دراسرا (متل قو به دراسرا)

October 7, 2017
October 2016

near Moḩammad Ḩoseynābād, Māzandarān (Iran)

مسیر پیاده روی و جنگل پیمایی از روستای دراسرا

زمان اجرا : هفته اخر مهر ماه ۹۵
سختی برنامه : مناسب برای همه سطح از افراد و حتی برنامه ای کاملا خانوادگی

در سطح مسیر دو چشمه آب هم موجود بود البته زمان اجرا برنامه هم مد نظرتان باشد .

دراسرا روستایی از توابع بخش مرکزی عباس آباد در مازندران می باشد
برای رسیدن به این روستا می بایست جاده محلی دسترسی از عباس آباد به کلاردشت را تا کیلومتر ۱۷ طی نماییم .
در هنگام عبور از روستا به سمت جنگل یک حمام تاریخی و قدیمی هم در روستا قرار دارد که هنوز مشغول کار می باشد .

در مورد تاریخچه روستای دراسرا روایات مختلفی وجود دارد که  مستند ترین آن که بر اساس مدارک و اسناد تاریخی موجود می باشد در کتاب لنگا توسط علی اصغر یوسفی نیا جمع آوری شده است. در این کتاب در صفحه 79 می خوانیم که:

داج از طوایف بزرگ تنکابن قدیم می باشد که اصل این طایفه از لرسر سه هزار می باشد. قریب دو قرن پیش مردی به نام شاه نظر که در کشتی محلی و جنگ تن به تن آن روزگار شهرتی فراوان داشت به واسطه طغیان علیه ستمکاری موجود در نظامات حکومتی بلوک سه هزار ناچار به مهاجرت به لنگا شد. پهلوان شاه نظر در مرتع مرتم قسمت جنوبی روستای دراسرا طویله و خانه ای برای احشام و فرزندان خود ساخت و زندگی جدیدی را شروع کرد، شهرت این پهلوان باعث دعوتش به تهران جهت زورآزمایی با پهلوانان پایتخت شد. سرنوشت شاه نظر با این مسافرت بدون بازگشت نامعلوم است، روشن نیست که عوامل مزدور حکومتگران تنکابن باعث نابودیش شدند یا حسادت پهلوانان پایتخت نشین سبب معدوم شدنش گردیدند. فرزندان این شخص پس از سی سال سکونت در مرتم به قریه دراسرا نقل مکان کردند. دراسرا که در مدت نیم قرن در اثر هلاکت ساکنانش به وسیله بیماری وبا خالی از سکنه شده بود دوباره مسکون گردید، این طایفه به نام خاندان مرتمی دراسرا و لنگا ساکنند.