Dragon’s Tooth (Catawba-VA)

November 19, 2023
November 2023

near Moomaw (historical), Virginia (United States)

The Dragon’s Tooth is an aptly named rock monolith of Tuscarora quartzite straddling Craig and Roanoke Counties just west of Catawba, VA. It stands out on it’s own at the top of Cove Mountain. It's as popular a hike as its’ nearby neighbor, McAfee Knob.

The tallest “tooth” projects roughly 35 feet above the surrounding rock. The trail to Dragon’s Tooth ascends steep, rugged outcrops of quartzite which form the spine of Cove Mountain and North Mountain. The spine is known as Dragon’s Back.

Hike Description

~ 4.5 mile round trip, out and back hike.
Moderate to difficult.
20 minutes from downtown Roanoke.
Map kiosk at trailhead (very straight forward hike). Take a picture of the map so you have it on your phone.
The trail starts with a kiosk at the back of the parking lot. You will follow the blue-blazed trail to the very top.
Go 0.25 mile and cross two small bridges.
You’ll see the intersecting yellow-blazed Boy Scout Connector Trail. Bear right and continue on the blue-blazed trail.
Continue for nearly 1.5 miles, crossing the creek several times on a steady incline before reaching the Appalachian Trail intersection.
Turn right to go south on the white-blazed Appalachian Trail. There will be 0.7 miles of steep rock steps before bearing left at the intersection to follow the blue-blazed trail to Dragon’s Tooth.
Come back the way you went up, or once you reach the Appalachian Trail, go beyond the blue-blazed trail you started on and continue north on the A.T. until you reach the yellow-blazed Boy Scout Connector Trail. You’ll go left on this trail until you reach the blue-blazed Dragon’s Tooth Spur Trail, and go right toward the parking lot. This second route back offers different scenic views.

*Directions to Trail Head*
From Roanoke – take I-81 south to Exit 141. Turn left at the traffic light onto Rt. 419 (Electric Rd.) and follow 0.4 miles to next traffic light (Rt. 311). Turn right onto Rt. 311N and follow for 10 miles. Dragon’s Tooth parking lot is on left just past Catawba Grocery.

Rules & Regulations

Max. group size for day hikes is 25 people.
Max. group size for backpacking/camping is 10 people.
No alcohol
Bring lots of drinking water
Bring a flashlight as groups often lose track of time and are hiking back in the dark
Dogs must be on leash at all times (be aware there is a section where you will have to lift your dog up a 6′ wall)
No camping or campfires on Dragon’s Tooth, McAfee Knob or Tinker Cliffs
Practice Leave No Trace
Pack out all trash
No camping or campfires outside of the 7 designated shelters/camping areas.

trailhead: 37.379577, -80.155976
________________________________________________________________________________________

El Diente del Dragón es un monolito de roca de cuarcita Tuscarora con un nombre apropiado que se extiende a ambos lados de los condados de Craig y Roanoke, al oeste de Catawba, VA. Se destaca por sí solo en la cima de Cove Mountain. Es una caminata tan popular como su vecina cercana, McAfee Knob.

El "diente" más alto se proyecta aproximadamente 35 pies por encima de la roca circundante. El sendero hacia Dragon's Tooth asciende por afloramientos empinados y escarpados de cuarcita que forman la columna vertebral de Cove Mountain y North Mountain. La columna vertebral se conoce como Espalda del Dragón.

Descripción de la caminata

~ Caminata de ida y vuelta de 4,5 millas, ida y vuelta.
Moderado a difícil.
A 20 minutos del centro de Roanoke.
Quiosco de mapas en el comienzo del sendero (caminata muy sencilla). Toma una fotografía del mapa para tenerlo en tu teléfono.
El sendero comienza en un quiosco al fondo del aparcamiento. Seguirás el sendero azul hasta la cima.
Vaya 0,25 milla y cruce dos puentes pequeños.
Verá el sendero Boy Scout Connector Trail, iluminado en amarillo, que se cruza. Gire a la derecha y continúe por el sendero marcado de azul.
Continúe durante casi 1,5 millas, cruzando el arroyo varias veces en una pendiente constante antes de llegar a la intersección de Appalachian Trail.
Gire a la derecha para dirigirse hacia el sur por el sendero de los Apalaches, cubierto de blanco. Habrá 0,7 millas de empinados escalones de roca antes de girar a la izquierda en la intersección para seguir el sendero azul hacia Dragon's Tooth.
Regrese por el camino que subió, o una vez que llegue al sendero de los Apalaches, vaya más allá del sendero azul en el que comenzó y continúe hacia el norte por la carretera A.T. hasta llegar al Boy Scout Connector Trail, de color amarillo. Irá a la izquierda en este sendero hasta llegar al sendero Dragon's Tooth Spur Trail, de color azul, y girará a la derecha hacia el estacionamiento. Esta segunda ruta de regreso ofrece diferentes vistas panorámicas.

*Indicaciones para llegar a Trail Head*
Desde Roanoke: tome la I-81 sur hasta la salida 141. Gire a la izquierda en el semáforo hacia la ruta. 419 (Electric Rd.) y siga 0,4 millas hasta el siguiente semáforo (Rt. 311). Gire a la derecha en Ruta. 311N y siga durante 10 millas. El estacionamiento de Dragon's Tooth está a la izquierda, justo después de Catawba Grocery.

Reglas y regulaciones

Máx. El tamaño del grupo para caminatas de un día es de 25 personas.
Máx. El tamaño del grupo para mochileros/campamentos es de 10 personas.
No alcohol
Lleva mucha agua potable.
Lleve una linterna, ya que los grupos a menudo pierden la noción del tiempo y regresan caminando en la oscuridad.
Los perros deben estar atados en todo momento (tenga en cuenta que hay una sección donde tendrá que levantar a su perro por una pared de 6 ′)
No se permite acampar ni hacer fogatas en Dragon's Tooth, McAfee Knob o Tinker Cliffs
Practica No dejar rastro
Empaca toda la basura
No se permite acampar ni hacer fogatas fuera de los 7 refugios/áreas para acampar designados.