دره چریک (چریش ، ارغوان)

April 23, 2022
April 2022

near ‘Alīābād, Razavi Khorasan (Iran)

دره چریک (ارغوان ، چریش)

دره ارغوان شهرستان درگز دره ارغوان نام دره زیبایست در شهرستان درگز که آوازه اش حداقل مرزهای استان خراسان را در نوردیده می رود تا به نماد رویای طبیعت گردان تبدیل شود. اما نام واقعی ومحلی آن دره چریک یا همان چرش و تره کوهی است. وام گرفته از رویش گیاهی فراوان در این دره ومنطقه کلاته چنار می باشد. دره چریک شامل یال تخته سنگی در سمت چپ دره به نام اورته چریک، با شیبی نسبتاً ملایم،یالی در سمت راست دره کمی تیز تر بنام دیک کتل ،در انتهای دره طاقچه ای بزرگ بنام دامچی که نامش بر گرفته از ریزش قطرات آب از دیواره این محل است.(متاسفانه بخاطر خشکسالی آب آن بسیار اندک شده) بالا سر دامچی ،دولتی یره سمت راست وبالا تکه نظر وسمت چپ دامچی جانوو قری قرار دارد. دره مجاور و ژرف سمت راست پل پله و قله بلند وکله قندی سمت چپ که بالا سر روستاهای جبار و امان مرگان قرار دارد سنبل نامیده می شود. دره ارغوان معمولاً بخاطر به گل نشستن درختچه های ارغوان در اواخر فروردین در اوج زیبایی است. زیبایی رویایی دره ارغوان را کسانی خواهند دید که توانایی صعود به ارتفاعات بالاتر دره را دارند

ساعت ۴ صبح از مشهد به مقصد دره چریک حرکت کردیم و در مسیر نزدیک قوچان با مه شدید روبرو شدیم و از سرعت ما کاسته شد. ساعت ۸ صبح به اول دره و پارکینگ رسیدیم بعد از صرف صبحانه و آماده کردن کوله ها در ساعت ۸:۳۰ دقیقه به سمت دامچی حرکت کردیم.
ساعت ۱۱ به منطقه دامچی رسیدم و از آنجا به ارتفاعات رفتیم و استراحت ،صرف نهار و ساعت ۱ به سمت اول دره حرکت کردیم و در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه به ماشین ها رسیدیم و پایان کار