دره و رودخانه کبار- استان قم، روستای خورآباد

Photo ofدره و رودخانه کبار- استان قم، روستای خورآباد Photo ofدره و رودخانه کبار- استان قم، روستای خورآباد Photo ofدره و رودخانه کبار- استان قم، روستای خورآباد

June 8, 2021
April 2021

near Akaramīān, Qom (Iran)

برنامه شماره ۷، گروه کوه‌پیمایی حوزوی شهید محمود احمدی‌مهر

پیمایش دره و رودخانه کبار

تاریخ برنامه: جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰
مسافت طولی طی شده: بیش‌از ۵ کیلومتر
ارتفاع صعود شده: ۲۰۰ متر
سطح برنامه: سبک

دره کبار در استان قم جزو معدود دره‌هایی‌ست که در اکثر اوقات سال دارای رودخانه بوده و طبیعتی بکر و منحصر به فرد را داراست.

این دره که با اسامی دیگری همچون دره بومبا یا دره دمگاه نیز شناخته می شود، امتداد حوزه آبریز وسف-وشنوه-امامزاده اسماعیل بوده و به سد تاریخی کبار ختم می شود.

مسیر پیمایش این دره با توجه به بکر بودن، با گذر از انبوه نیزار، درختان و گیاهان متنوع همراه بوده و بارها نیاز به عبور از عرض رودخانه می‌باشد. برخی از نی‌های این دره از سه‌برابر قد انسان هم بلندتر هستند.

تپه ها و صخره‌های اطراف مسیر رود، گاه مناظر زیبایی را در امتداد این رودخانه شکل می دهند.

گروه کوه‌پیمایی شهید احمدی‌مهر برای دومین بار موفق به پیمایش این دره شد.
در این برنامه، پیمایشی سبک در امتداد دره و خلاف جریان رودخانه داشتیم.