از سطح دریاهای آزاد بلندا دارد. محل تحویل بار توسط نیسان همینجا میباشد. از اینجا تا ییلاق لاتون حدود 5 کیلومتر فاصله میباشد. حمل بار از این نقطه تا ییلاق لاتون فقط توسط قاطر امکان پذیر میباشد. از اسپینه به شهر لوندویل وآب بیگلو مسیر خاکی افرودی وجود دارد. موتور سواران جهت رفتن به یلاق لاتون از شهر لوندویل استفاده میکنند

Photo ofقله اسپیناس که دکل های مخابراتی روش نصب شده Photo ofقله اسپیناس که دکل های مخابراتی روش نصب شده Photo ofقله اسپیناس که دکل های مخابراتی روش نصب شده

قله اسپیناس که دکل های مخابراتی روش نصب شده

Photo ofمسیر سمت چپ رو‌به جنگل جهت ورود به دالان بهشت را ادامه دهید Photo ofمسیر سمت چپ رو‌به جنگل جهت ورود به دالان بهشت را ادامه دهید

مسیر سمت چپ رو‌به جنگل جهت ورود به دالان بهشت را ادامه دهید

منظره دالان بهشت زیبا برای عکاسی

منظره عالی عکاسی به فاصله 1000 متر از اسپینه

هر دو‌مسیر به یلاق لاتون ختم میشیود با این تفاوت که مسیر سمت راست صخره های روس قلعسی(قلعه لاتون) رو هم میبینید.

روس قلعسی یا قلعه لاتون

صخره زیبا برای عکاسی .

سمت چپ این صخره میتونید ییلاق گردکان بلاغی رو ببینید. محل شب مانی دید از بالا

ورود به ییلاق لاتون جهت شب مانی

در عرض چند ثانیه کل ییلاق با مه غلیظ پوشیده شد

تو این مه رسیدیم به ییلاق

Photo ofمحل شب مانی. منزل علیرضا فرشته پور.در این مکان چند کلبه برای شب مانی وجود دارد Photo ofمحل شب مانی. منزل علیرضا فرشته پور.در این مکان چند کلبه برای شب مانی وجود دارد Photo ofمحل شب مانی. منزل علیرضا فرشته پور.در این مکان چند کلبه برای شب مانی وجود دارد

محل شب مانی. منزل علیرضا فرشته پور.در این مکان چند کلبه برای شب مانی وجود دارد

در این مکان چند کلبه برای شب مانی وجود دارد . در صورتی که نمیخواهید در کلبه بمانید کنار صخره های چشمه ای قرار دارد و میتوانید کنار چشمه کمپ نمایید توجه فرمایید تمای امکانات در حد روستایی میباشد. انتظار فضای شهری نداشته باشد

چشمه آب

از منظره زیبای مسیر لذت ببرید

Photo ofعبور. از رودخانه. میتونید اینجا ابتنی کنید Photo ofعبور. از رودخانه. میتونید اینجا ابتنی کنید Photo ofعبور. از رودخانه. میتونید اینجا ابتنی کنید

عبور. از رودخانه. میتونید اینجا ابتنی کنید

اگر هوا مساعد باشه با رعایت شئونات تنی به اب میزنیم

سمت راست به بالای ابشار. سمت چپ به ابشار.

اگر دوست داشتید بالای ابشار هم ببینید به سمت راست بروید. مجدد میتوانید بعد از مشاهده بالای ابشار به سمت پایین ابشار برگردید

آبشار لاتون و قهوه خانه آقا یداله

اقا یداله من از سال 91 میشناسم . انسان فوق العاده مهربون و ساکتی هستن آبشار لاتون در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته ‌است . ارتفاع آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که از این حیث در دایره آبشارهای بلند ایران جای می‌گیرد. این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته، سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. حجم آب آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است ولی در تمام فصول آب دارد.

چشمه آب و محل استراحت و کمپ

مسیر جهت جلوگیری از گل الود شدن سنگفرش کردن

روستای خلیفه حیاتی. امکان اجاره سوییت وجود دارد

از زیباییهای مسیر

Photo ofانتهای مسیر مال رو و ورود به مسیر افرودی. به سمت چپ خود جاده را ادامه دهید Photo ofانتهای مسیر مال رو و ورود به مسیر افرودی. به سمت چپ خود جاده را ادامه دهید Photo ofانتهای مسیر مال رو و ورود به مسیر افرودی. به سمت چپ خود جاده را ادامه دهید

انتهای مسیر مال رو و ورود به مسیر افرودی. به سمت چپ خود جاده را ادامه دهید

از مسیر افرودی تا روستای خلیفه حیاطی ماشینههی افرودی گردشگران را حمل میکنند

روستای کوته کومه. انتهای مسیر.

تاکسی های خطی و تاکسی تلفنی به سمت استارا و لوندویل وجود دارد

• Photo of RaminShahin
    RaminShahin May 3, 2021

هیچی دیگه مسیرو اتوبان زنجان تهران کردی برادر

jafar panahi May 5, 2021

مسیر سال 95 به بعد اتوبان شد. یادته اولین باری که رفتیم هیچکسی تو مسیر نبود.

sajad sheykhi May 9, 2021

بسیار بسیار ممنون از توضیحات جامع و خوبتون
    انشالا این هفته مسیر شما رو پیمایش میکنیم

• ali reza2002 May 11, 2021

فرق این نقشه با قبلی چی هست؟
    آیا مسیر کنار آبشار همچنان شیب زیاد داره یا در مسیر جدیداز شیب کمتری میروید؟

jafar panahi May 11, 2021

شیب سر جاش هست. اون شیب رو همه میتونن برن و برگردن. حتی مردم عادی مسیر به راحتی میرن بالای ابشار و مجدد از همون شیب برمیگردن پایین.
    تفاوت در اینه که موقعیت قلعه لاتون و ییلاق گردکان بلاغی جهت کمپ و همچنین جزیات بیشتری از مسیر را ثبت کردم.

sajad sheykhi May 11, 2021

درود بر شما
    جناب پناهی در مسیر چشمه وجود داره؟
    برای پیمایش چقدر آب همراه داشته باشیم؟

jafar panahi May 11, 2021

اقای شیخی عزیز. لطفا مسیر مطالعه کنید. کامل مشخص کردم کجاها چشمه هست. بله چشمه وجود داره

sajad sheykhi May 11, 2021

jafar panahi May 17, 2021

آقای شیخی عزیز لطفاً نظر خود را با دادن امتیاز به مسیر ثبت نمایید. Rank

jafar panahi May 22, 2021

شیب پایین آمدن از بالای آبشار تا پایین آبشار جمعا ۴٠٠ متر هست. جمعا ٢٠ دقیقه زمان می‌بره. شیب مسیر ١٠٠ متریش رو درست کردن و خیلی بهتر شده. این شیب رو حتی مبتدی ها یه بار میرم بالا و مجدد برمیگردن پایین

sajad sheykhi May 22, 2021

بسيار دقیق و عالی🌹🌹🌹

• payam torabi May 29, 2021

جنا پناهی عزیز به چه شکل میشه ترک هارو دنبال کرد
    من هر کاری میکنم نمیشه از روش گوشی
    ممنون میشم توضیح بدین

jafar panahi May 29, 2021

شما باید اشتراک سالانه ویکیلاک که حدود ٢٠ دلار هست رو بخرید. و یا این نقشه هارو ببرید رو نرم افزار دیگه که امکان دنبال کردن آفلاین رو داشته باشه

• mo30 May 31, 2021

عاالی

• ali reza2002 Jun 1, 2021

با تشکر از آقای جعفر پناهی .مسیر پیمایش کردیم ومسیر فوق العاده ای بود ولی متاسفانه نتونستیم جنابعالی در مسیر زیارت کنیم.
    امیدوارم همچنان تمیز باقی بماند زباله هاتون با خودتون ببرید و رها نکنید می بینید چقدر بیشتر از مسیر لذت میبرید
    البته مسیر سختی هست وهر کسی نمیتونه مسیر بیاد واین مزیت باعث میشه فقط طبیعت گرد های حرفه ای که پاکیزیگی آن احترام میگذارند بیایند
    برای استفاده از نقشه میتوانید فایل دریافت کنید و در سایت های آنلاین رایگان به kml تبدیل کنید و در گوگل ارث باز کنید .براحتی قابل استفاده است
    فقط تنها مشکل اینه که اول مسیر باید اینترنت داشته باشید که نقشه نشون بده بعدش اگه آفلاین هم باشید مشکلی نیست ودقیقا از روی جی پی اس نقطه آبی رنگ محل شما نشان می دهد

jafar panahi Jun 1, 2021

آقا علیرضای عزیز ممنون از نظرتون.
    لطفا امتیاز دهی به مسیر را هم انجام دهید.
    ضمنا من در مسیر حضور ندارم و با هماهنگی قبلی در خدمت خواهم بود.
    همه طبیعت گردان و مردم عزیز برای حفظ زیبایی طبیعت باید زباله های خود را جمع و به سطلهای زباله داخل شهر انتقال دهند.

• Mohammadreza Niavand Jun 24, 2021

مسیر پر جزئیات و بسیار عالی

• mohammad azimi Jul 23, 2021

توضیحات خوب و دقیق ،

بسیار ممنون

این مسیر را با راهنمایی ( لیدری ) آقای پناهی تو تاریخ ۳۰ تیر تا ۱ مرداد پیمایش کردیم، مسیر بسیار زیبا و برنامه ریزی آقای پناهی مطابق با ساعات اعلامی به موقع انجام شد.
    تشکر از ایشون

• Photo of mehdipanahi131193
    mehdipanahi131193 Jul 23, 2021

مسیر با جزئیات کامل ثبت شده متشکر از به اشتراک گذاری و ثبت مسیر

• alireza jazayerei Sep 17, 2021

ممنون از به اشتراک گذاری با جزئیات

• Isaccsonami Sep 18, 2021

واقعا سپاس از مسیریابیتون لذت بردم.ی سوال اینکه مسیر حیات وحش قوی داره ؟ینی احتمال برخورد با حیوانات وحشی هست؟

• Photo of aliluhasan

Esmaeel Modaresi 1 Apr 26, 2022

دست شما درد نکند . با ارزوی سلامتی وشادابی

• Hamidmsh Apr 28, 2022

درود و خداقوت جناب پناهی مثل همیشه خیلی دقیق و با توضیحات عالی، ممنون از اینکه هر موقع سوالی ازتون داشتم با حوصله پاسخگو هستید ارادتمند

• Photo of mh.izadpanah
    mh.izadpanah May 25, 2022

سلام و ممنون از توضیحات عالی و جامع
    اگر یک شب در کنار دریاچه کمپ کنیم و یک شب در میانه راه،مکان مناسبی برای کمپ هست؟و اینکه منطقه امنیت داره؟
    ممنون

jafar panahi May 25, 2022

سلام. مشخصه توضیحات کامل نخوندید. بله. دریاچه میتونید کمپ کنید. و میانه راه هم تو ییلاق لاتون.

• Photo of hamidreza farzpour

سلام و درود بر شما
    شماره نیسانی دارید که از سوها تا دریاچه سوها ببره؟

jafar panahi May 30, 2022

شما برو روستای سوها. تا دلت بخواد نیسان هست. چونه بزنید قیمت پایینتره. از قبل هماهنگ کنید فرقی نمیکنه زیاد.

• Photo of Mehdi Naseri
    Mehdi Naseri May 31, 2022

ممنون از توضیحاتتون

• Photo of svmah
    svmah May 31, 2022

دوستان عزیزی که قصد پیمایش این مسیر را دارند از سه راهی بالای آبشار که آقای پناهی عرض کرد. همانطور که ایشان گفت مسیر سمت راست به سمت بالای آبشار میره و مسیر سمت چپ به سمت پایین آبشار
    نکته قابل توجه اینکه بنده این مسیر را در تاریخ 4 تا 5 خرداد 1401 پیمایش کردم و تمام مسیر گل بود واز سه راهی بالای آبشار به سمت چپ حدود 200 متر مسیر باریک وپرتگاه خطرناک بود
    البته طبق گفته محلی هایی که اونجا حضور داشتند مسیر دیگری نیز قبل از سه راهی وجود دارد که طولانی تر بوده وخطر این مسیر را ندارد.

• Photo of Mohammadreza Talaee
    Mohammadreza Talaee Jun 6, 2022

مسیر پیمایش حدود 23 کیلومتر تا خود روستای کوته کومه بود. هوا اگه آفتابی باشه گرما اذیت میکنه، مه اگه باشه گل و شل اذیت میکنه. حتماً یک شب بای در مسیر کمپ بزنید. مسیر پیمایش بسیار زیبا است. برای بنده که چالش جدیدی محسوب می شد

• Photo of Mohammadreza Talaee
    Mohammadreza Talaee Jun 6, 2022

با تشکر ویژه از جناب پناهی بابت توضیحات مکفی و پوینت های دقیق مسیر که بسیار به ما کمک کردن. دمتون گرم

jafar panahi Jun 6, 2022

خوشحالم که تونستم در ایجاد چالش برای شما سهیم باشم 😁 خوشبختانه من همه نوع اب و هوا رو در این مسیر تجربه کردم.

• Photo of sam60kg
    sam60kg Jun 8, 2022

بسیار ممنون از سفرنامه دقیق و کاربردیتون. امیدوارم همین طور که بی دریغ اطلاعات رو برای دیگران منتشر کردید زندگیتون سرشار از شادی و ثروت های بی دریغ باشه.

jafar panahi Jun 8, 2022

متشکرم اقای سام عزیز. لطفا دادن امتیاز rank به مسیر رو فراموش نکنید. تا در جستجوی گوگل بالا بیاد و بقیه همنوردها هم استفاده کنند

• Photo of sam60kg

Salehi.solo Aug 21, 2022

perfect

jafar panahi Aug 21, 2022

همنوردانی که از مسیر جهت پیمایش استفاده کردید لطفا قسمت review به مسیر ثبت شده امتیاز دهید. 🙏🏻🙏🏻

• kgoli68mmaboxer1368 Jan 9, 2023

jafar panahi May 30, 2023

خوش بگذره

• Mohammad Mahdi Fathi Jun 9, 2023

مسیر بسیار بسیار زیباییه. در اواسط خرداد ۱۴۰۲ این مسیر رو رفتیم و از هوای مه آلود و دشت‌های بابونه لذت وافری بردیم. منظره ییلاق لاتون از بالا و همچنین قلعه لاتون شگفت انگیز بود.

• Photo of adel azizzadeh

اونو منم رفتم چن بار میخاستم مسیر گلین داشی رو برم میه کومه

• Photo of reza hemmati
    reza hemmati Sep 23, 2023

با سواری بریم سوها یعد پیاده روی تا روستای کوته کومه ، از اونجا سواری هست ببره تا سوها ؟

jafar panahi Sep 23, 2023

سواری دربستی بگیرید. و یا اینکه روشی که بالا نوشتم رو انجام بدین.

• Photo of حسین روشن
    حسین روشن Nov 8, 2023

با سلام حضور پوینت گذاری مسیر بینهایت متشکریم. خیلی مفید

• Photo of mohamadreza tavakoli
    mohamadreza tavakoli Mar 16, 2024

درود ، ممنون از گزارش دقیق سفر و راهنمایی های کاربردی، چطور میشه فایل gps رو دریافت کرد ؟