Droga św. Jakuba Via Regia odcinek: Czarnowąsy - Skorogoszcz

Photo ofDroga św. Jakuba Via Regia odcinek: Czarnowąsy - Skorogoszcz Photo ofDroga św. Jakuba Via Regia odcinek: Czarnowąsy - Skorogoszcz Photo ofDroga św. Jakuba Via Regia odcinek: Czarnowąsy - Skorogoszcz

September 17, 2021
September 2021

near Czarnowąsy, Województwo opolskie (Polska)

Drugi dzień pielgrzymowania drogami św. Jakuba Via Regia po Śląsku Opolskim rozpoczynamy od wizyty w Zabytkowym Zespole Klasztornym, dawniej barokowy Klasztor Ponorbertański obecnie Dom Pomocy Społecznej w Czarnowąsach. Proboszczem i kapelanem jest ks. dr Piotr Pierończyk, a o Zespole Klasztornym może mówić godzinami. Gospodyniami tego miejsca są siostry ze Zgromadzenia św. Jadwigi, także bardzo chętnie dzielą się ciekawymi informacjami o klasztorze. W 2022 roku przypada jubileusz 120 lat obecności sióstr „jadwiżanek” w Czarnowąsach. Obecnie w D.P.S. przebywa 120 niepełnosprawnych dziewcząt. Klasztor posiada bogaty wystrój architektoniczno - rzeźbiarski, z kamiennymi portalami o wysokich walorach artystycznych. Ich twórcą jest słynny Giovanni Signo. Między kondygnacjami są gzymsy opaskowe, okna w obramieniach uszatych, na piętrach w podokiennikach i nadokiennikach ozdobne płyciny. Wewnątrz piękna kaplica w której codziennie odprawiana jest msza św. Idąc dalej przechodzimy mostem nad Małą Panwią, mijamy figurę św. Jana Nepomucena , przydrożny krzyż, przechodzimy pod mostem kolejowym i dochodzimy do miejscowości Borki. Idziemy równolegle do Odry a po prawej stronie widoczna cały czas elektrownia "Opole". Mijamy Dobrzeń Mały i dochodzimy do Dobrzenia Wielkiego. Tutaj znajdują się trzy kościoły, warto obejrzeć je wszystkie. Dawny kościół św. Katarzyny i św. Walentego - obecnie zaadoptowany na ośrodek opieki Caritasu, kościół parafialny św. Katarzyny i drewniany kościół odpustowy pw. św. Rocha, ufundowany w 1657 przez norbertanki z Czarnowąsów. Przy kościele pomnik św. Rocha, a przed wejściem na cmentarz znajduje się pomnik ofiar I wojny światowej. Należy wspomnieć o pięknej Alberdze w Dobrzyniu Wielkim z wszelkimi wygodami dla pielgrzymów, można tu także przybić pieczątkę do paszportu pielgrzyma - projektu bardzo miłej gospodyni. Od kościoła św. Rocha idąc ul. Konopnicką dochodzimy do źródełka św. Rocha, jak podaje legenda woda używana jest na choroby oczu. Dochodzimy do Chróścic, mijamy kościół św. Jadwigi, kierujemy się na ul. Babi Las i dochodzimy do przysiółka o tej samej nazwie, idziemy wzdłuż wałów przeciwpowodziowych Odry. Następnie idziemy leśną drogą do drogi, idąc w lewo przechodzimy mostem Odrę i dochodzimy do Mikolina. Mijamy późnobarokową kaplicę grobowa rodziny Saurów, właścicieli dóbr w Mikolinie w XVIII w. Idziemy polna drogą, a następnie leśną i dochodzimy do wału przeciwpowodziowego nad Nysą Kłodzką, wałem dochodzimy do Skorogoszczy i do kościoła św. Jakuba Apostoła.

Photo ofKlasztor, Dom Pomocy Społecznej w Czarnowąsach, obecnie pod opieką sióstr Jadwiżanek Photo ofKlasztor, Dom Pomocy Społecznej w Czarnowąsach, obecnie pod opieką sióstr Jadwiżanek Photo ofKlasztor, Dom Pomocy Społecznej w Czarnowąsach, obecnie pod opieką sióstr Jadwiżanek

Dom Pomocy Społecznej w Czarnowąsach, dawny Barokowy Zespół Klasztorny Ponorbertański

Most i pomnik św. Jana Nepomucena.

Most na Małej Panwi i pomnik św. Jana Nepomucena z 1722 roku

Krzyż na rozwidleniu dróg i betonowy słupek wskaźnikowy drogi św. Jakuba Via Regia - Śląsk Opolski.

Photo ofDroga w kierunku miejscowości Borki i kolejny przydrożny krzyż Photo ofDroga w kierunku miejscowości Borki i kolejny przydrożny krzyż

Droga w kierunku miejscowości Borki i kolejny przydrożny krzyż

Droga w kierunku miejscowosci Borki , widoczny słupek znaczący drogę św. Jakuba i kolejny przydrożny krzyż.

Photo ofKapliczka i zdjęcia z trasy, spotkanie i wspólne pielgrzymowanie z Pielgrzymami Opolskimi. Photo ofKapliczka i zdjęcia z trasy, spotkanie i wspólne pielgrzymowanie z Pielgrzymami Opolskimi. Photo ofKapliczka i zdjęcia z trasy, spotkanie i wspólne pielgrzymowanie z Pielgrzymami Opolskimi.

Jedna z wielu kapliczek przy drodze św. Jakuba Via Regia i kilka ujęć z drogi Via Regia.

Photo ofKapliczki i zdjęcia z drogi św. Jakuba Via Regia - Śląsk Opolski Photo ofKapliczki i zdjęcia z drogi św. Jakuba Via Regia - Śląsk Opolski Photo ofKapliczki i zdjęcia z drogi św. Jakuba Via Regia - Śląsk Opolski

Kapliczki i zdjęcia z drogi św. Jakuba Via Regia - Śląsk Opolski

Kaplica dzwonnica św. Jana Nepomucena - Dobrzeń Mały

Albergue i pielgrzymi

Piękna Albergue w Dobrzyniu Wielkim z wszelkimi wygodami dla pielgrzymów, można tu także przybić pieczątkę do paszportu pielgrzyma - zaprojektowaną przez bardzo miłą właścicielkę albergi.

Photo ofStacja Opieki Caritas, znacznik powodzi z 1997 r Photo ofStacja Opieki Caritas, znacznik powodzi z 1997 r Photo ofStacja Opieki Caritas, znacznik powodzi z 1997 r

Stacja Opieki Caritas, znacznik powodzi z 1997 r

Stary kościół św. Katarzyny obecnie - Stacja Opieki, Gabinet Rehabilitacyjny Caritas Diecezji Opolskiej. Znacznik poziomu powodzi z 10.07.1997 roku przy kościele .

Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej

Photo ofKościół drewniany św. Rocha, spotkanie z ks. prof. dr hab. Norbertem Widok Photo ofKościół drewniany św. Rocha, spotkanie z ks. prof. dr hab. Norbertem Widok Photo ofKościół drewniany św. Rocha, spotkanie z ks. prof. dr hab. Norbertem Widok

Kościół drewniany św. Rocha, spotkanie z ks. prof. dr hab. Norbertem Widok

Drewniany zabytkowy Kościół św. Rocha - Dobrzeń Wielki. ks. prof. dr hab. Norbert Widok opowiadał o Drogach Jakubowych i diecezji opolskiej.

Pomnik

Pomnik poświęcony poległym w I-szej wojnie światowej.

Pomnik św. Rocha

Photo ofKapliczka na drodze św. Jakuba i studzienka ze źródłem św. Rocha, oraz pielgrzymi. Photo ofKapliczka na drodze św. Jakuba i studzienka ze źródłem św. Rocha, oraz pielgrzymi. Photo ofKapliczka na drodze św. Jakuba i studzienka ze źródłem św. Rocha, oraz pielgrzymi.

Kaplica św. Rocha - studzienka ze źródłem św. Rocha

Photo ofKościół Parafialny w Chróścicach i kilka zdjęć Photo ofKościół Parafialny w Chróścicach i kilka zdjęć Photo ofKościół Parafialny w Chróścicach i kilka zdjęć

Kościół Parafialny w Chróścicach i kilka zdjęć

Kościół pw. św. Jadwigi - Chróścice

ALBERGUE 'u Justyny'

Miejsce na odpoczynek, jedzenie i nocleg. Duży parking

Kapliczka

Przydrożna kapliczka

Photo ofKapliczka na drodze św. Jakuba i zdjęcia z trasy Photo ofKapliczka na drodze św. Jakuba i zdjęcia z trasy Photo ofKapliczka na drodze św. Jakuba i zdjęcia z trasy

Kapliczka na drodze św. Jakuba i zdjęcia z trasy

Przydrożna kapliczka

Przydrożna Kapliczka

Photo ofPrzydrożny krzyż , droga po wałach przeciwpowodziowych Photo ofPrzydrożny krzyż , droga po wałach przeciwpowodziowych Photo ofPrzydrożny krzyż , droga po wałach przeciwpowodziowych

Przydrożny krzyż , droga po wałach przeciwpowodziowych

Drewniane przydrożne krzyże przy rozwidleniu dróg.

Rozwidlenie szlaków tras rowerowych przy rzece Odra

Most na Odrze, pomnik żołnierzy

Widok z mostu na Odrę

Kaplica cmentarna - Mikolin

Kaplica grobowa Johanna Friedricha v.Sauera, właściciela Mikolina.Późnobarokowy obiekt z ok.1779 r. jako jedyny ocalał z dawnego cmentarza ewangelickiego. Jest jedynym z zachowanych obiektów barokowych we wsi.

Kosciół św. Jakuba - Skorogoszcz

Najstarsza wzmianka o Skorogoszczy i kościele w niej pochodzi z 1223 r. Patronat nad parafią sprawował klasztor norbertanek w Czarnowąsach. po bokach ołtarza głównego umieszczono dwie rzeźby gotyckie św. Jakuba Apostoła i św. Katarzyny z początków XVI w. Patron świątyni jest tu przedstawiony według tradycyjnych zasad ikonograficznych. Stoi on frontalnie w lekkim kontrapoście. Mężczyzna z długa brodą ubrany jest w strój pielgrzyma z płaszczem bogato pofałdowanym w pasie i w kapeluszu z umieszczoną z przodu muszlą. W rękach trzyma swoje atrybuty: w lewej model kościoła z dwiema wieżami a w prawej długą laskę pielgrzyma. I jeszcze torba na długim pasie przewieszonym przez ramię, niezbędny przedmiot dla podróżnika świadczy o pielgrzymowaniu Jakuba. (opis z przewodnika pielgrzyma Droga Św. Jakuba Via Regia Śląsk Opolski)