دره کال کندل گون-دولاب خضرآباد،یزد

February 23, 2023
February 2023

near Kez̄āb, Yazd (Iran)

دره کال کندل گون-دولاب خضرآباد. یزد. بعد از خروج از روستای کافی آباد،سمت راست به طرف چشمه قل، مسیر را به طرف روستای دولاب ادامه داده قبل از روستا ، سمت راست جاده تابلو مجتمع معدنی کاونده سپاهان مشاهده می شود،وارد جاده خاکی به معدن شده ، پس از ۵۰۰ متر سمت راست جاده خاکی است که با ماشین مسیر را ادامه داده تا به انتهای آن برسید،ماشین را پارک کرده از این قسمت کال کندل گون سمت چپ مشاهده می شود، دره بسیار زیبا در تشکیلات آهکی و تراورتن شکل گرفته است بخش تحتانی دیواره دره سنگ های کنگلومرا و بر روی آن سنگ های آهک کرتاسه قرار دارد، متاسفانه به علت مجاورت این دره با چندین معدن، زباله های پلاستیکی کل دره را در بر گرفته که سیمای بسیار زشتی به این دره زیبا داده است در قسمت میانی دره ، ضایعات یکی از معادن سنگ، جلوی دره را کاملا مسدود ساخته است، در سمت راست دره صبحانه صرف کرده و مسیر برگشت را از تپه مقابل که جاده خاکی معدن بود طی طریق کردیم که مسیر کوتاه و مناسبی بود و در ادامه عرض دره کال را عبور کرده و به محل ماشین رسیدیم ، ساعت حرکت پیاده روی ۸ صبح و ساعت برگشت به یزد ۱۲ ظهر بود. در ضمن قبل از رفتن به این کوهپیمایی حتما از وضع هوا اطلاع داشته باشید چون دره در مواقع سیلابی بسیار خطرناک می باشد، در قسمتی از دره وجود درختان عبور از دره را با مشکل مواجه می سازد. تاریخ بازدید ۴ اسفند ۱۴۰۱